PUTERA KODOK KU (JADI SUAMI SAYA, BOLEH?)
BAB 8
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Kategori: Novel
Paparan sejak 28 April 2014
SUDAH TERBIT FEB 2015......BOLEH DAPATKAN DI KEDAI BUKU BERHAMPIRAN ANDA....... Untuk makluman semua, edisi cetak novel ini agak berlainan dengan versi ini. Nama Tipah di tukar jadi Effa. Namun ceritanya tetap menarik dan gempak! Jangan lupa dapatkannya di pasaran ya!
Penilaian Purata:
(5 orang telah menilai karya ini)

Senarai Bab :
17702

Bacaan






BAB 8

Pucat lesi wajah Tipah di buatnya. Habislah kali ini!

Tergagap-gagap Tipah menjawab. “Err...kasut...hmm...hah, tadi ada tapi sekarang dah takde.” Tipah hanya mampu berdoa agar Rayyan tidak perasan dengan kasut Adidas Porche Design di kakinya yang sudah seiras dengan but yang di sarung oleh Raimi yang telah berpalit dengan lumpur. Telahan Tipah ternyata silap. Mata Rayyan tidak pernah gagal dalam mengecam manikamnya!

Terbelalak biji matanya sebaik sahaja terpandang keadaan terkini kasut kesayangannya itu. “Itu...itu kasut saya, kan? Ya ampun! Jahanam kasut aku! Kenapa awak pakai kasut saya untuk ke ladang, Tipah? Kenapa?” Bagai hendak di telannya Tipah hidup-hidup di situ.

Tipah buntu. Kalaulah dia tahu kasut ini kepunyaan Rayyan sumpah mati balik hidup semula pun dia tidak akan menyentuh kasut itu. Kebetulan dia berdiri di sebelah palong minuman yang menyalurkan bekalan air bersih buat lembu yang terdapat di ladang itu. Dengan selambanya terus dia mencelupkan kasut Rayyan ke dalam palong minuman tersebut!

Bagai nak pengsan Rayyan melihatnya. “Woi! Suka hati je celup kasut tu dalam bekas minuman lembu! Kembanglah kasut tu! Harga kasut tu RM 440, tau tak? Bukannya RM 4.40!”

Tipah menyerigai. “Alah kira ok lah tu. Tengok, tanggal dah semua lumpur kat kasut awak ni. Kejap lagi awak jemurlah kasut awak kat tepi bendang tu, gerenti cepat kering. Nah, ambiklah balik kasut ni. Tak best pun pakai!” Selamba Tipah mengunjurkan semula kasut tersebut pada Rayyan.

Merah padam muka Rayyan di buatnya. “Tak guna betul! Siaplah awak! Saya nak pergi mengadu kat makcik awak pasal perangai awak ni!” Terkocoh-kocoh Rayyan menyarung semula kasut kesayangannya. Dengan wajah masam mencuka dia terus berlalu dari situ.

Raimi tersenyum sinis. “Dahlah penakut, kaki mengadu pulak tu! Perangai mengalahkan anak dara sunti! Kamu layanlah sangat Putera Kodok kamu tu, Tipah!”

Tipah menyengeh. “Sayang punya pasal, bang. Redah jelah. Nak di telan pahit, nak di buang sayang.” Sentap Raimi mendengarnya. Tidak di sangkanya begitu besar sekali cinta Tipah pada Rayyan!

Pak Saad segera menghampiri mereka. “Apa yang kecoh-kecoh tadi, Tipah, Raimi? Dari hujung sana ayah boleh dengar suara kamu semua.”

Pantas Raimi mengangkat bahunya. “Ayah tanyalah dengan Tipah sendiri. Raimi tak nak masuk campur,” ujar Raimi sambil terus berlalu dari situ.

Pak Saad berkalih pula pada Tipah. “Apa cerita ni, Tipah? Cuba cakap dengan ayah!”

Tipah menggaru-garu kepalanya. “Macam ni jelah, ayah. Kejap lagi kalau tiba-tiba Makcik Rosnah melolong macam bini tarzan, ayah pedulikan jelah, ya? Anggaplah itu sebagai selingan iklan di pagi hari.” Belum sempat Pak Saad bersuara Tipah sudah menghayunkan langkah ke arah Melah yang masih tercongok di atas motosikalnya. Sejurus selepas itu motosikal Melah melunjur laju membelah keheningan pagi.

