MY LOVELY TENGKU
BAB 31
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Kategori: Novel
Paparan sejak 05 Mac 2014
Perkahwinan antara Zara Irdina dan Akmal terputus kerana Akmal tidak mahu Zara Irdina yang dilabelkan sebagai anak haram.
Penilaian Purata:
(54 orang telah menilai karya ini)

Senarai Bab :
18285

Bacaan






ANAK RAJA TENGKU CEMPAKA (BAB 47)

“Itu lah nakal sangat di depan anak-anak!” rungut Tengku Izraf Akif. Aik, siapa yang nakal ini? Aku atau dia? Bukan dia ke tadi?

“Jangan manja kan sangat anak-anak abang tu?” rungut Zara Irdina kembali. Aku dulu kakak sulong, jadi sudah diajar berdikari. Seperti dia juga walaupun bongsu dalam keluarga Tengku Cempaka, tetapi sudah belajar berdikari sejak zaman kanak-kanak lagi.

“Kita sependapat yang ini. Abang cadang nak belikan basikal, biar Shah pergi ke sekolah dengan basikal saja. Lagipun rumah dengan sekolah tak jauh!” Jangan dihantar dan tidak perlu dijemput. Biar dia belajar dan bercampur gaul dengan anak-anak orang lain. Biar dia tahu erti kesusahan.

“Bagus. Kita dulu pun sudah pergi ke sekolah tanpa perlu dihantar oleh orang tua. Sudah tiba masanya kita biarkan Shah dengan orang ramai dari asyik berkepit dengan mama dan papanya saja!”sokong Zara Irdina. Anak lelaki tidak perlu dimanjai, kalau perempuan lain juga orangnya.

Apabila nampak si abang sudah ada basikal, si tengah minta benda yang sama. Jadi kena beli dua, sorang satu. Biarkan mereka berdua naik basikal di hadapan rumah terlebih dahulu, bila sudah cekap boleh naik ke sekolah atau ke rumah jiran.

Malah Tengku Izraf Akif turut membawa ke dua anaknya ke ladang kelapa sawitnya, ke kebun getah, dan melihat ratusan kambingnya merumput di padang yang luas. Biar mereka berdua bermain dengan lumpur supaya mereka tidak kotor dengan suami ini.

“Anak-anak lelaki tidak perlu berkepit dengan kita, bebaskan dia orang seperti layang-layang, hanya talinya saja berada di tangan kita!” ucap Tengku Izraf Akif sambil melihat ke tiga anak-anaknya bermain pasir di pantai yang tidak jauh dari rumah mereka.

“Shah dan Iddin memang tak ada masalah tetapi Afiq berbeza dengan ke dua orang abangnya,” ujar Zara Irdina. Tengku Afiq yang pembersih. Tidak mahu ke ladang atau bermain lumpur seperti ke dua abangnya. Hanya di rumah dan asyik melukis saja. Ikut perangai siapa? Tengku Izraf Akif orang yang lasak, melukis tidak pandai sama sekali. Zara Irdina juga bukan orang seni.

“Jangan paksa anak-anak, Dina. Dia orang ada cita-cita sendiri!” tegur Tengku Izraf Akif. Bondaku orang seni. Pandai melukis. Tengku Afiq mewarisi minat bonda kandungku.

“Tak sabar nak dapat baby perempuan. Orang asyik bertanya bila Cik Puan nak dapat baby perempuan? Mama, papa, adik-adik semuanya berharap kita dapat baby perempuan,” gurau Zara Irdina. Tak ada rezeki lagi walaupun sudah berusaha kali ini.

“Ke situ pula soalannya,” dalih Tengku Izraf Akif. Sejak akhir-akhir ini di mulut itu asyik bercakap hendak baby perempuan saja.

“Ambil anak angkat, senang sikit!” cadang Tengku Izraf Akif. Kami kan anak angkat. Jadi, apa salah ambil anak angkat.

Susah jadi anak angkat. Kita pernah mengalami sendiri dan perlu kuat mental untuk berhadapi sebarang kemungkinan. Tengok apa yang kita hadapi sekarang. Tengku Izraf Akif dengan masalahnya, Zara Irdina dengan masalahnya. Kedua-duanya belum selesai lagi.

“Nak mengandung sendiri, tak nak ambil anak angkat!”

“Kita pun dulu anak angkat juga, tak ada masalah pun!”

“Dina nak lahirkan sendiri anak Dina tu,” tegas Zara Irdina. Tengku Izraf Akif hanya mengangguk saja.

“Apa yang ALLAH beri terima saja, kena belajar erti redha,” nasihat Tengku Izraf Akif.

“Harapan tu memang ada, tetapi kalau tak ada rezeki, Dina terima saja,” ujar Zara Irdina sambil tersenyum. Kalau dapat syukur alhamdulillah, andainya tiada, tentu ada hikmahnya.

“Papa, mulai esok Shah pergi sekolah naik basikal yer!” beritahu Tengku Iskandar Shah kepada Tengku Izraf Akif. Dia hanya mengangguk.

“Iddin nak naik basikal juga, papa!” datang pula Tengku Izzudin memberitahu hal yang sama. Tiru abang si adik yang seorang ini.

“Iddin naik di rumah dulu, tunggu besar sikit macam abang shah baru naik basikal ke sekolah!” tegas Tengku Izraf Akif. Terus tarik muka masam anaknya yang tengah ini.

“Macam tu pun nak merajuk. Kau tu lelaki, abang pula tu, tak malu kat Afiq ke?” tegur Tengku Iskandar Shah sambil merangkul bahu Tengku Izzudin.

“Mama, bila mama nak perut besar? Kita orang dah tak sabar nak dapat baby baru supaya Afiq tu tak manja sangat dengan mama?” balas Tengku Izzudin sambil menarik telinga Tengku Afiq, Zara Irdina menepis tangan Tengku Izzudin dengan perlahan.

“Ooo, kes cemburu yang suruh mama beranak ni?” ujar Zara Irdina sambil menarik Tengku Afiq duduk diribaannya.

“Afiq tu lelaki mama, lelaki tak sesuai berkepit dengan mama!” celah Tengku Iskandar Shah pula. Tengku Izraf Akif tersenyum mendengar perbualan anaknya.

“Mama sayang semua anak-anak mama. Shah, Iddin, Afiq, semua adalah anak mama,” luhur jawapan yang Zara Irdina lafazkan.

Dalam kehidupan apa pun yang penting adalah kasih sayang. Andainya tiada kasih sayang akan terpincang ahli keluarga. Tidak kira dalam kehidupan sesiapa pun, yang mustahak adalah kasih sayang. Selepas itu cara didikan dan yang penting adalah pegangan agama.

“Abang cadang nak hantar di orang belajar mengaji al quran di rumah pak lebai mulai malam jumaat ini,” beritahu Tengku Izraf Akif selesai makan malam. Setiap malam dia akan menemani isterinya mengemas di dapur dan membasuh pinggan. Selalunya mengambil kesempatan untuk berbual dengan Zara Irdina.

“Dina boleh ajar mengaji di rumah!” balas Zara Irdina.

“Abang pun boleh kalau nak mengajar dia orang itu,” celah Tengku Izraf Akif sambil menyusun pinggan yang Zara Irdina siap bersihkan.

“Habis tu, kenapa nak hantar di rumah pak lebai pula?” soal Zara Irdina. Pak Lebai itu orangnya masih muda lagi, sebaya dengan anak raja kita ini, tetapi cara kehidupannya seperti orang tua-tua.

“Dina ingat tak, kita belajar mengaji di mana dulu?”

“Rumah Ustaz Wahid yang garang tu, siap rotan tangan kalau salah bacaannya,” jawab Zara Irdina. Kami belajar mengaji al quran di tempat yang sama. Terkenang kenangan lama masa kecil-kecil dulu.

“Kita tak gamak nak pukul anak-anak kita kalau salah membaca, biar pak lebai pukul dia orang kalau salah membacanya,” jelas Tengku Izraf Akif.

“Kalau macam Shah, penat Pak Lebai tu kena buli dengan anak abang,” gurau Zara Irdina.

Tetapi papanya dulu, Ustaz Wahid tidak sanggup memikulnya sebab dia anak yang bijak. Ada saja alasan yang dia berikan kepada Ustaz Wahid sampaikan Ustaz Wahid mengalah dengan dia. Sekarang giliran anak sulong dia, harap anak sulong dia boleh kawal adik-adik yang berdua itu, bukannya timbulkan masalah.

Belajar mengaji di rumah Pak Lebai, pergi sekolah pun sendiri membuatkan Tengku Iskandar Shah matang dan boleh menjaga dirinya sendiri tetapi kalau dengan papanya, ada juga perkara yang tidak kena. Ada saja permintaannya kepada papanya itu.

Pagi ini sebelum pergi ke sekolah, Tengku Izraf Akif siap memesan kepada anak sulongnya seperti selalu.

“kalau nak balik lewat, atau ada hal di sekolah, call mama atau papa,” pesan Tengku Izraf Akif sambil memegang ubun kepala anaknya.

“Baik, papa!” balas Tengku Iskandar Shah. Siap mengangguk lagi.

“Dulu papa selalu balik lewat tetapi tak pernah pun call bonda,” ucap Zara Irdina melihat anaknya mengayuh basikal bersama kawan-kawan sekampung dengannya.

“Dulu, tak ada telefon!” alasan Tengku Izraf Akif. Selagi Zara Irdina tidak pulang dari sekolah, dia akan menunggu Zara Irdina di kantin sekolah.

“Tipu!”

“Papa dulu ada kerja nak buat!”

“Kerja apa?”

“Pikat anak dara jiran sebelah rumah!”

“Ha, ha, ha..,”

“Kalau anak buat macam tu, jangan mengamuk pula nanti,” pesan Zara Irdina.

Sebelah rumah kami tak ada istana, tak ada rumah jiran, jadi macam mana nak memikat anak dara jiran. Rumah kami jauh dari rumah orang. Rumah dekat dengan bukit, dekat dengan pantai. Rumah siapa tu? Rumah Anak Raja Tengku Cempaka!



Klik di sini jika bacaan spam!
Kami, (Ilham Grup Buku Karangkraf) tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami. Kami juga berhak tidak memaparkan komen-komen yang melanggar terma dan syarat yang telah ditetapkan
Instagram @ilhamkarangkraf
  Terhangat di Grup Buku