Hani dan Dato Z
Bab 17 C ; sinopsis dan makan malam sekeluarga
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Kategori: Novel
Paparan sejak 17 Februari 2013
Kahwin dengan Dato? Oh Pliz! Bagi bab 1,2,3,4 dan 5 telah diolah semula. Saya akan mula memadamkan bab-bab lama yang telah diolah. Bab lain saya hanya kemaskini sahaja bab yang ada kerana tidak melakukan olahan secara besar-besaran.Jadi anda boleh baca bab lain seperti biasa. Segala kesulitan amat dikesali.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
3608

Bacaan






Sinopsis
mengisahkan NorHani Edora atau Hani seorang wanita yang baru menamatkan pengajian di peringkat diploma pengurusan pejabat dari UITM. beliau seorang yang tegas, berpendirian teguh dan tidak segan menegur sesiapa sahaja tetapi agak gila-gila juga. mendapat panggilan temuduga dari syarikat milik Dato Zaffran atau lebih dikenali sebagai Dato Z. Dato Z mempunyai reputasi sebagai seorang yang agak nakal dan buaya darat di media. beliau seorang duda dan baru berusia 40 an dan sering digosipkan dengan artis baru wanita yang meningkat naik.
Semasa sesi temuduga beliau telah berseteru dengan calon temuduga yang cantik, bermekap tebal dan seksi iaitu Aisy. Malah Hani juga telah menimbulkan kekecohan semasa sesi temuduga apabila Dato Z mempertikaikan cara beliau berpakaian. Beliau rasa tidak mempunyai harapan lagi untuk dipanggil bekerja dengan Mega Group akibat perselisihan faham tersebut.
Tetapi seminggu kemudian beliau menerima surat tawaran bekerja dengan Mega Group sebagai pembantu peribadi DAto Z dengan gaji sebanyak 2 ribu ringgit. tapi malangnya semasa melapor diri, Aisy juga turut diterima bekerja disitu.. maka sejak hari pertama pelbagai konflik melanda mereka berdua. selain konflik diantara Hani dengan Dato Z.
Tapi secara tidak sengaja... satu invois yang dijumpai di dalam sebuah fail kewangan yang dijumpai oleh Hani telah merungkai satu konspirasi kewangan yang besar sedang berlaku di Mega Group... Hani menyiasat secara diam-diam untuk mengetahui siapakah dalang dan pihak yang terlibat. penyiasatan ini menyebabkan nyawanya di dalam bahaya......... nak tahu lebih lanjut kena baca ya....hehehehehehe... masih panas.. baru semalam saya siapkan jalan cerita dan plotnya... ilham dari FB rakan saya tq


Malam itu selepas Isyak, Hani sekeluarga ke medan makanan laut yang terkenal di Kelana Jaya… KJ seafood. Selain Hani yang turut serta ayah serta ibu dan juga adik bongsunya Ikhwan.. setelah memesan makanan ;

“Macamana kerja?” tanya ayah Hani.

“Ok ayah… semuanya ok.. berjalan lancar. Boss pun baik” jawab Hani.

“Ayah dengar boss kamu itu mata keranjang sedikit. Betul ke?”

“Di luar ayah… masa kerja tiada pula dia menggatal. Malah Dato sangat komited dengan pekerjaannya ayah.”

“Kamu berhati-hati sikit.. terutama apabila outstation dengannya. Mulut orang ni tak dapat ditutup Hani” ahay Hani menasihatinya.

“Kami pergi atas dasar kerja ayah. Tidak lebih dari itu.”

“Ayah tahu anak ayah… walaupun Kak Joyah mengata macam-macam tentang kau. Ayah sabar jelah dengan dia itu.”

“Kak Joyah mengata apa emak dengan orang flat? Apa benda dia cakap emak?” emak memandang ayah… ayah mengangguk ;

“Katanya kamu ada hubungan dengan Dato Zaffran” jawab emak Hani.

“Astaga… fitnah semua itu emak. Kenapalah dia mengata saya pula sejak akhir-akhir ini? Dah takde orang lain ker dia hendak jadikan bahan mengumpat” Hani kesal dengan sikap Kak Joyah.. mengata orang tak habis-habis.

“Ayah rasa sebab kamu sudah berjaya. Mungkin dia cemburu…” ayah memberikan pandangannya

“Dia kata orang… anak dia tu… mana ada berjaya. Itu yang dia jeles.. seorang penagih dadah.. seorang samseng.. mat rempit.. bohsia… hanya yang sulong sahaja boleh diharap.. itupun malas hendak duduk dengan emaknya.. jarang sekali balik sebab isterinya tidak suka mulut becok kak Joyah.. jeles lah tu tengok anak orang lain berjaya” kata Hani selamba… air minuman sampai… Hani meneguk airnya ;

“Kamu sudah ada pakwe ke Hani?” tanya ayah. Tersembur Hani menendar kata-kata ayahnya itu. Adiknya tersenyum sumbing ;

“Belum ayah,”

“Kakak ini ayah… ganas sangat. Manalah lelaki hendak dekat.,,,, baru hendak cakap hello. Dah kena sergah dengan akak” Hani menjengilkan matanya

“Hahahahahahahahaha…. Betul juga kata kamu itu Wan” ayah Hani menyokong kata-kata adiknya.

“Ayah… saya hendak bantu dahulu keluarga ini. Saya kesiankan ayah bawa teksi siang malam.. hendak bantu adik-adik yang masih belajar. Saya bercadang hendak beli rumah ayah.. sampai bila kita hendak duduk di flat ini. Naik tangga.. turun tangga” mereka terdiam mendengar kata-kata Hani. Makanan pun sampai…. Hari ini mereka makan ikan siakap 3 rasa… tomyam dan juga ikan bakar. Mereka sekeluarga makan didahului oleh doa yang dibaca oleh ayah Hani.. semasa makan ;

“Bila agaknya abang long hendak balik?” tanya emaknya.

“Emak… abang long tu janganlah haraplah kalau belum sampau cukup bulan hendak balik. Saya pun hairan dengan anak emak yang seorang itu. Kenapa kerja jauh-jauh.. sedangkan di lembah kelang ini.. berlambak kilang yang hendak pakai along” sampuk Hani.

“Mungkin dia hendak kebebasan kot” jawab ayah.

“Bebas? Entahlah.. saya malas hendak cerita pasal abang” jawab Hani.

“Kalau gitu.. mari kita cerita pasal Dato Z” Hani mencubit lengan adiknya….



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 ; Temuduga | Bab 2 ; temuduga yang hampas | Bab 3 ; jawapan yang tidak terduga | Bab 6 full ; berjalan-jalan dengan Dato | bab 7 ; Sinopsis dan Dato tidak solat ? | Bab 8 ; Aisy memerli Hani | Bab 8 B ; Sinopsis Beg Gucci tiruan | Bab 9 ; Dato hantarkan Hani balik | Bab 9B ; sinopsis dan sekeping invois | Bab 10 full ; Mula menyiasat | Bab 11 full ; Berjimba-jimba dengan Tasya | Bab 12 ; Gaji pertama | Bab 13 ; Menyoal Pak Mat | Bab 13 B ; menyoal Pak Mat 2 | bab 14 ; Macamana yek? | bab 14 B ; Dato meminta maaf | Bab 15 ; Berjumpa Jidin sengal | Bab 16 ; Aisy semakin rapat dengan Hasdi | bab 16 B ; sinopsis dan sekumpulan dengan Hasdi | bab 17 ; Tasya menyatakan kebimbangannya | Bab 17 B ; Aisy beri amaran | Bab 17 C ; sinopsis dan makan malam sekeluarga | Bab 18 full ; Mula bergerak | Bab 19 ; Berjaya membuat salinan dokumen | Bab 20 ; Hasdi ada perasaan dengan Hani? | Bab 21 ; Tasya sudah masuk geng Kak Joyah? | bab 21 B ; membeli kereta | Bab 22 full ; Aisy mengamuk!!! | Bab 23 full ; bercuti di Port Dickson | Bab 24 ; sesuatu yang mengejutkan | bab 25 ; Apit perlu dibedah segera | Bab 26 ; Dato Z membantu | bab 27 ; peel abang hani | bab 28 ; Wiwi | Bab 28 B ; Pak Mat pulangkan wang syarikat | bab 29 ; Dato Z bermesra dengan Wiwi | Bab 30 ; Video Dato Z dan Wiwi | bab 30 B ; sinopsis dan skandal Dato | bab 31 ; kecoh satu pejabat | Bab 31 ; wiwi tak puasa? | Bab 32 ; Pakwe Wiwi mengamuk!! | Bab 32 B ; Dato Z mengupah Jidin | Bab 33 ; Bukti | bab 33 B ; Bukti 2 | bab 34 ; Dapat komisen | Bab 35 ; Puan Kamelia | Bab 36 ; Dato Z berjumpa anak-anaknya | Bab 36 B ; Berjaya Times Square | Bab 37 ; Dato beri saguhati | Bab 37 B ; Persiapan Raya | Bab 39 ; Dato memarahi Aisy | bab 39 B ; Dato kedekut | Bab 40 ; Memberitahu Dato Zaffran | bab 40 B ; Pembongkaran pengkhianatan Hasdi | Bab 41 ; Dato Seri berang | Bab 41 B ; Laporan Polis | Bab 42 full ; Hasdi dan kuncunya ditangkap | Bab 43 ; Hasdi mengugut Hani | Bab 44 ; Mimiland | Bab 44 B ; Dato mencintai Hani? | Bab 45 ; Mengugut Dato Z | Bab 45 B ; Hani!!!!! | Bab 46 ; Unit rawatan rapi | Bab 46B ; kau suka Hani ke Zaffran? | Bab 47 ; Tolonglah sedar Hani | Bab 47 B ; Hani sudah sedar | Bab 48 ; Hani sudah keluar dari Hospital | Bab 48 B ; Mula bekerja semula | Bab 49 full ; makan malam | bab 50 ; Jidin | Bab 50 ; tersenyum sendirian | Bab 51 full ; Melawat Aisy di penjara | Bab 52 ; Panggil Dato lagi | Bab 52 B ; Kak Joyah... Kak Joyah | Bab 1 dan 2 sesudah diolah semula | Bab 3 dan 4 diolah semula | Bab 5 ; olahan semula | Bab 53 ; Melawat rumah baru | Bab 53 B ; Dato menyanyi untuk Hani | Bab 54 full ; Video di You Tube | Bab 55 full ; Video Hani Menjadi fenomena |
Kami, (Ilham Grup Buku Karangkraf) tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami. Kami juga berhak tidak memaparkan komen-komen yang melanggar terma dan syarat yang telah ditetapkan
  Terhangat di Grup Buku