Diari Cik Ilham
KEPENTINGAN PANDANGAN DARI PEMBACA DALAM KARYA
kemaskini pada 26/01/2016
Bagi penulis-penulis baharu, anda tentunya akan berasa kurang yakin untuk menghantar karya lebih-lebih lagi apabila ianya akan di dedahkan kepada umum.

Untuk pengetahuan anda, tujuan utama portal Ilham ini dibuat secara online adalah untuk memberi pendedahan kepada penulis terhadap maklum balas yang mungkin akan diberikan terhadap karya anda apabila ianya sudah diterbitkan.

Penulis  dapat menerima pandangan serta komen secara langsung dari pembaca menerusi ruangan komen yang disertakan. Di samping itu, penulis dapat mengetahui apakah yang disukai atau diminati serta harapan pembaca terhadap sesuatu karya.

Ini dapat menaikkan semangat penulis dan seterusnya mencipta lebih banyak idea-idea kreatif dalam berkarya di samping bertukar-tukar idea bersama pembaca dan penulis yang lain.

Kadang kala keterujaan penulis dalam menghasilkan karya tanpa mengambil kira minat atau pandangan pembaca akan menjatuhkan karya tersebut kerana ramai penulis boleh menulis tetapi tidak semua penulis mampu menambat hati pembaca.

Ketahuilah citarasa pembaca adalah tidak sama. Elakkan menghasilkan karya yang 'syok sendiri' atau ciplak. Pembaca kini sudah mampu menilai dan lambakkan karya membuatkan mereka mendambakan sebuah karya yang kreatif dan 'fresh'.

Jika anda masih belum yakin untuk memaparkan karya anda kepada umum, simpan dulu karya anda di portal Ilham Karangkraf dan tekan butang 'TERBIT' apabila anda sudah bersedia.

Nota : Bagi penulis yang ingin menghantar karya di portal Ilham Karangkraf, sila ikuti langkah-langkah ini atau emailkan sebarang pertanyaan anda ke ilham@karangkraf.com
PETUA MENDAPAT JODOH
kemaskini pada 04/01/2016
Masih belum terlewat lagi untuk Cik Ilham ucapkan 'Selamat Tahun Baharu' kepada semua penulis dan pembaca portal Ilham Karangkraf.

Cik ilham yakin, ramai di antara kita yang berazam untuk mengakhiri zaman bujang pada tahun ini. Yang dah ada pasangan tu, tak la nak heran sangat tapi yang masih single-mingle pun ada yang berazam juga.

Jangan putus asa. Kita masih lagi di awal tahun 2016. Jom ikuti beberapa petua dari Dato’ Dr Mohd Fadzilah Kamsah ini. Bagi para penulis, anda mungkin boleh jadikan petua-petua ini sebagai plot cerita dalam karya anda.

Petua 1
Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Berdoa dengan bersungguh-sungguh berserta tawakal. Insya allah dengan izin Allah akan  menemukan anda dengan pasangan.

Petua 2
Ramai yang belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha hingga anda bertemu jodoh.

Petua 3
Seimbangkan hidup anda dengan sempurna supaya menjadi magnet yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

Petua 4
Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang ikhlas dan murni. Berusahalah membersihkan hati daripada perasaan negatif terhadap orang lain.

Petua 5
Untuk sentiasa disayangi, cucilah hati dengan menjaga ibadah, solat taubat, beristighfar, membaca Quran, memaafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan sentiasa positif.

Petua 6
Anda haruslah bersedia untuk bertemu dengan pasangan pada bila-bila masa. Jadi, anda haruslah sentiasalah berpenampilan menarik.

Petua 7
Bagi lelaki, tarikan pertama adalah penampilan/pakaian dan bagi wanita, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan utama.

Petua 8
Buka hati dan minda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

Petua 9
Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang pasangan dengan penuh kasih sayang.

Petua 10
Ramai yang terlepas peluang dan patah hati kerana lewat menyatakan hasrat terhadap orang yang di cintai. Perkara yang baik harus  disegerakan.

Petua 11
Tak salah untuk orang perempuan yang memulakan perkenalan kerana orang lelaki sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya tidak.

Petua 12
Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat dengan menggunakan  lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan cakap sambil lewa ataupun kurang sopan.

Petua 13
Tahu apa yang pasangan anda suka dan beri tumpuan terhadap minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan pada sekeliling.

Petua 14
Bagi wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi nyatakan dengan hemah yang anda sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.

Petua 15
Kebanyakkan lelaki mudah tertarik dengan perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dab reda dengan setiap pemberian lelaki itu.

Petua 16
Perempuan mudah tertarik dengan lelaki yang memberi perhatian dan penghormatan kepadanya. Jadi, orang lelaki janganlah terlalu jimat dan kedekut.

Petua 17
Orang lelaki perlu belajar mengenai kerenah perempuan. seperti perasaan, pemikiran, kehendak, kesukaan dan kebenciannya.

Petua 18
Elakkan memberi tumpuan pada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan pasangan.

Petua 19

Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa yang penuh kemesraan akan menambat hati lelaki.

Petua 20
Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan.

Inilah sebahagian dari petua  yang dikongsikan oleh Dato’ Dr Mohd Fadzilah Kamsah. Harap anda semua dapatkan mempraktikkannya.

Selamat Berjaya!!!

Jangan lupa untuk kongsikan cerita/karya anda bersama kami di lham Karangkraf. Layari Facebook, Twitter dan Instagram ILHAM KARANGKRAF.
Number of Record: 10
Instagram @ilhamkarangkraf