Pak Saad hanya mampu menggelengkan kepala. “Tipah...Tipah...Kalau sehari kamu tak buat hal memang tak sah,” gerutu Pak Saad. Telahan Tipah ternyata tepat. Sebaik sahaja Pak Saad menjejakkan kaki ke perkarangan rumah, laungan nyaring dari atas rumah segera menggegarkan suasana.

“Abang! Mana budak bertuah tu? Eei geram betul saya dengan perangai dia! Tak habis-habis menyusahkan orang!” Padanlah Tipah menggelarnya bini tarzan. Kalah Jacyln Victor! Kalau masuk Anugerah Juara Lagu anugerah Vokal Terbaik sah dalam tangan!

Pak Saad terpinga-pinga. “Kenapa ni Rosnah? Pagi-pagi macam ni dah bising-bising. Silap-silap sampai kampung seberang sana boleh dengar suara awak.”

Panas hati Makcik Rosnah mendengarnya. “Awak jangan nak naikkan darah saya lagi! Awak tahu apa yang anak kesayangan awak dah buat? Ada ke patut di sauknya kasut Rayyan yang mahal tu sampai ke ladang lembu! Siapa yang nak ganti kalau kasut tu rosak?” Riuh-rendah itu segera menggamit perhatian Dato’ Khalid, Datin Khalida dan Rayyan. Bergegas mereka bertiga menuju ke serambi hadapan. Rayyan tersenyum lebar. Pasti teruk Tipah akan di marahi sebentar lagi. Puas hatinya sekarang!

Datin Khalida segera mencelah. “Ros, benda kecil je tu. Si Rayyan ni manja sangat. Bukannya rosak pun kasut tu, basah sikit je.”

Pak Saad membidas. “Hah! Awak dah dengar sendiri apa yang Ida cakap tu. Tak payahlah nak panjangkan benda yang remeh-temeh ni. Lagipun tak lama lagi kan Tipah dan Rayyan akan di satukan sebagai suami isteri. Kenalah belajar menerima dan berkongsi seadanya.”

Sampuk Dato’ Khalid pula. “Betul cakap kau tu, Saad. Rayyan, beralahlah sikit dengan Tipah tu. Dia kan bakal isteri kamu. Cuba belajar jadi matang sikit macam abang kamu Raimi tu.” Semua orang tersentak. Kata-kata Dato’ Khalid itu benar-benar di luar jangkaan!

Rayyan berteriak. “Abang?? Bila masa pula Raimi tu jadi abang saya?”

Pantas Dato’ Khalid menangkis. “Err...maksud papa Raimi tu kan abang saudara kamu.” Kelegaan terpancar di wajah semua orang yang berada di situ kecuali Makcik Rosnah. Sakit benar hatinya apabila seorang ayah tidak mahu mengakui kewujudan anaknya sendiri. Dengan wajah masam mencuka dia terus berlalu ke dapur.

Dato’ Khalid bersuara dengan tegas. “Rayyan! Mulai saat ini papa tak mahu dengar kamu bertekak lagi dengan Tipah. Tidak lama lagi kamu akan jadi suami isteri jadi belajarlah terima Tipah seadanya. Sekaranglah waktunya untuk kamu menyelami dan mengenali dia dengan lebih dekat, bukannya asyik bertekak dari pagi sampai malam.” Rayyan mendengus. Dia tidak faham mengapa papa dan mama terlalu berkenan dengan gadis tersebut. Dahlah bengong, selamba badak pulak tu. Mana padan dengan jejaka idaman ramai sepertinya.

“Kau tunggulah, Tipah. Aku akan gagalkan rancangan mak dan ayah kita. Jangan haraplah aku nak kahwin dengan kau,” desis Rayyan dalam hati.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Hari ini awal pula Tipah dan kawan-kawan memulakan sessi biasa mereka. Tipah bagaikan sudah menduga yang ribut tsunami sedang melanda rumahnya. Pasti bini tarzan sedang mempamerkan kehebatan vokal nyaringnya.

Seperti biasa Melah bertindak sebagai mak andam manakala Lili tetap setia sebagai pengapit pengantin. Tipah duduk tersipu-sipu di atas pelamin seorang diri. Oleh kerana Ali tidak dapat menghadirkan diri pada sessi pagi ini maka Tipah memutuskan sessi ini bertukar dari acara bersanding kepada acara berinai.

“Tipah, aku rasa mesti makcik kau mengamuk gila kat rumah tu. Yang kau pun satu. Kenapa kau bedal kasut si Rayyan tu?” soal Melah.

Tipah menyengeh. “Aku salah bajet daa! Aku ingatkan tu kasut abang Raimi, sekali tu kasut Rayyan ler pulak. Nak buat macam mana, nasi dah jadi bubur.”

Melah mengaru-garu kepalanya. “Nasi dah jadi bubur? Eh bila masa pulak kau masak nasi?”

Pantas Lili menunjal kepala Melah. “Afsal lah kau ni bendul sangat, hah? Nasi dah jadi bubur tu simpulan bahasalah. Takkan itu pun kau tak tahu?”

Melah mencebik. “Alah kalau kau pandai sangat, cuba cakap dengan aku apa maksud simpulan bahasa tu?”

Lili tersenyum simpul. “Senang jelah. Maksudnya kalau orang dak tak nak dengan kita, buat apa kita nak terhegeh-hegeh.”

Kali ni giliran Tipah pula menunjal kepala Lili. “Eloklah tu! Kau pun dua kali lima juga dengan si Melah ni. Nasi dah jadi bubur tu bermaksud perkara yang dah terlanjur, dah tak boleh nak betulkan semula, faham?”

Lili menggerutu. “Yelah Cik Tipah! Kami berdua ni kan lembab, SPM pun dapat cukup-cukup makan je. Lainlah Cik Tipah kita ni, pelajar STPM terbaiklah katakan.”

Kembang kuncup hidung mancung Tipah bila di puji sebegitu. “Hah, tau takpe! Sekarang ni cepatlah makeup kan aku cantik-cantik! Hari ni kau makeup aku ala-ala Ziana Zain pulak yek. Kening kasi tarik sikit.”

Melah sudah mengeluarkan peralatan soleknya. “Baik, cik pengantin. Dah, jangan bergerak. Aku nak conteng kening kau ni.” Dengan berhati-hati Melah menggunakan pensel mata berwarna hitam untuk membentuk kening Tipah supaya lebih tajam dan lentik.

Dari jauh Rayyan sudah ternampak kelibat Tipah dan rakan-rakan. Memang sudah di duganya Tipah pasti berada di ‘port’ kegemarannya itu. Pondok kecil di tengah sawah bendang yang sedang subur menguning itu sememangnya menjadi tempat keramat buat Tipah dan rakan-rakannya. Seluruh penduduk kampung sudah sedia maklum akan hal itu.

Rayyan semakin menghampiri namun mereka berempat tidak menyedari kemunculan pemuda tersebut. Sengaja Rayyan bertempik kuat-kuat.

“WOI!! Dah takde kerja lain ke? Dah tua-tua bangka pun nak main kahwin-kahwin lagi ke? Eei tak malu betul! Tak hingin nak mengaku sepupu kalau macam ni.”

Tersentak Tipah seketika. Namun dia tidak mudah mati akal. “Baguslah kalau macam tu! Saya pun memang dah lama tak teringin nak mengaku awak tu sebagai sepupu saya!”

Buntang biji mata Rayyan di buatnya. “Apa awak cakap? Berani awak cakap macam tu, yer?”

Tipah tersengih. “Apa yang tak beraninya pulak? Saya memang tak nak mengaku awak sebagai sepupu saya sebab lepas ni saya nak mengaku awak sebagai suami saya!”

Merah padam muka Rayyan di buatnya. “Hei, Tipah! Boleh tak awak jangan nak perasan sangat? Bila masa pulak yang saya cakap saya nak jadi suami awak ni?”

Selamba Tipah menjawab. “Sekarang memanglah tak nak mengaku, tunggulah bila kita dah nikah jangan-jangan awak pula yang terhegeh-hegeh nak mengaku saya sebagai isteri awak pula nanti!”

Nak termuntah Rayyan mendengarnya. “Jangan nak perasanlah! Eei makin lama saya bercakap dengan awak makin menyakitkan hati ler pulak di buatnya! Hah, ni ada satu benda lagi saya nak cakap. Siaplah awak balik rumah nanti. Makcik awak tengah mangamuk sakan kat rumah tu.”

Tipah terkejut. “Ek eleh dia ni! Kuat mengadu macam perempuan! Salah-salah perempuan lagi macho dari dia.”

Melah, Tijah dan Lili pantas mengejek. “Rayyan macam perempuan, ye yey! Rayyan macam perempuan, ye yey!”

Menyirap darah Rayyan di buatnya. “Korang ni memang tak sayang mulut kan? Nah, ambik ni!” Rayyan mengutip batu-batu kecil di atas tanah dan segera melemparnya ke arah mereka berempat. Apalagi, mereka berempat terus bertindakbalas!

Tipah berseru. “Kawan-kawan, kita lancarkan perang sekarang! Serang musuh kita tu!” Mereka berempat turut mengutip batu-batu kecil dan melemparnya semula kepada Rayyan. Mereka langsung tidak menyedari ada bala yang bakal menanti! Ada sarang tebuan yang terletak betul-betul di atas pokok yang memayungi pondok tersebut! Balingan Rayyan akhirnya tepat mengenai sarang tersebut. Tebuan-tebuan yang kemarahan mula mengumpulkan koloni mereka. Nampaknya kali ini peperangan di antara mereka bakal di sertai oleh sang tebuan pula!

Telinga Tipah yang peka segera dapat menangkap bunyi-bunyian kuat yang di hasilkan oleh tebuan yang kemarahan. “Cop! Cop! Berhenti dulu! Korang dengar tak apa yang aku dengar?” Serentak Rayyan, Tijah dan Lili berhenti membaling. Mereka terdiam seketika. Segerombolan tebuan tiba-tiba muncul dari atas bumbung dan bersedia untuk menyerang mereka!

Tipah segera membuka langkah seribu. “Lari semua! Tebuan tu dah mengamuk!” Rayyan, Melah, Tijah dan Lili pantas menghayunkan langkah. Melah, Tijah dan Lili segera menuju ke tali air yang berdekatan. Niat di hati mereka ingin terjun ke dalam tali air tersebut namun nampak gayanya hasrat mereka terbantut. Musim panas sejak kebelakangan ini membuatkan paras air dalam tali air itu agak cetek dan tidak sesuai untuk melakukan aktiviti terjun tiruk di situ.

Tipah dan Rayyan pula sudah berlari menuju ke hutan simpan yang terletak di belakang sawah bendang itu. Tipah memekik-mekik memanggil Melah, Tijah dan Lili. “Sini, wei! Ikut aku! Aku tahu nak menyorok kat mana!” Berdedai-dedai Melah, Tijah dan Lili mengekori Tipah dan Rayyan dari belakang. Bagaikan tidak cukup tanah mereka berlima berlari ke dalam hutan tersebut sehinggalah kelibat tebuan tidak kelihatan lagi mengejar mereka. Tipah segera menghenyakkan punggungnya ke atas perdu pokok merbau dalam keadaan yang tercungap-cungap. Melah, Lili dan Tijah pula sudah terduduk keletihan. Cuma Rayyan sahaja yang masih berdiri dengan wajah yang panik. Keadaan hutan tebal yang gelap dan suram mencambahkan benih-benih ketakutan dalam dirinya.

“Hei, korang! Lain macam je tempat ni. Saya tak sedap hatilah. Jom kita balik!”

Tipah menggerutu. “Boleh tak tolong sabar? Saya tak habis lelah lagi ni. Relaslah dulu. Kejap lagi kita baliklah.”

Melah memerhatikan keadaan sekeliling dengan cuak. “Tipah, kita nak balik macam mana, yek? Aku rasa kita dah sesat!”

Rayyan memekik. “WHAT?!”


P/S : Kita hanya merancang tapi Allah jugalah yang Maha menentukan segala-galanya. Segala yang berlaku ada hikmahnya. Mungkinkah hubungan Tipah dan Rayyan akan bertambah baik selepas ini? 



Klik di sini jika bacaan spam!

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku