Hani dan Dato Z
Bab 10 full ; Mula menyiasat
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Kategori: Novel
Paparan sejak 17 Februari 2013
Kahwin dengan Dato? Oh Pliz! Bagi bab 1,2,3,4 dan 5 telah diolah semula. Saya akan mula memadamkan bab-bab lama yang telah diolah. Bab lain saya hanya kemaskini sahaja bab yang ada kerana tidak melakukan olahan secara besar-besaran.Jadi anda boleh baca bab lain seperti biasa. Segala kesulitan amat dikesali.
Penilaian Purata:
(3 orang telah menilai karya ini)

Senarai Bab :
4936

Bacaan






Bab 10

Mula menyiasat!

Besoknya pagi-pagi lagi Hani sudah sampai ke pejabat dengan menaiki motor ayahnya yang tidak digunakan. Pertama sekali beliau pergi ke bilik fail bahagian kewangan dan membuat salinan senarai sebut harga dan invois setahun yang lalu. Apabila beliau sudah membuat salinan tiba-tiba Aisy menegurnya ;

“Aik! Sejak bila kau kerja bahagian kewangan ni?” tanya dengan perasaan kurang senang.

“Aku hendak buat reportle,,, aku inikan PA kepada Dato.. semua bahagian aku kena buat laporan… kena tahu. Nanti Dato hendak.. aku sudah siapkan” Hani memberi alasan.

“Sampai naik kereta Dato? Sedapkan ada orang hantar balik?” perli Aisy.

“Kau ingat aku hendak sangat ke naik kereta Dato? Motor aku pancit… dan aku rasa aku tahu siapa yang pancitkan. Kau kan?”

“Suka hati je hendak tuduh aku” tak mengaku!!!

“Dahla.. aku malas hendak layan orang macam kau ni… boleh ketepi sikit. Aku hendak buat kerja ni” Hani berlalu pergi.

“Sebelum kau pergi… ingin aku ingatkan.. bilik ini aku yang jaga sekarang ini. Jadi kalau engkau hendak apa-apa. Tolong beritahu aku dulu” Hani membuat tidak tahu sahaja. Syarikat ini bukan bapak kau punya.. peduli apa aku. Beliau ada perkara yang lebih penting daripada melayan Aisy. Beliau segera menelefon kawan sekolejnya untuk bertanyakan tentang harga bahan binaan sejak setahun yang lalu. Kawannya si Razlan itu kini bekerja sebagai pembantu kewangan sebuah syarikat pemaju perumahan yang terkenal.. antara tugasnya adalah meluluskan sebutharga barang-barang binaan. Walau bagaimanapun.. laporan perkembangan projek dan kewangan di Ipoh tetap Hani utamakan.

{{{{{{{{{{{{{{{{

Sudah seminggu Hani membuat siasatan.. dan hasilnya sangat mengujakan! Ternyata ada ketirisan dan penipuan di dalam sebutharga. Apa yang Hani dapat dari Razlan, Invois yang telah dibilkan oleh KS Chong dan Anuar Supplier Sdn Bhd menunjukkan sebutharga yang diberikan 20 hingga 30 peratus lebih tinggi daripada harga pasaran. Nampaknya memang betul tekaan Hani.. tetapi beliau mahu menyiasat siapa dalangnya dan siapa pula yang terlibat. Beliau tidak mahu hanya menyampaikan berita yang beliau tahu kepada Dato Z, tetapi beliau ada bukti..

“Tapi dari mana aku hendak mula?” katanya di dalam hati pada malam ketujuh beliau menyiasat kes ini. Televisyen menayangkan cerita kesukaannya. Tetapi fikirannya melayan ke tempat lain.

“Aku tidak boleh menyiasat secara terbuka di pejabat. Ini menimbulkan syak wasangka… dalangnya mesti orang dalam juga” Hani berkata diri di dalam hati. Tiba-tiba sebiji bantal dicampakkan ke mukanya. Hani terkejut… rupanya Ikhwan membaling bantal itu tadi ;

“Kau ni kenapa? Baling bantal kat akak? Nak kena tempeleng?” marah Hani.

“Hahahahahaa.. saya tengok akak tu termenung sana termenung sini. Ingatkan Dato Z yek?” aik.. mana budak ni tahu tentang Dato Z.

“Aik? Mana kau tahu tentang Dato Z?”

“Akak.. kat flat ni semua sudah tahu tentang Dato Z…” ini mesti kerja Kak Joyah.. aduh! Kecoh betullah.

“Akak mana ada hubungan dengan Dato Z dik oi.. itu semua gossip. Akak baru tumpang sekali Dato tu.. dah macam-macam orang kata. Melayu-melayu” Hani mengelengkan kepala.

“Biasalah kak.. mulut orang… ini emak dengan ayah mana? Orang lapar ni.”

“Emak ayah pergi surau.. ada kenduri.. pukul 1o baru balik dik. Makanlah apa yang ada kat dapur.”

“Dah tengok tadi… nasi putih je yang ada.”

“Masak je maggi.. takpun telor. Akak malas hendak masak” putus Hani.

“Nasib-nasib… dapat akak seorang dalam rumah ni pemalas. Patutlah nak sangat jadi Datin kot” Hani mengambil bantal tadi dan dibalingnya semula kearah adiknya.. adiknya berlari ke dapur sambil tertawa. Setelah adiknya menghilang… Hani berfikir semula.

“Hmmmm.. setiap sebutharga diterima oleh kerani bekalan projek… aku perlu mula dari sana.. ya dari sana. Aku akan jumpa kerani projek bila lawatan seterusnya ke Ipoh… aku perlu tanya dia” tekad Hani.

{{{{{{{{{{{{{{{{{{

Besoknya Hani melihat jadual lawatan tapak… 2 minggu lagi beliau dan Dato Z akan ke Ipoh. Sementara itu beliau buat bodoh dan menyibukkan diri dengan kerja dan berlakon seolah-olah tidak apa yang berlaku.



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 ; Temuduga | Bab 2 ; temuduga yang hampas | Bab 3 ; jawapan yang tidak terduga | Bab 6 full ; berjalan-jalan dengan Dato | bab 7 ; Sinopsis dan Dato tidak solat ? | Bab 8 ; Aisy memerli Hani | Bab 8 B ; Sinopsis Beg Gucci tiruan | Bab 9 ; Dato hantarkan Hani balik | Bab 9B ; sinopsis dan sekeping invois | Bab 10 full ; Mula menyiasat | Bab 11 full ; Berjimba-jimba dengan Tasya | Bab 12 ; Gaji pertama | Bab 13 ; Menyoal Pak Mat | Bab 13 B ; menyoal Pak Mat 2 | bab 14 ; Macamana yek? | bab 14 B ; Dato meminta maaf | Bab 15 ; Berjumpa Jidin sengal | Bab 16 ; Aisy semakin rapat dengan Hasdi | bab 16 B ; sinopsis dan sekumpulan dengan Hasdi | bab 17 ; Tasya menyatakan kebimbangannya | Bab 17 B ; Aisy beri amaran | Bab 17 C ; sinopsis dan makan malam sekeluarga | Bab 18 full ; Mula bergerak | Bab 19 ; Berjaya membuat salinan dokumen | Bab 20 ; Hasdi ada perasaan dengan Hani? | Bab 21 ; Tasya sudah masuk geng Kak Joyah? | bab 21 B ; membeli kereta | Bab 22 full ; Aisy mengamuk!!! | Bab 23 full ; bercuti di Port Dickson | Bab 24 ; sesuatu yang mengejutkan | bab 25 ; Apit perlu dibedah segera | Bab 26 ; Dato Z membantu | bab 27 ; peel abang hani | bab 28 ; Wiwi | Bab 28 B ; Pak Mat pulangkan wang syarikat | bab 29 ; Dato Z bermesra dengan Wiwi | Bab 30 ; Video Dato Z dan Wiwi | bab 30 B ; sinopsis dan skandal Dato | bab 31 ; kecoh satu pejabat | Bab 31 ; wiwi tak puasa? | Bab 32 ; Pakwe Wiwi mengamuk!! | Bab 32 B ; Dato Z mengupah Jidin | Bab 33 ; Bukti | bab 33 B ; Bukti 2 | bab 34 ; Dapat komisen | Bab 35 ; Puan Kamelia | Bab 36 ; Dato Z berjumpa anak-anaknya | Bab 36 B ; Berjaya Times Square | Bab 37 ; Dato beri saguhati | Bab 37 B ; Persiapan Raya | Bab 39 ; Dato memarahi Aisy | bab 39 B ; Dato kedekut | Bab 40 ; Memberitahu Dato Zaffran | bab 40 B ; Pembongkaran pengkhianatan Hasdi | Bab 41 ; Dato Seri berang | Bab 41 B ; Laporan Polis | Bab 42 full ; Hasdi dan kuncunya ditangkap | Bab 43 ; Hasdi mengugut Hani | Bab 44 ; Mimiland | Bab 44 B ; Dato mencintai Hani? | Bab 45 ; Mengugut Dato Z | Bab 45 B ; Hani!!!!! | Bab 46 ; Unit rawatan rapi | Bab 46B ; kau suka Hani ke Zaffran? | Bab 47 ; Tolonglah sedar Hani | Bab 47 B ; Hani sudah sedar | Bab 48 ; Hani sudah keluar dari Hospital | Bab 48 B ; Mula bekerja semula | Bab 49 full ; makan malam | bab 50 ; Jidin | Bab 50 ; tersenyum sendirian | Bab 51 full ; Melawat Aisy di penjara | Bab 52 ; Panggil Dato lagi | Bab 52 B ; Kak Joyah... Kak Joyah | Bab 1 dan 2 sesudah diolah semula | Bab 3 dan 4 diolah semula | Bab 5 ; olahan semula | Bab 53 ; Melawat rumah baru | Bab 53 B ; Dato menyanyi untuk Hani | Bab 54 full ; Video di You Tube | Bab 55 full ; Video Hani Menjadi fenomena |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku