Hani dan Dato Z
bab 14 ; Macamana yek?
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Kategori: Novel
Paparan sejak 17 Februari 2013
Kahwin dengan Dato? Oh Pliz! Bagi bab 1,2,3,4 dan 5 telah diolah semula. Saya akan mula memadamkan bab-bab lama yang telah diolah. Bab lain saya hanya kemaskini sahaja bab yang ada kerana tidak melakukan olahan secara besar-besaran.Jadi anda boleh baca bab lain seperti biasa. Segala kesulitan amat dikesali.
Penilaian Purata:
(1 orang telah menilai karya ini)

Senarai Bab :
4513

Bacaan






Bab 14

Macamana yek?

Malam….. selepas solat, Hani duduk di kerusi kerja bilik hotel… TV dibiarkan terpasang… fikirannya melayang jauh ;

“Betul juga kata Pak Mat.. mesti ada pegawai lain yang terlibat sama… aku perlu menyiasat siapa pegawai yang rapat dengan Encik Hasdi.. terutama pegawai yang rapat dengannya di luar waktu pejabat. Tapi takkan aku hendak mengikut Encik Hasdi 24 jam… nanti dia perasaanlah. Siapa aku hendak suruh?’ Hani memejamkan matanya… tiba-tiba ;

“Ha… tak silap aku Jidin sengal dia sekarang jadi penyiasat persendirian.. tapi aku takdak nombor telefon dia pula… siapa yang ada yer….” Tiba-tiba fonselnya berbunyi.. Hani melihat di skrin siapa pemanggilnya… Dato Z? apalah orang tua ini hendak memalam buta ni.

“Ya Dato” jawab Hani.

“Ha…. kamu ada buat apa-apa ke malam ni?” tanya Dato Z.

“Saya rasa hendak duduk bilik sahaja Dato.. layan astro” alasan Hani.. memang bilik hotel tersebut mempunyai Astro.

“Bosanlah duduk bilik… jom kita jalan-jalan” ajak Dato Z.

“Maaflah Dato… saya memang penat” Hani meletakkan telefon.. beliau memang tiada mood hendak kemana-mana. Hani terus membuka kekotak mesej… tujuannya hendak memberi mesej kepada kawannya Razlan sama ada beliau mempunyai nombor Jidin sengal yang kini dikatakan menjadi penyiasat persendirian. Habis sahaja beliau menghantar mesej pintu biliknya diketuk.. aduh! Siapa pula yang ketuk-ketuk bilik aku tengah-tengah malam ni.

Hani bangun dari katilnya ke pintu. Sampai di pintu beliau melihat corong pintu… Dato ni lagi.. tak paham-paham ker… Hani yang sudah mula geram dengan Dato yang tidak reti bahasa ini membukakan pintu ;

“Saya minta maaflah jika saya kurang hajar.. atau terkasar bahasa. Saya memang tiada mood hendak keluar Dato. Dato ini tidak faham ker? Saya kan sudah cakap tadi? Saya penat.”

“Kita bukannya pergi kelab.. ambil angin sahaja” Dato Z masih lagi tidak berputus asa.

“Dato.. saya ni bukan perempuan murahan seperti di MidValley itu, yang Dato boleh angkut saya kesana dan kemari. Usung sana sini…. Dan buat pengetahuan Dato… saya hanya pembantu peribadi Dato semasa waktu kerja saya. di luar waktu kerja saya bukan muhrim Dato hendak teman Dato jalan-jalan.. Dato ini tidak faham bahasa ker?” Hani terus menutup pintu..

Malas hendak melayan kerenah Dato Z yang dirasakan agak keterlaluan. Kalau sudah tidak mahu.. janganlah paksa aku.Hani duduk di katilnya… agaknya sudah berambus orang tua tu…. ingat aku ini spare part dia yang lain yang mudah diusung kesana kemari… Sorrylah aku hendak layan tua gatal….Hensetnya berbunyi tanda ada mesej yang masuk…. Hani mengambil henset dan membaca mesej. Dari Razlan ;

Ini nombornya 102345555… apahal kau hendak nombor Jidin? Kau hendak suruh dia siasat pakwe engkau ke takut ada pompuan lain..sengal!

Adalah.. terima kasih!Balas Hani.

Aku menyimpan nombor Jidin sengal…. Kemudian Hani memberi mesej kepada Jidin Sengal hendak berjumpanya apabila Jidin Sengal senang pada hujung minggu ini. Ada tugas yang hendak diberikan. .. jawab Jidin sengal ;

Ok… jumpa petang ahad pukul 2 petang di Suria kafe Seremban 2… ontime… lepas tu aku sibuk

Eleh… sibuk apa? Sibuk skodeng bini muda Dato ker? Kata Hani dalam hati. Hani melihat kaca TV… rancangan 999 sedang bersiaran. Aku ini dah macam polis pulak.. menyiasat aktiviti jenayah kolar biru yang dilakukan oleh Encik Hasdi… tapi polis ada pistol.. boleh pertahankan diri bila penjenayah hendak buat sesuatu. Aku? Nak harapkan silat? Silat tak sampai.. peluru yang sampai dahulu. Macam inilah… bila aku cukup bukti.. aku serahkan kepada Polis… aku minta perlindungan mereka.. lagipun bukannya susah Polis hendak tahu siapa yang gertak aku… mestilah si Hasdi itu.

Satu lagi… Pak Mat kata penyata kewangan telah dimanipulasikan sejak 8 tahun yang dulu. Aku kenalah selidik pula laporan kewangan sejak 8 tahun yang dulu. Takkan aku hendak minta dengan si rambut celup Aisy tu… 8 tahun sekali aku minta… ini boleh menimbulkan syak bukan sahaja kepada Aisy tetapi Encik Hasdi. Ish! Rumit-rumit…Hani membaringkan dirinya ;

Macamana aku hendak masuk bilik fail kewangan tanpa dilihat oleh orang lain? Selepas waktu pejabat? Tak mungkin sebab pengawal keselamatan akan meronda setiap tingkat…. Ada CCTV.. adoi ! idea…idea….Akhirnya setelah beberapa lama berfikir Hani tertidur dengan televisyen dan lampu terbuka….



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 ; Temuduga | Bab 2 ; temuduga yang hampas | Bab 3 ; jawapan yang tidak terduga | Bab 6 full ; berjalan-jalan dengan Dato | bab 7 ; Sinopsis dan Dato tidak solat ? | Bab 8 ; Aisy memerli Hani | Bab 8 B ; Sinopsis Beg Gucci tiruan | Bab 9 ; Dato hantarkan Hani balik | Bab 9B ; sinopsis dan sekeping invois | Bab 10 full ; Mula menyiasat | Bab 11 full ; Berjimba-jimba dengan Tasya | Bab 12 ; Gaji pertama | Bab 13 ; Menyoal Pak Mat | Bab 13 B ; menyoal Pak Mat 2 | bab 14 ; Macamana yek? | bab 14 B ; Dato meminta maaf | Bab 15 ; Berjumpa Jidin sengal | Bab 16 ; Aisy semakin rapat dengan Hasdi | bab 16 B ; sinopsis dan sekumpulan dengan Hasdi | bab 17 ; Tasya menyatakan kebimbangannya | Bab 17 B ; Aisy beri amaran | Bab 17 C ; sinopsis dan makan malam sekeluarga | Bab 18 full ; Mula bergerak | Bab 19 ; Berjaya membuat salinan dokumen | Bab 20 ; Hasdi ada perasaan dengan Hani? | Bab 21 ; Tasya sudah masuk geng Kak Joyah? | bab 21 B ; membeli kereta | Bab 22 full ; Aisy mengamuk!!! | Bab 23 full ; bercuti di Port Dickson | Bab 24 ; sesuatu yang mengejutkan | bab 25 ; Apit perlu dibedah segera | Bab 26 ; Dato Z membantu | bab 27 ; peel abang hani | bab 28 ; Wiwi | Bab 28 B ; Pak Mat pulangkan wang syarikat | bab 29 ; Dato Z bermesra dengan Wiwi | Bab 30 ; Video Dato Z dan Wiwi | bab 30 B ; sinopsis dan skandal Dato | bab 31 ; kecoh satu pejabat | Bab 31 ; wiwi tak puasa? | Bab 32 ; Pakwe Wiwi mengamuk!! | Bab 32 B ; Dato Z mengupah Jidin | Bab 33 ; Bukti | bab 33 B ; Bukti 2 | bab 34 ; Dapat komisen | Bab 35 ; Puan Kamelia | Bab 36 ; Dato Z berjumpa anak-anaknya | Bab 36 B ; Berjaya Times Square | Bab 37 ; Dato beri saguhati | Bab 37 B ; Persiapan Raya | Bab 39 ; Dato memarahi Aisy | bab 39 B ; Dato kedekut | Bab 40 ; Memberitahu Dato Zaffran | bab 40 B ; Pembongkaran pengkhianatan Hasdi | Bab 41 ; Dato Seri berang | Bab 41 B ; Laporan Polis | Bab 42 full ; Hasdi dan kuncunya ditangkap | Bab 43 ; Hasdi mengugut Hani | Bab 44 ; Mimiland | Bab 44 B ; Dato mencintai Hani? | Bab 45 ; Mengugut Dato Z | Bab 45 B ; Hani!!!!! | Bab 46 ; Unit rawatan rapi | Bab 46B ; kau suka Hani ke Zaffran? | Bab 47 ; Tolonglah sedar Hani | Bab 47 B ; Hani sudah sedar | Bab 48 ; Hani sudah keluar dari Hospital | Bab 48 B ; Mula bekerja semula | Bab 49 full ; makan malam | bab 50 ; Jidin | Bab 50 ; tersenyum sendirian | Bab 51 full ; Melawat Aisy di penjara | Bab 52 ; Panggil Dato lagi | Bab 52 B ; Kak Joyah... Kak Joyah | Bab 1 dan 2 sesudah diolah semula | Bab 3 dan 4 diolah semula | Bab 5 ; olahan semula | Bab 53 ; Melawat rumah baru | Bab 53 B ; Dato menyanyi untuk Hani | Bab 54 full ; Video di You Tube | Bab 55 full ; Video Hani Menjadi fenomena |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku