Hani dan Dato Z
bab 31 ; kecoh satu pejabat
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Kategori: Novel
Paparan sejak 17 Februari 2013
Kahwin dengan Dato? Oh Pliz! Bagi bab 1,2,3,4 dan 5 telah diolah semula. Saya akan mula memadamkan bab-bab lama yang telah diolah. Bab lain saya hanya kemaskini sahaja bab yang ada kerana tidak melakukan olahan secara besar-besaran.Jadi anda boleh baca bab lain seperti biasa. Segala kesulitan amat dikesali.
Penilaian Purata:
(1 orang telah menilai karya ini)

Senarai Bab :
3305

Bacaan






Bab 31

Pejabat Mega Group kecoh

Pagi isnin.. tenang…. Hani datang awal hari ini ke pejabat ( maklumlah.. bawa kereta ke pejabat… kena keluar awal sedikit… kalau tidak jalan sesak ). Hani sampai ke pejabat pukul 7.50 pagi.. semasa Hani hendak mengetip kad kedatangan.. kebetulan Kak Qalisha menegurnya ;

“Tengok tak Irama semalam” tanya Kak Qalisha sambil mengetip kad kedatangnya.

“Tertengok kak” tertengok disebabkan emaknya yang memanggil.. kalau tidak minta maaflah dia hendak menonton rancangan tersebut.

“Boss kita pula masuk TV. Glamourlah Dato Z…” Glamour? Rasa macam menjatuhkan maruah sahaja.

“Glamour? Akak.. dialog tu macam menjatuhkan maruahlah.”

“Di KL ini… kalau ucapkan dialog seperti itu.. kira herolah lelaki tersebut” lah.. macam itu pulak. Buat maksiat dikatakan hero? Tak paham aku.

“Entahlah.. agak-agak Dato Zainal mengamuk tak?” sampuk Aisyah… kerani jabatan akaun.

“Maunya tidak mengamuk.. tapi Dato di Australia sekarang ini. Selamat Dato Zaffran buat seketika” sampai di pejabat mereka berpisah dan duduk ke tempat masing-masing. Hani melepaskan keluhan… Dato… Dato.. lepas satu satu….

{{{{{{{{{{{{{{{{

Dato Z masuk ke pejabat pada pukul 8.45 pagi…. Beliau memanggil Hani masuk.. sebaik sahaja Hani duduk ;

“Awak… kenapa semua orang macam buat perangai pelik berjumpa dengan saya?” Hani kehairanan… Dato tidak tahu ke pasal hal semalam? Dato Z tidak tengok rancangan Irama?

“Pelik? Apa yang pelik Dato?” tanya Hani buat-buat tidak tahu apa yang berlaku semalam.

“Ialah.. pagi ini.. semua staff senyum kambing apabila saya lalu di hadapan mereka. Pengawal di bawahpun tersenyum-senyum menyambut saya. Ada tidak kena dengan dengan saya.. atau pakaian saya. Zip saya terbuka ker?Saya nampak pelik ke hari ini?” katanya sambil meraba-raba seluar dan bajunya. Sah! Memang Dato tidak tahu pasal semalam.

“Pakaian atau seluar Dato tiada masalah… yang masalahnya Dato.”

“Saya? kenapa?” dia mengaru kepalanya… masih tidak faham.

“Dato tidak tahu lagi? satu Malaysia sudah heboh pasal Dato dan Wiwi.”

“Ha?” kata Dato terperanjat.

“Marilah saya tunjukkan” Hani ke sisi Dato dan membuka komputer.. kemudian klik ke laman You Tube. Menaip skandal Dato Z dalam Irama… sekejap sahaja video dimaksudkan keluar.

“Dato tengok sampai habis” Hani kembali semula ke tempatnya duduk tadi. Dato melihat video tersebut;

“Damn!!!!!” Dato menepuk meja apabila dialog manja Wiwi kedengaran.

“Ini semua fitnah! Saya tidak tidur dengannya!!!” bentak Dato marah.

“Dato… walaupun Dato menafikannya atau sengaja menafikannya. Tapi dialog itu menunjukkan sebaliknya.. orang akan percaya Dato!!”

“Saya bukan seperti yang awak sangka!!! Saya tidak menidurinya… dialog ini hanya mengambil yang sensasi sahaja.. ada lagi dialog dimana saya menolaknya” kenapa aku macam susah hendak percaya?

“Aduh! Masak kalau bapa aku tahu ni” Dato Z berdiri.. tangannya menepuk dinding.. kesal… nasi sudah jadi bubur Dato…berani buat kau tanggunglah sendiri

“Jadi Dato hendak buat apa sekarang?”

“Call my Lawyer.. Dato Zaman” perintah Hani.. itulah dia orang kaya… bila aib sendiri terbuka… mulalah panggil peguam.hendak samanlah tu.

“Ok” baru sahaja Hanu hendak bangun dan menelefon Peguam… tiba-tiba Dato Zainal membuka pintu pejabat Dato Z dan meluru ke arah anaknya ;

“Z.. apa kau buat ni?” marahnya.

“Abah.. bila abah sampai? Bukankah abah di Australia sekarang ini?”

“Disebabkan kau.. aku balik ambil jet ke sini tahu. Eh! Engkau ini tidak tahu makan simpan sendiri ke? Malu abah semalam bila berita ini tersebar… mana abah hendak letak muka abah ini di hadapan degelasi… di hadapan Menteri.. apa kau buat ni?” marah Dato Zainal…

“Dato.. saya minta diri dulu” Kata Hani… beliau tidak mahu mencampuri urusan keluarga.

“Kau tunggu sini Hani.. tutup pintu bilik ” Hani akur… beliau menutup pintu bilik Dato Z.

“Abah… saya tidak tidur dengan Wiwi.. percayalah cakap saya ini. Apa yang dipaparkan hanya perbualan yang sensasi sahaja. Irama tidak siarkan sepenuhnya perbualan saya dan Wiwi. Saya menolak ajakannya abah” terang Dato Z bertungkus lumus.

“Satu Malaysia sudah tahu tentang ini Z… aduh… habis reputasi abah.. habis karier politik abah. Aku suruh uruskan syarikat ini supaya aku boleh tumpukan pada politik.. sekarang apa dah jadi. Malu bapa” Dato Zainal duduk di sofa.. tangannya memicit kepalanya. Mungkin kecewa melihat perlakuan anaknya. Kalau aku.. dah lama aku lempang Dato Z.. memalukan emak bapak.

“Abah.. dari PRU 10 lagi abah dijanjikan untuk dicalonkan.. sampai PRU 12… takde pun. Bapa bukan muda lagi. sudah 65 abah… takkanlah diorang hendak pilih abah lagi.”

“Kau diam! Itu cita-cita aku yang masih belum aku capai.. hendak jadi ahli parlimen. Tapi kau dah rosakkan reputasi aku. Musnah segala-galanya.. Hancur berkecai cita-cita aku” Dato Zainal bangun.. berang dengan kata-kata anaknya.

“Maafkan saya abah.. tapi percayalah cakap saya ini abah… saya tidak tidur dengan dia” Dato Zainal memandangku ;

“Hani.. kamu ada masa di Ipoh itukan?”

“Ya Dato.. saya ada menemani Dato Z melawat projek di sana” jawab Hani.

“Adakah kamu rasa anak saya ini berjumpa dengan Wiwi” aduh! Berat soalan ini.. aku tidak boleh menipu.

“Ada Dato.”

“Adakah anak saya tidur dengan Wiwi?” tanyanya serius.

“Saya tidak tahu Dato.. tapi saya rasa tak” entah kenapa aku berkata begitu.Dato Zainal memandang anaknya semula ;

“Kalau betul engkau tidak tidur dengan Wiwi.. aku hendak kau cari peguam… saman Nat Ahmed dan produksi Irama… saman juta-juta… cari peguam yang terbaik… Dato Zaman pun boleh. Kalau dia sibuk. Dato Kiram Singh… Dato Hadi pun boleh. Mereka itu terkenal dan VVIP selalu cari mereka. Abah akan bagi duit. Tapi.. kalau betul kau ada hubungan dengan Wiwi tu.. kau kena kahwin dengan Wiwi.. aku tak kira apa pun alasan kau. Faham?” Dato Z mengangguk.

“Abah hendak balik. Semalaman ayah tidak tidur memikirkan hal kau ni.”

“Maafkan saya abah” Dato Z bersalam dan mencium dan memeluk ayahnya.

“Z… engkau ini sudah besar. Sepatutnya engkau tahu mana baik.. mana yang buruk. Sekarang ini.. engkau selesaikanlah sendiri.”



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 ; Temuduga | Bab 2 ; temuduga yang hampas | Bab 3 ; jawapan yang tidak terduga | Bab 6 full ; berjalan-jalan dengan Dato | bab 7 ; Sinopsis dan Dato tidak solat ? | Bab 8 ; Aisy memerli Hani | Bab 8 B ; Sinopsis Beg Gucci tiruan | Bab 9 ; Dato hantarkan Hani balik | Bab 9B ; sinopsis dan sekeping invois | Bab 10 full ; Mula menyiasat | Bab 11 full ; Berjimba-jimba dengan Tasya | Bab 12 ; Gaji pertama | Bab 13 ; Menyoal Pak Mat | Bab 13 B ; menyoal Pak Mat 2 | bab 14 ; Macamana yek? | bab 14 B ; Dato meminta maaf | Bab 15 ; Berjumpa Jidin sengal | Bab 16 ; Aisy semakin rapat dengan Hasdi | bab 16 B ; sinopsis dan sekumpulan dengan Hasdi | bab 17 ; Tasya menyatakan kebimbangannya | Bab 17 B ; Aisy beri amaran | Bab 17 C ; sinopsis dan makan malam sekeluarga | Bab 18 full ; Mula bergerak | Bab 19 ; Berjaya membuat salinan dokumen | Bab 20 ; Hasdi ada perasaan dengan Hani? | Bab 21 ; Tasya sudah masuk geng Kak Joyah? | bab 21 B ; membeli kereta | Bab 22 full ; Aisy mengamuk!!! | Bab 23 full ; bercuti di Port Dickson | Bab 24 ; sesuatu yang mengejutkan | bab 25 ; Apit perlu dibedah segera | Bab 26 ; Dato Z membantu | bab 27 ; peel abang hani | bab 28 ; Wiwi | Bab 28 B ; Pak Mat pulangkan wang syarikat | bab 29 ; Dato Z bermesra dengan Wiwi | Bab 30 ; Video Dato Z dan Wiwi | bab 30 B ; sinopsis dan skandal Dato | bab 31 ; kecoh satu pejabat | Bab 31 ; wiwi tak puasa? | Bab 32 ; Pakwe Wiwi mengamuk!! | Bab 32 B ; Dato Z mengupah Jidin | Bab 33 ; Bukti | bab 33 B ; Bukti 2 | bab 34 ; Dapat komisen | Bab 35 ; Puan Kamelia | Bab 36 ; Dato Z berjumpa anak-anaknya | Bab 36 B ; Berjaya Times Square | Bab 37 ; Dato beri saguhati | Bab 37 B ; Persiapan Raya | Bab 39 ; Dato memarahi Aisy | bab 39 B ; Dato kedekut | Bab 40 ; Memberitahu Dato Zaffran | bab 40 B ; Pembongkaran pengkhianatan Hasdi | Bab 41 ; Dato Seri berang | Bab 41 B ; Laporan Polis | Bab 42 full ; Hasdi dan kuncunya ditangkap | Bab 43 ; Hasdi mengugut Hani | Bab 44 ; Mimiland | Bab 44 B ; Dato mencintai Hani? | Bab 45 ; Mengugut Dato Z | Bab 45 B ; Hani!!!!! | Bab 46 ; Unit rawatan rapi | Bab 46B ; kau suka Hani ke Zaffran? | Bab 47 ; Tolonglah sedar Hani | Bab 47 B ; Hani sudah sedar | Bab 48 ; Hani sudah keluar dari Hospital | Bab 48 B ; Mula bekerja semula | Bab 49 full ; makan malam | bab 50 ; Jidin | Bab 50 ; tersenyum sendirian | Bab 51 full ; Melawat Aisy di penjara | Bab 52 ; Panggil Dato lagi | Bab 52 B ; Kak Joyah... Kak Joyah | Bab 1 dan 2 sesudah diolah semula | Bab 3 dan 4 diolah semula | Bab 5 ; olahan semula | Bab 53 ; Melawat rumah baru | Bab 53 B ; Dato menyanyi untuk Hani | Bab 54 full ; Video di You Tube | Bab 55 full ; Video Hani Menjadi fenomena |
Kami, (Ilham Grup Buku Karangkraf) tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami. Kami juga berhak tidak memaparkan komen-komen yang melanggar terma dan syarat yang telah ditetapkan
Instagram @ilhamkarangkraf
  Terhangat di Grup Buku