KUBUR BERNYAWA
BAB 11: Kembali Ke Kolej
Genre: Seram/Misteri
Kategori: Novel
Paparan sejak 12 April 2013
Sekumpulan remaja dari Kolej Imanshah telah mengadakan perkhemahan di Hutan Simpan Kaffi ketika bermulanya cuti semester pertama di tahun yang terakhir itu.
Penilaian Purata:
(2 orang telah menilai karya ini)

Senarai Bab :
1037

Bacaan






Sedar tidak sedar, cuti semester pertama sudah pun berakhir pada minggu itu. Kini para pelajar Kolej Imansyah telah kembali ke rumah sewa masing-masing sebelum memulakan pengajian mereka semula pada hari Isnin.

Riuh sungguh suara anak-anak bujang yang menginap di rumah yang disewakan kepada mereka. Ketika sesi mengemas bilik dan rumah juga, mulut masing-masing bagaikan murai tercabut ekor. Bermacam-macam cerita yang dilagukan sehingga bingit telinga jiran-jiran yang mendengar. Sebuah rumah mereka hanya menyewa berlima sahaja. Malas hendak membuka tawaran menyewa beramai-ramai kerana takut tiada keserasian. Lagipun, mereka sudah selesa ke mana sahaja berlima.

Apa yang uniknya tinggal menyewa di situ, buah hati masing-masing juga menginap di kawasan perumahan yang sama. Merekalah yang mengajak kaum Hawa untuk menemani mereka di kawasan perumahan itu. Rumah kaum Hawa pula hanya selang beberapa buah rumah dari rumah mereka. Bagus betul perancangan yang telah diaturkan oleh kaum Adam ini. Tidak mahu berenggang langsung dengan buah hati masing-masing. Rindu sangatlah konon kalau berjauhan. Itu semua alasan kaum Adam yang sentiasa ingin berdekatan di sisi kaum Hawa.

Sebagaimana kaum Adam, kaum Hawa juga hanya menyewa berlima sahaja. Mudah hendak bergerak di dalam kumpulan tanpa ada suara-suara sumbang yang akan menyengat halwa telinga mereka. Mereka bahagia dengan aturan perjalanan kehidupan mereka pada saat ini. Siapa yang sanggup berjauhan dengan pakwe sendiri beb. Kan?

“Alhamdulillah. Akhirnya selesai juga kita mengemas rumah, kan?” Syed Dahuri menarik nafas lega melihat rumah sewa mereka kini teratur dan kelihatan begitu sempurna sekali.

“Syukur. Lepas ni bolehlah berjimba-jimba pula. He he he,” Firdee Aqasha menyengih nakal.

“Haa, adalah agenda dia tu,” sampuk Khirulnizan pula.

“Sudah pastilah. Dah penat-penat mengemas siang hari, malam hari mestilah kita nak hiburan untuk melepaskan lelah. Takkan kau orang tak rindu kot. Kerat jari akulah.” Firdee Aqasha masih melencong akal fikirannya.

Mereka hanya menyengih kerana Firdee Aqasha memang bijak membaca fikiran teman-temannya itu. Pantas sahaja jari-jemari Firdee Aqasha menekan nama Era Kasmiran setelah dia mengeluarkan telefon genggamnya dari kocek seluar. Dia menanti seketika sebelum mendengar suara halus lemak merdu menjawab panggilannya di talian sana.

“Assalamualaikum sayang. Buat apa tu?” begitulah nada romantis Firdee Aqasha ketika menelefon Era Kasmiran. Memang dasar buaya tembaga. Tapi senakal-nakal Firdee Aqasha, dia tidak pernah sekali pun menduakan Era Kasmiran. Bagus juga lelaki ini, kan?

“Waalaikumussalam yang. Baru habis mengemaslah. Penat giler,” adu Era Kasmiran.

“Alah, kita orang kat sini pun sama juga situasinya. Haa, apa kata malam ni kita keluar makan nak?” kail Firdee Aqasha.

“Berdua ke?” sengaja mahu mengusik si buah hati. Awal-awal lagi Era Kasmiran sudah tahu, tidak mungkin Firdee Aqasha akan keluar berdua dengannya. Selalunya mereka sering berdating secara berjemaah iaitu dengan empat pasangan lagi. Jadi jumlah keseluruhannya, lima pasangan akan keluar bertemu janji sekaligus.

“Alah, macam tak biasa pula. Lima pasanganlah. Berdua saja mana syok. Tapi kalau dah nikah, berdua barulah syok. Kalau ramai-ramai, nanti kacau angin pula. Kan sayang?” cukup bermakna sekali nada ucapan Firdee Aqasha.

“Gatailah yang ni. Pukul berapa nak keluar malam nanti?” cepat-cepat Era Kasmiran menukar topik perbualan. Bukan boleh dilayan sangat, karang otak warna rasmi Digi pula akan muncul di minda Firdee Aqasha.

Firdee Aqasha ketawa sakan apabila Era Kasmiran menukar topik perbualan. Senak pula perut sesudah dapat menyakat si buah hati. “Macam biasalah, lepas Maghrib.”

“Okey. Nanti sayang bagi tahu mereka yang lain,” janji Era Kasmiran.

“Okey sayang. Jumpa nanti ya. I love you.”

I love you too, yang. Bye.”

Punat telefon genggam terus ditekan off. Mencebik sahaja teman-teman yang mendengar perbualan manja lagi miang Firdee Aqasha. Bermacam-macam ayat mereka mencemuh Firdee Aqasha tetapi jejaka yang berjiwa enteng itu hanya mengeraskan tubuh serta menulikan telinga. Lantaklah, buah hati dia, suka hati dialah hendak layan bagaimana pun. Kan?

Pada malam itu sebagaimana yang dijanjikan, lima pasangan telah keluar ke gerai berhampiran rumah sewa mereka sebaik sahaja selepas solat Maghrib. Mereka memilih meja yang terletak dihujung sekali agar senang untuk berbual-bual. Lagipun, mereka tidak suka dijadikan perhatian para pengunjung yang lain. Maklumlah, kesemua mereka kan agak kecoh sikit. Takut pula mendapat cemuhan daripada pelanggan yang ingin menjamu selera.

Dari satu cerita ke satu cerita mereka bualkan sehinggalah tercetusnya cerita roh nenek tua yang mereka temui semasa perkhemahan tempoh hari.

“Aku masih tak boleh lupalah wajah nenek tua masa perkhemahan kita tempoh hari. Masih terasa seram di dada.” Zunika yang mula-mula menimbulkan topik ini.

“Kau orang memang dah tak ingat ke pada nenek tua tu?” sambung Zunika apabila frasanya tidak mendapat sambutan.

“Kalau boleh, kami semua tak mahu ingat dah tentang apa yang berlaku. Kita lupakan sajalah. Kita anggap perkara ni tak pernah berlaku. Aku tak mahu benda ni mengganggu fikiran kita pula sampai boleh menjejas pelajaran kita.” Khirulnizan berkata tegas.

“Maaf bi. Ney tak sengaja.” Zunika segera memohon maaf apabila dia melihat roman wajah masing-masing sudah pun bertukar corak. (Baby panggilan Zunika buat Khirulnizan. Manakala Honey pula panggilan Khirulnizan buat Zunika. Setelah diringkaskan, jadilah ‘bi’ dan ‘ney’).

“Tak apa. Lupakan ajelah ya. Kau orang semua pun macam tu juga,” pinta Khirulnizan dan teman-teman yang lain hanya mengangguk lesu.

Sementara itu, roman wajah Jhaznarul memang berubah langsung. Selera makannya pula terbantut sesudah mendengar nama nenek tua itu dibangkitkan semula. Bagaimanalah Jhaznarul tidak berubah, sepanjang cuti semesternya dia telah diganggu oleh kehadiran roh nenek tua itu di dalam mimpinya setiap kali dia tidur. Nenek tua itu muncul dalam rupa dan keadaan yang cukup mengerikan. Waktu tidur Jhaznarul sememangnya berganjak kerana dia cukup sukar untuk tidur malam. Dia jadi takut pada rasa mengantuknya setiap kali tiba waktu malam. Jhaznarul telah menjadikan siang hari sebagai waktu tidurnya dan malam hari sebagai waktu jaganya. Sudah seperti burung hantu pula jadual tidur Jhaznarul. Muka Jhaznarul kelihatan sedikit cengkung dan agak pucat tidak bermaya. Selera makannya juga telah putus.

“Habib, kenapa muka cengkung sangat? Habib tak cukup tidur ke?” Husnarisyam yang menyedari perubahan diri Jhaznarul tidak dapat menahan diri untuk bertanya dan sekali gus mengetahui posisi diri Jhaznarul yang sebenarnya.

“Haahlah. Aku baru perasan. Kau sakit ke Jhaz?” Aziham melontar ayat tanya.

“Tak adalah. Aku sihat-sihat aje.” Jhaznarul seolah-olah cuba menyembunyikan keadaannya yang sebenar.

“Sihat apa kalau muka dah pucat macam ni teruk? Betul kau tak apa-apa ni? Macam mengalami masalah kronik saja aku tengok,” balas Nisrinah mengena tepat pada permasalahan yang sedang Jhaznarul alami.

“Betul aku tak ada apa-apa. Kau orang jangan risaulah. Aku cuma kurang vitamin aje. Nanti okeylah muka aku,” sangkal Jhaznarul masih berusaha menyembunyikan masalah yang dialaminya. Malu pula hendak diceritakan pada teman-teman akan kehadiran nenek tua itu di dalam mimpinya.

“Habib, kalau betul-betul tak sihat, bagi tahu. Esok kita pergi jumpa doktor,” risau Husnarisyam melihat keadaan Jhaznarul di kala itu.

Jhaznarul memaksa diri menetas senyuman di pinggir bibirnya sambil mengangguk-anggukkan kepala untuk menenangkan hati Husnarisyam.

“Dia tak perlu jumpa doktor tapi dia kena jumpa psikitaris,” ketawa Firdee Aqasha sesudah dapat mempersendakan Jhaznarul. Tiba-tiba sahaja wajah Firdee Aqasha basah disimbah air kepala. Tersentak jejaka itu.

“Woi, siapa yang mandikan aku air kelapa?” bengang sungguh Firdee Aqasha di kala itu.

“Nenek tua tu yang mandikan kau. Mulut tu jangan celopar sangat,” balas Husnarisyam tanpa riak berdosa waima bersalah sekali pun.

Keadaan itu telah meletuskan ketawa di pinggir bibir masing-masing. Padanlah dengan muka Firdee Aqasha, suka bergurau tidak kena tempat.



Klik di sini jika bacaan spam!

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku