Hani dan Dato Z
Bab 15 ; Berjumpa Jidin sengal
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Kategori: Novel
Paparan sejak 17 Februari 2013
Kahwin dengan Dato? Oh Pliz! Bagi bab 1,2,3,4 dan 5 telah diolah semula. Saya akan mula memadamkan bab-bab lama yang telah diolah. Bab lain saya hanya kemaskini sahaja bab yang ada kerana tidak melakukan olahan secara besar-besaran.Jadi anda boleh baca bab lain seperti biasa. Segala kesulitan amat dikesali.
Penilaian Purata:
(1 orang telah menilai karya ini)

Senarai Bab :
4357

Bacaan






Bab 15

Jumpa Jidin Sengal

Ahad.. pukul 2.30 petang… kafe Suria Seremban 2….. sudah 40 minit Hani menunggu Jidin sengal… kopi dan roti sandwichnya telah habis dimakannya. Kelibat Jidin sengal masih lagi tidak kelihatan. Hani sudah resah, manalah mamat ni… telefon suruh datang tepat pukul 2… ini batang hidung dia pun tak nampak.. sengal! Lagi 10 minit kau tak datang.. aku blah.. aku bukan model hendak terpacak sini dekat sejam. Duduk rumah tengok Hindustan lagi bagus… 5 minit selepas itu kelibat orang ditunggu akhirnya tiba… berbadan kurus… memakai topi dan kot persis inspector gadget menegur Hani ;

“Assalamualaikum” sapanya.

“Waalaikumussalam… duduklah” kata Hani dingin.. kejap lagi kena semburlah jidin ni.

“Hani budak Fak Ofiskan?” tanya Jidin untuk kepastian.

“Ia….. eh! Asal kau lambat ha?” tanya Hani marah.

“Kau ni dari dulu sampai sekarang tidak berubah. Ok! Aku minta maaf aku lambat… aku ada hal lain… tiba-tiba ada pelanggan lain hendak jumpa di pejabatnya” jelas Jidin sengal.

“Eh! Kau dah janji pukul 2 dengan aku… kau boleh pulak jumpa orang lain. Kau ingat aku ini takde kerja lain hendak menunggu kau?” tanya Hani yang masih belum berpuashati dengan jawapan Jidin beri.

“Ala… dia jumpa aku pukul 1 petang… tamat pukul 2 petang. Tapi masalahnya jalan jem dari Bandar Seremban ke sini.. jadi aku buka jumpa dia waktu aku patut jumpa kau Hani… ala relakslah.. aku minta maaf ok. Aku tidak sengaja. Aku ingat boleh sampai sini dalam masa 10 minit.”

“Kalau bukan sebab aku hendak minta tolong engkau ini.. dah lama aku blah.”

“Apa yang kau hendak minta tolong aku ni? Hendak mengintip siapa?” tanyanya dan membuka satu buku diari untuk membuat catatan.

“Aku hendak mengintip seseorang” kata Hani perlahan..

“Name” tangannya mula untuk mencatat.

“Bos tempat aku kerja sekarang ini… Encik Hasdi…. Pengurus besar bahagian kewangan.”

“Kenapa?” Hani menceritakan segala-galanya.

“Ok… jadi engkau hendak aku mengintip siapa teman sekongkolnya kan?” duga Jidin.

“Iya… boleh?”

“Kes kau menarik…konspirasi korporat.. interesting… tak sangka aku. Hmmm… ok.. butir-butir bos engkau” Hani membuka handbagnya… sehelai kertas dikeluarkan dan diberikan kepada Jidin. Butir-butir diri dan gambar Hasdi… dimuat turun daripada rekod sumber manusia syarikat.

“OK… tempoh masa?”

“ 2 minggu.. paling lambat sebulan… mesti ada bukti.. jangan main petik jer.. fitnah. Bukti bergambar atau apa sahaja.”

“Tiada masalah… berani yer kau hendak bongkar kes ini?”

“Ini tanggungjawab aku… takkan aku hendak biarkan duit syarikat habis di tangan orang lain.”

“Ok.”

“Satu lagi… aku sedang buntu.. aku hendak ambil data dan rekod kewangan syarikat… kau ada idea macamana aku hendak buat salinan 8 tahun transaksi kewangan tanpa orang syak atau nampak? Bukan pecah masuk.. aku hendak buat secara smooth dan teratur.”

“Bukan pecah masuk… susah juga tu… betul juga kata kau.. kalau kau buat salinan untuk 8 tahun.. mungkin akan menimbulkan syak. Kunci bukan kau pegangkan?” Hani mengangguk.

“Ok…. Kau bagi aku masa sehari untuk fikirkan. Boleh?” bengong.

“OK… tapi pastikan idea kau bukan idea bodoh” kalau idea bodoh… malas Hani hendak buat.

“Iya… aku bagi idea baik punya” janji Jidin.

“Bagus… bayaran macamana?”

“Kau bayar aku 200 ratus dahulu… itu harga kawan-kawan. Sebab kes kau ini memang menarik. Aku teruja untuk menyiasatnya. Selalunya aku caj RM500 duit pendahuluan.”

“Ok” Hani membuka beg tangannya.. memberi 200 ratus ringgit kepada Jidin. Kemudian Jidin memanggil pelayan seterusnya memesan air. Hani juga memesan satu lagi air… haus…

“Engkau terus keluar Universiti jadi penyiasat persendirian?”

“Iya… lagipun memang minat aku… aku kan dulu Pelatih inspektor kor polis universiti.. kemudian aku jadi Pegawai Simpanan Polis sampailah sekarang. Jadi ilmu penyiasatan yang aku belajar aku gunakanlah… kau tahulah kerja sekarang susah hendak dapat. Tapi lumayan juga hasilnya” Jidin tersenyum.

“Lumayan.. mengintip orang kau kata lumayan?” Hani tidak percaya. Bulan cari makan ker jadi penyiasat persendirian?

“Itulah kau… dalam fikiran orang-orang kita ini… penyiasat persendirian sahaja mengintip orang. Kesnya samada Datin suruh ngintip skandal Dato… mengintip bini muda Dato.. itu sahaja. Salah tu” kata Jidin kecewa.

“Habis tu… kau buat apa?”

“Antara pelanggan aku adalah syarikat insurans… mereka upah aku untuk melihat samada tuntutan yang meragukan mereka itu benar atau bohong sahaja. Contoh baru-baru ini, ada satu kes penipuan insurans… kononnya kilangnya terbakar.. tapi rupanya tauke yang bakar kilang untuk buat tuntutan insurans bagi membayar hutang. Sebelum dia bakar.. stok semua sudah dipindahkan ke tempat selamat… jadi… aku diupah untuk menyiasat.. ganjarannya aku selesaikan kes dekat 10,000. Lebih baik syarikat Insurans rugi 10,000 dari rugi 10 juta”

“Iya… wow! Lumayan” Hani terperanjat.

“Ha… terbeliak mata kau… selain itu… selalunya kami juga menyiasat untuk LHDN bagi kes mengelak cukai atau Kastam bagi kes penyeludupan.. setiap kes kami dapat RM 300.. tapi itu bila aku tiada kerjalah.”

“Oh… jadi kau sudah terkenallah yer. Itu yang pakai macam Inspektor Gadget ni?” Jidin menyembur airnya. Selepas mengelap dengan tisu ;

“Ini bukan pakaian inspektor Gadgetlah… ini pakaian Sherlock Homes” Jidin membetulkan tanggapan Hani.

“La… apalah hang pakai lagu ini. Tak panas ker? Sherlock Homes sesuailah… negara England sejuk.. ini tengahari buta pakai macamni. Apala.”

“Hahahahahahaahhahaha” mereka terus berbual.



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 ; Temuduga | Bab 2 ; temuduga yang hampas | Bab 3 ; jawapan yang tidak terduga | Bab 6 full ; berjalan-jalan dengan Dato | bab 7 ; Sinopsis dan Dato tidak solat ? | Bab 8 ; Aisy memerli Hani | Bab 8 B ; Sinopsis Beg Gucci tiruan | Bab 9 ; Dato hantarkan Hani balik | Bab 9B ; sinopsis dan sekeping invois | Bab 10 full ; Mula menyiasat | Bab 11 full ; Berjimba-jimba dengan Tasya | Bab 12 ; Gaji pertama | Bab 13 ; Menyoal Pak Mat | Bab 13 B ; menyoal Pak Mat 2 | bab 14 ; Macamana yek? | bab 14 B ; Dato meminta maaf | Bab 15 ; Berjumpa Jidin sengal | Bab 16 ; Aisy semakin rapat dengan Hasdi | bab 16 B ; sinopsis dan sekumpulan dengan Hasdi | bab 17 ; Tasya menyatakan kebimbangannya | Bab 17 B ; Aisy beri amaran | Bab 17 C ; sinopsis dan makan malam sekeluarga | Bab 18 full ; Mula bergerak | Bab 19 ; Berjaya membuat salinan dokumen | Bab 20 ; Hasdi ada perasaan dengan Hani? | Bab 21 ; Tasya sudah masuk geng Kak Joyah? | bab 21 B ; membeli kereta | Bab 22 full ; Aisy mengamuk!!! | Bab 23 full ; bercuti di Port Dickson | Bab 24 ; sesuatu yang mengejutkan | bab 25 ; Apit perlu dibedah segera | Bab 26 ; Dato Z membantu | bab 27 ; peel abang hani | bab 28 ; Wiwi | Bab 28 B ; Pak Mat pulangkan wang syarikat | bab 29 ; Dato Z bermesra dengan Wiwi | Bab 30 ; Video Dato Z dan Wiwi | bab 30 B ; sinopsis dan skandal Dato | bab 31 ; kecoh satu pejabat | Bab 31 ; wiwi tak puasa? | Bab 32 ; Pakwe Wiwi mengamuk!! | Bab 32 B ; Dato Z mengupah Jidin | Bab 33 ; Bukti | bab 33 B ; Bukti 2 | bab 34 ; Dapat komisen | Bab 35 ; Puan Kamelia | Bab 36 ; Dato Z berjumpa anak-anaknya | Bab 36 B ; Berjaya Times Square | Bab 37 ; Dato beri saguhati | Bab 37 B ; Persiapan Raya | Bab 39 ; Dato memarahi Aisy | bab 39 B ; Dato kedekut | Bab 40 ; Memberitahu Dato Zaffran | bab 40 B ; Pembongkaran pengkhianatan Hasdi | Bab 41 ; Dato Seri berang | Bab 41 B ; Laporan Polis | Bab 42 full ; Hasdi dan kuncunya ditangkap | Bab 43 ; Hasdi mengugut Hani | Bab 44 ; Mimiland | Bab 44 B ; Dato mencintai Hani? | Bab 45 ; Mengugut Dato Z | Bab 45 B ; Hani!!!!! | Bab 46 ; Unit rawatan rapi | Bab 46B ; kau suka Hani ke Zaffran? | Bab 47 ; Tolonglah sedar Hani | Bab 47 B ; Hani sudah sedar | Bab 48 ; Hani sudah keluar dari Hospital | Bab 48 B ; Mula bekerja semula | Bab 49 full ; makan malam | bab 50 ; Jidin | Bab 50 ; tersenyum sendirian | Bab 51 full ; Melawat Aisy di penjara | Bab 52 ; Panggil Dato lagi | Bab 52 B ; Kak Joyah... Kak Joyah | Bab 1 dan 2 sesudah diolah semula | Bab 3 dan 4 diolah semula | Bab 5 ; olahan semula | Bab 53 ; Melawat rumah baru | Bab 53 B ; Dato menyanyi untuk Hani | Bab 54 full ; Video di You Tube | Bab 55 full ; Video Hani Menjadi fenomena |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku