Hani dan Dato Z
bab 21 B ; membeli kereta
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Kategori: Novel
Paparan sejak 17 Februari 2013
Kahwin dengan Dato? Oh Pliz! Bagi bab 1,2,3,4 dan 5 telah diolah semula. Saya akan mula memadamkan bab-bab lama yang telah diolah. Bab lain saya hanya kemaskini sahaja bab yang ada kerana tidak melakukan olahan secara besar-besaran.Jadi anda boleh baca bab lain seperti biasa. Segala kesulitan amat dikesali.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
3490

Bacaan






Sepanjang malam… Hani memikirkan tentang peristiwa petang tadi… memang beliau betul-betul tidak percaya dengan kata-kata Hasdi. Tidak sangka Hasdi memendam perasaan kepada. Kalaulah dia tahu yang aku sedang menyiasatnya… memang frust menonggeng dia nanti. Entahlah… sayang… orang hensem… ada harta.. berjawatan… tapi di sebaliknya… mengambil wang syarikat bapa saudara sendiri. Itu yang hendak dibuat laki? Sorilah beb….

Hani membelek salinan dokumen kewangan… transaksi kewangan syarikat selama 2 tahun yang baru beliau selidiki. Hasilnya dalam tempoh 2 tahun… Hani mendapati hampir 800 ribu wang syarikat telah disonglap oleh Hasdi. Agaknya berjuta-juta juga wang yang diambil oleh Hasdi dalam tempoh 8 tahun ini.. kenapalah kau tergamak ambil wang syarikat Hasdi.. tak cukup ke gaji yang kau dapat… kalau macam aku ni lainlah… gaji kau 10 ribu sebulan… tak masuk bonus dan komisen. Hasdi.. Hasdi…

Hani teringatkan Aisy… kesian kau Aisy.. kau cintakan Hasdi… tetapi Hasdi ada hati dengan aku pula. Nasib kaulah Aisy…. Lelaki ni bukan sukapun perangai gedik kau tu. tapi kesian pula. Kau ditolak oleh Hasdi… nasiblah….

Kemudian Hani dipanggil oleh ayahnya… Hani keluar dari bilik ;

“Ada apa ayah?” tanya Hani tertib kepada yahnya yang sedang berehat di Sofa.

“Sudah lebih 3 bulan kamu bekerja dengan syarikat tersebut… kamu tidak mahu membeli kereta ker? Sampai bila kamu hendak naik motor ke tempat kerja? Berpanas.. berhujan. Ayah rasa gaji kamu sudah lebih dari cukup untuk beli sebuah kereta walaupun kereta terpakai,”

“Saya bukan tidak mahu beli yah… tapi saya selesa pakai motor… tak payah risau pasal jem. Boleh mencilok, minyak pun murah..” Hani duduk bertetntangan dengan ayahnya.

“Tapi bahaya nak. Kalau pancit susah… kamu belilah kereta. Kemudahan… lagipun sampai bila kita hendak balik kampung raya ini naik kereta ayah tu. semua anak-anak ayah sudah besar. Sudah tidak muatpun…” betul juga kata ayah… kami kalau balik kampung… berhimpit-himpit.. macam tin sardin.

“Jadi.. kereta apa yang sesuai untuk saya yah?”

“Kalau belilah kereta kecil dahulu… Viva atau Myvi…. Terpakai atau baru ayah tidak kisah. Minyakpun jimat.. untuk kau seorang sahaja” Hani mengangguk bersetuju.

“Besok saya pergi tengok di used car.. saya beli yang terpakai dahulu. Tapi tak la lama sangat.. mungkin 4-5 tahun orang baru pakai,”

“Ayah temankan kamu” Hani mengangguk.

“Emak.. hujung minggu teman Hani bercuti di Port Dickson. Ayah sekali”

“Buat apa? Banyak duit kamu? tak payahlah bazirkan untuk kami… simpan duit kamu tu” emaknya tidak bersetuju.

“Sejak 3 bulan ini kumpulan Hanu bertungkus lumus siapkan dokumen tender. Sebagai tanda penghargaan dari syarikat.. kami diberi cuti 2 hari isnin dan juga selasa.. malah diberi wang sebanyak satu ribu setiap seorang.. saya sejak bekerja tidak pernah bercuti emak.. marilah emak.. ayah” emak memandang ayah.

“Ayah ni susah.. maklumlah bawa teksi,”

“Ala bang.. awak pun perlu rehat juga. Hari-hari awak bawa teksi…. Apa salahnya awak cuti 2 hari. Teksi awak bukan bayar sewapun.. teksi sendirikan,”

“Yelah.. bolehlah” akhirnya ayah Hani akur dengan pujukan emaknya.

“Ye!!!” tiba-tiba Ikhwan yang membuat kerja sekolah menjerit kegembiraan.

“Hello… engkau sekolah hari Isnin yer” Hani membunuh keterujaan adiknya.

“Ala.. bolehla kak… sehari je ponteng. Bolehla.. plis” Ikhwan membuat muka kesian.

“Ok.. sehari je. Kita pergi ahad pagi balik petang. Selasa sekolah” tegas Hani.

“Yahuuuuu” Hani ketawa melihat telatah adiknya.



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 ; Temuduga | Bab 2 ; temuduga yang hampas | Bab 3 ; jawapan yang tidak terduga | Bab 6 full ; berjalan-jalan dengan Dato | bab 7 ; Sinopsis dan Dato tidak solat ? | Bab 8 ; Aisy memerli Hani | Bab 8 B ; Sinopsis Beg Gucci tiruan | Bab 9 ; Dato hantarkan Hani balik | Bab 9B ; sinopsis dan sekeping invois | Bab 10 full ; Mula menyiasat | Bab 11 full ; Berjimba-jimba dengan Tasya | Bab 12 ; Gaji pertama | Bab 13 ; Menyoal Pak Mat | Bab 13 B ; menyoal Pak Mat 2 | bab 14 ; Macamana yek? | bab 14 B ; Dato meminta maaf | Bab 15 ; Berjumpa Jidin sengal | Bab 16 ; Aisy semakin rapat dengan Hasdi | bab 16 B ; sinopsis dan sekumpulan dengan Hasdi | bab 17 ; Tasya menyatakan kebimbangannya | Bab 17 B ; Aisy beri amaran | Bab 17 C ; sinopsis dan makan malam sekeluarga | Bab 18 full ; Mula bergerak | Bab 19 ; Berjaya membuat salinan dokumen | Bab 20 ; Hasdi ada perasaan dengan Hani? | Bab 21 ; Tasya sudah masuk geng Kak Joyah? | bab 21 B ; membeli kereta | Bab 22 full ; Aisy mengamuk!!! | Bab 23 full ; bercuti di Port Dickson | Bab 24 ; sesuatu yang mengejutkan | bab 25 ; Apit perlu dibedah segera | Bab 26 ; Dato Z membantu | bab 27 ; peel abang hani | bab 28 ; Wiwi | Bab 28 B ; Pak Mat pulangkan wang syarikat | bab 29 ; Dato Z bermesra dengan Wiwi | Bab 30 ; Video Dato Z dan Wiwi | bab 30 B ; sinopsis dan skandal Dato | bab 31 ; kecoh satu pejabat | Bab 31 ; wiwi tak puasa? | Bab 32 ; Pakwe Wiwi mengamuk!! | Bab 32 B ; Dato Z mengupah Jidin | Bab 33 ; Bukti | bab 33 B ; Bukti 2 | bab 34 ; Dapat komisen | Bab 35 ; Puan Kamelia | Bab 36 ; Dato Z berjumpa anak-anaknya | Bab 36 B ; Berjaya Times Square | Bab 37 ; Dato beri saguhati | Bab 37 B ; Persiapan Raya | Bab 39 ; Dato memarahi Aisy | bab 39 B ; Dato kedekut | Bab 40 ; Memberitahu Dato Zaffran | bab 40 B ; Pembongkaran pengkhianatan Hasdi | Bab 41 ; Dato Seri berang | Bab 41 B ; Laporan Polis | Bab 42 full ; Hasdi dan kuncunya ditangkap | Bab 43 ; Hasdi mengugut Hani | Bab 44 ; Mimiland | Bab 44 B ; Dato mencintai Hani? | Bab 45 ; Mengugut Dato Z | Bab 45 B ; Hani!!!!! | Bab 46 ; Unit rawatan rapi | Bab 46B ; kau suka Hani ke Zaffran? | Bab 47 ; Tolonglah sedar Hani | Bab 47 B ; Hani sudah sedar | Bab 48 ; Hani sudah keluar dari Hospital | Bab 48 B ; Mula bekerja semula | Bab 49 full ; makan malam | bab 50 ; Jidin | Bab 50 ; tersenyum sendirian | Bab 51 full ; Melawat Aisy di penjara | Bab 52 ; Panggil Dato lagi | Bab 52 B ; Kak Joyah... Kak Joyah | Bab 1 dan 2 sesudah diolah semula | Bab 3 dan 4 diolah semula | Bab 5 ; olahan semula | Bab 53 ; Melawat rumah baru | Bab 53 B ; Dato menyanyi untuk Hani | Bab 54 full ; Video di You Tube | Bab 55 full ; Video Hani Menjadi fenomena |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku