Hani dan Dato Z
bab 34 ; Dapat komisen
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Kategori: Novel
Paparan sejak 17 Februari 2013
Kahwin dengan Dato? Oh Pliz! Bagi bab 1,2,3,4 dan 5 telah diolah semula. Saya akan mula memadamkan bab-bab lama yang telah diolah. Bab lain saya hanya kemaskini sahaja bab yang ada kerana tidak melakukan olahan secara besar-besaran.Jadi anda boleh baca bab lain seperti biasa. Segala kesulitan amat dikesali.
Penilaian Purata:
(2 orang telah menilai karya ini)

Senarai Bab :
3237

Bacaan






Bab 34

Dapat komisen daripada Jidin Sengal

Seperti yang dijanjikan… malam tersebut Hani berjumpa dengan Jidin di Shah Alam. Kali ini Jidin sampai awal… beliau hanya memesan minuman ;

“Apa cer?” tanya Hani tidak sabar

“Pesan makan dulu… jangan bimbang.. aku bayar. Pesanlah apa sahaja yang kau nak.”

“Masyuklah tu… Dato sudah bayar upahkan? Lumayan seh” Jidin tersenyum kambing. Jidin memanggil pelayan… semua makanan barat yang ada di dalam menu. Hani kurang suka makan makanan barat. ;

“Kenapa kau suka jumpa di kedai masakan barat?” tanyanya sambil melihat menu.

“Entah.. sebab kurang ramai orang makan disini.. jadi bagi aku tempat ini sesuai untuk berbual” Hani memandang ke kiri dan kanan.. memang.. hanya ada 3 sahaja meja yang diisi. Yang lain kosong.. Hani memandang semula ke arah Jidin ;

“Yela… betul kata kau” Jidin tersenyum.

“Kau dari tadi tersenyum.. aku tahulah masyuk. Ok, cerita macamana kau dapat video itu” tanya Hani sebaik sahaja pelayan berlalu pergi.

“Aku godam” kata Jidin selamba.

“Apa! Kau godam komputer Nat Ahmad dan senang-senang sahaja kau dapat RM 5 ribu. Oh my God. Taklah susah sangat.”

“Heh… bukan komputer Nat Ahmad.”

“Habis komputer siapa?Server tv13.. terer engkau godam?”

“Heh.. kalau aku godam server tv13. Aku sudah masuk dalam sekarang tahu. Pegawai ITnya bukan calang-calang orang.”

“Habis itu.. kau godam komputer siapa?”

“Jurukameranya…. Mula-mula aku siasat siapakan jurukamera kegemaran Nat Ahmed. Informer aku beritahu yang selalu mengikut Nat Ahmed mengintip adalah si Ken. Dia ini jugalah yang selalu mengedit video atau gambar yang hendak diputarkan dalam rancangan Irama. Jadi.. aku godamlah komputernya… dalam masa sehari aku dapat video tersebut. Ternyata Ken tidak memasukkan cirri-ciri keselamatan di dalam laptopnya.. jadi senanglah aku godam.”

“Aku ingat kau curi masuk TV13.. atau kau curi laptop… rupanya kau godam sahaja.”

“Dan engkau tahu berapa Dato bayar aku?”

“Berapa? Setahu aku RM 5 ribu sahajakan. Ke Dato bayar lebih?”

“Dato bayar aku dua kali ganda… 10 ribu ringgit tunai kerana aku tidak suka cek. Cek adalah satu dokumen yang boleh diakses.”

“Perghhh… engkau ni memang mantap.. bulan lepas kau cerita dapat 10 ribu.. bulan ini dapat 10 ribu… pendapatan kau melebihi kawan-kawan kita yang lain.. Hatta PTD yang baru masuk kerja pun. Patutlah kau pilih kerja ini” kata Hani kagum.

“Hahahahahaha… upah lumayan.. tapi risikonya tinggi. Nyawa kekadang menjadi taruhan” betul juga.

“Kenapa Dato bayar kau lebih pula? Kalau dia tahu kau hanya duduk depan komputer dan godam akaun Ken… dia bayar seribupun sydah berbaloi. Sebab itu engkau tak mahu ceritakan pasal bagaimana kau dapatkan video itukan… rahsia konon” makanan sampai.. mereka hanya terdiam apabila pelayan menghidangkan makanan.. apabila pelayan pergi ;

“Kau jangan marah aku… kekadang ada benda yang kena rahsia.. ada benda yang boleh beritahu. Hendak godam komputer kena belajar juga… bukan boleh hentam keromo sahaja. Nahas aku nanti. Sebab kau bagi job ini kepada aku… aku fikir… aku hendak beri kau 4 ribu sebagai komisen” Hani tersedak… beliau minum airnya.

“Ha… apa mimpi kau ni?”

“Sebab aku rasa lebih sangat apa yang dia beri kepada aku.. jadi sebab engkau yang dapatkan job ini… aku bagilah dekat engkau.”

“Betul ke?” tanya Hani tidak percaya.

“Betullah… hendak taknak?”

“Macam orang mengantuk disorongkan bantal.. terimakasih. Bolehlah buat belanja Raya nanti” orang dah bagi.. ambillah.

“Dan lagi… Dato berjanji.. jika kes saman ini berjaya… dia akan beri aku 10 % dari duit saman yang dia dapat.”

“What!!! Sampai begitu sekali” baik pula Dato Z ni

“Iya… tapi.. itu benda yang tidak pasti. Dato gembira apabila namanya dapat dibersihkan.. Dato bukan hendak duit sangatpun. Yang penting maruah dan harga diri. Bagi orang-orang kaya ini… maruah dan harga diri yang penting. Mereka ego…. Sesiapa yang mencabar mereka.. temu mereka di mahkamah.”

“Betul juga tu.. patutlah Dato beria-ria benar mahu namanya dibersihkan.. sanggup mengupah peguam yang handal.”

“Peguam pun dapat 10 peratus dari duit saman. Tapi kau jangan risau… komisen kau tetap ada aku beri nanti.”

“Kau hendak beri tunai ker? Kau jangan buat pasal.. takkan aku hendak bawa RM 4 ribu kehulu kehilir… Bank In” tegas Hani.

“Ok… kau bagi nombor akaun. Aku pindahkan sahaja.”

“Balik nanti aku mesej” mereka terus berbual-bual.



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 ; Temuduga | Bab 2 ; temuduga yang hampas | Bab 3 ; jawapan yang tidak terduga | Bab 6 full ; berjalan-jalan dengan Dato | bab 7 ; Sinopsis dan Dato tidak solat ? | Bab 8 ; Aisy memerli Hani | Bab 8 B ; Sinopsis Beg Gucci tiruan | Bab 9 ; Dato hantarkan Hani balik | Bab 9B ; sinopsis dan sekeping invois | Bab 10 full ; Mula menyiasat | Bab 11 full ; Berjimba-jimba dengan Tasya | Bab 12 ; Gaji pertama | Bab 13 ; Menyoal Pak Mat | Bab 13 B ; menyoal Pak Mat 2 | bab 14 ; Macamana yek? | bab 14 B ; Dato meminta maaf | Bab 15 ; Berjumpa Jidin sengal | Bab 16 ; Aisy semakin rapat dengan Hasdi | bab 16 B ; sinopsis dan sekumpulan dengan Hasdi | bab 17 ; Tasya menyatakan kebimbangannya | Bab 17 B ; Aisy beri amaran | Bab 17 C ; sinopsis dan makan malam sekeluarga | Bab 18 full ; Mula bergerak | Bab 19 ; Berjaya membuat salinan dokumen | Bab 20 ; Hasdi ada perasaan dengan Hani? | Bab 21 ; Tasya sudah masuk geng Kak Joyah? | bab 21 B ; membeli kereta | Bab 22 full ; Aisy mengamuk!!! | Bab 23 full ; bercuti di Port Dickson | Bab 24 ; sesuatu yang mengejutkan | bab 25 ; Apit perlu dibedah segera | Bab 26 ; Dato Z membantu | bab 27 ; peel abang hani | bab 28 ; Wiwi | Bab 28 B ; Pak Mat pulangkan wang syarikat | bab 29 ; Dato Z bermesra dengan Wiwi | Bab 30 ; Video Dato Z dan Wiwi | bab 30 B ; sinopsis dan skandal Dato | bab 31 ; kecoh satu pejabat | Bab 31 ; wiwi tak puasa? | Bab 32 ; Pakwe Wiwi mengamuk!! | Bab 32 B ; Dato Z mengupah Jidin | Bab 33 ; Bukti | bab 33 B ; Bukti 2 | bab 34 ; Dapat komisen | Bab 35 ; Puan Kamelia | Bab 36 ; Dato Z berjumpa anak-anaknya | Bab 36 B ; Berjaya Times Square | Bab 37 ; Dato beri saguhati | Bab 37 B ; Persiapan Raya | Bab 39 ; Dato memarahi Aisy | bab 39 B ; Dato kedekut | Bab 40 ; Memberitahu Dato Zaffran | bab 40 B ; Pembongkaran pengkhianatan Hasdi | Bab 41 ; Dato Seri berang | Bab 41 B ; Laporan Polis | Bab 42 full ; Hasdi dan kuncunya ditangkap | Bab 43 ; Hasdi mengugut Hani | Bab 44 ; Mimiland | Bab 44 B ; Dato mencintai Hani? | Bab 45 ; Mengugut Dato Z | Bab 45 B ; Hani!!!!! | Bab 46 ; Unit rawatan rapi | Bab 46B ; kau suka Hani ke Zaffran? | Bab 47 ; Tolonglah sedar Hani | Bab 47 B ; Hani sudah sedar | Bab 48 ; Hani sudah keluar dari Hospital | Bab 48 B ; Mula bekerja semula | Bab 49 full ; makan malam | bab 50 ; Jidin | Bab 50 ; tersenyum sendirian | Bab 51 full ; Melawat Aisy di penjara | Bab 52 ; Panggil Dato lagi | Bab 52 B ; Kak Joyah... Kak Joyah | Bab 1 dan 2 sesudah diolah semula | Bab 3 dan 4 diolah semula | Bab 5 ; olahan semula | Bab 53 ; Melawat rumah baru | Bab 53 B ; Dato menyanyi untuk Hani | Bab 54 full ; Video di You Tube | Bab 55 full ; Video Hani Menjadi fenomena |
Kami, (Ilham Grup Buku Karangkraf) tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami. Kami juga berhak tidak memaparkan komen-komen yang melanggar terma dan syarat yang telah ditetapkan
Instagram @ilhamkarangkraf
  Terhangat di Grup Buku