Kerana Dia Milikku
Bab 25
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 13 Mac 2017
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
665

Bacaan






Nurul  Aliya  kesedapan  menikmati  masakan  Latifah. Dia  sangat  merindui  sambal  udang  petai  yang  di masak  oleh  ibunya. Berpinggan-pinggan  dia  menambah  nasi. Akhirnya  dia  tersandar  kekenyangan.

“Kamu  ni  Nurul,  dari  dulu  memang tak  ubah-ubah.  Kalau  sambal  udang  petai,  memang  tak  boleh  nak  tahan  selera  kamu.  Mak  masak  tiga  cup  pun  kamu  boleh  habiskan?  Ada  bela  hantu  ke  apa  ni?”  Latifah  merendam  periuk  nasi. 

“Sekali  sekala  apa  salahnya  mak,  lagipun  mak  masak  memang  sedap”

“Sekali  sekala?  Ni  kamu  tengok  ni,  perut  kamu  dah  naik,  pipi  kamu  ni..  dah  gemuk  kamu  ni  Nurul.  Kamu  jangan  diturutkan  nanti  lari  laki  kamu  tu”  nasihat  Latifah  bersungguh-sungguh.

“Ala  mak!  Abang  Mail  tu  tak  akan  lari  ke  mana  pun,  dia  sayangkan  Nurul.  Lagipun  dia  dah  ada  bini  tiga  orang,  kalau  takat  kedai  runcit  sebuah,  rumah  sewa  tiga  buah  saja,  manalah  dia  mampu  nak  tambah  satu  lagi”

“Kalau  dia  berani,  buatlah!  Satu  kampung  nanti  Nurul  haruk  dia  mak,  Nurul  kejar  dia  dengan  parang”  berlagak  sungguh  patah  perkataan  yang  keluar  dari  bibir  Nurul  Aliya.

“Dah  tu,  kamu  tu  jagalah  pemakanan  kamu,  ni  jangan  bagi  daging  lebih  sana  sini,  satu  lagi,  cepat-cepatlah  mengandung”  perut  Nurul  Aliya  di  pegang.

“Mak  ni,  Nurul  dengan  Abang  Mail  tu  baru  berkawin  dua  bulan  lebih,  takkan  dah  nak  mengandung  pula,  lagipun  rasanya  Nurul  tak  ada  ambil  ubat  perancang  pun,  mungkin  belum  nak  jadi  agaknya”  Nurul  Aliya  mengosok-gosok   hidungnya. 

Latifah  memandang  ke  arah  Nurul  Aliya.

“Jangan-jangan  yang  mandul  bukan  Haiza  dan  Raina,  tapi  Ismail  tak  Nurul?” 

Nurul  Aliya  tertawa  dengan  apa  yang  di  katakan  oleh  ibunya.  Latifah  juga  turut  tertawa,  dia  sendiri  tidak  menyangka  dia  akan  berkata  seperti  itu.

“Tapi  kan  mak,  sebenarnya  Nurul  dah  lewat  datang  bulan.  Sepatutnya  seminggu  lepas  Nurul  dah  datang..  tapi  sampai  hari  ni  tak  ada  apa-apa  pun”

“Hah?  Betul ke?  Jangan-jangan  kamu  dah  mengandung  tak?  Ada  rasa  loya  atau  mual?  Pening?”  soal  Latifah  bertalu-talu.

“Tak  ada  pula,  cuma  kebelakangan  ni  Nurul  kerap  rasa  letih  dan  malas”  terang  Nurul  Aliya.

“Memang  sah  kamu  dah  mengandung!”

“Alhamdulilah  kalau  betul  mak”   endah  tak  endah  sahaja  jawapan  Nurul  Aliya. 

“Wah!  Lepas  ni  bolehlah  kamu  minta  barang  yang  mahal-mahal  dengan  Ismail  tu,  kamu  boleh  jadi  mem  besar  dalam  rumah  tu”  Latifah  mencapai  penyapu  dibalik  pintu.

'Benarkah  aku  sedang  mengandungkan  anak  Ismail?  Jika  benar,  apa  agaknya  reaksi  Abang  Mail?  Betul  ke  aku  boleh  jadi  mem  besar  dalam  rumah  tu?  Bagaimana  agaknya  penerimaan  Kak  Haiza  dan  Kak  Raina?'

“Nurul!  Nurul! ”  Latifah  menguatkan  sedikit  suaranya.

Nurul  Aliya  terkejut.  Dia  mengelamun  panjang.

“Apa  yang  kamu  menungkan  tu  Nurul?  Kalau  iya  pun  nak  berangan,  kamu  dengarlah  dulu  apa  yang  mak  nak  cakapkan  ni”

“Apa  dia  mak?”

“Mak  cakap,  kalau  Ismail  tu  belikan  kau  beg  mahal,  kau  mintalah  satu  untuk  mak”  Latifah  mengulangi  kata-kata  yang  tidak  didengari  oleh  Nurul  Aliya  sebentar  tadi.

“Amboi-amboi  mak..  ada  saja  nak  mencelah  ya”  Nurul  Aliya  tersenyum  sumbing. 

“Takkan  kamu  saja  yang  dapat,  mak  pun  nak  jugak”  Latifah  tertawa.

“Amboi  bukan  main  suka  lagi  dua  beranak  ni”  Sukarman  melangkah  masuk  ke  dalam  rumah.  Dilihat  Nurul  Aliya  sedang  menyandar  di  sofa  manakala  isterinya  sedang  menyapu  sampah.

“Abah ” Nurul  Aliya  menghulurkan  tangan  untuk  bersalaman.

“Kamu  ni  bila  balik?”  soal  Sukarman.

“Tengahari  tadi  abah”

“Abang  tu  tanya  orang,  ha..  yang  abang  balik  ni  naik  apa?  Tak  dengar  pun  bunyi  motor?”  soal  Latifah  pada  suaminya.

“Saya  kan  bawa  kereta”  Kunci  kereta  di  balingkan  ke  atas  meja.  Dia  duduk  bersebelahan  dengan  anaknya.  Sedikit  sebanyak  dia  juga  sangat  merindui  Nurul  Aliya.  Wajah  anaknya  di  tatap.

“Nurul  balik  ni  Ismail  tau  ke  tak?  Maksud  abah,  ada  minta  izin  dengan  Ismail?”  soal  Sukarman.  Dia  teringat  apa  yang  dikatakan  oleh  Ismail  semasa  di  kedai  kopi  tadi.

“Abang  Mail  pergi  kursus,  jadi  Nurul  ambil  kesempatan  balik  sini.  Lagipun  Abang  Mail  takkan  marah  punyalah,  kan  Nurul  nak  jumpa  mak  dengan  Abah  Nurul,  bukannya  nak  ke  mana  pun”  panjang  lebar  Nurul  Aliya  memberikan  alasan.

“Tadi  Abah  nampak  Ismail  bawa  dua  isterinya,  sempat  juga  dia  jumpa  abah  di  kedai,  mengadu  yang  isteri  ketiganya  keluar  rumah  tanpa  pengetahuannya”  Sukarman  menceritakan  apa  yang  di  katakan  oleh  Ismail  padanya.

“Abang  Mail?  Abah  salah  pandang  ni”  Nurul  Aliya  mengerutkan  kening.

“Salah  pandang  apanya,  dia  datang  jumpa  abah.  Pak  Hamid  pun  ada.  Malu  muka   abah  ni”

“Abang  Mail  nak  ke  mana?”  soal  Nurul  Aliya.

“Entah..  dari  apa  yang  dia  cakap  pada  abah,  dia  nak  bawa  isteri-isterinya  keluar  makan  sambil.  Mereka  nak  berseronok”

“Masa  dia  cakap  macam  tu  abang  diamkan  aja  ke?  Eh!  Mana  boleh  macam  tu  bang,  kalau  dia  nak  belanja  isteri-isteri  dia  tu,  dia  kena  bawa  Nurul  sekali  sebab  Nurul  ni  pun  isteri  dia.  Mana  dia  boleh  pergi  dengan  yang  nombor  satu  dengan  dua  saja,  ni  yang  nombor  tiga  ni  apa  hal?  Mana  adilnya?”  Latifah  mula  membebel.  Sakit  hatinya  apabila  mendengar  cerita  yang  di bawa  oleh  Sukarman.  Baginya,  Ismail  tidak  boleh  meninggalkan  Nurul  Aliya,  sebagai  isteri  ketiga  Ismail,  Nurul  Aliya  juga  berhak  dapat  apa  yang  Haiza  dan  Raina  perolehi.  Ismail  telah  berat  sebelah.

“Abang  nak  cakap  apa?  Nak  marah  dia  sedangkan  anak  kita  yang  buat  salah?”  soal  Sukarman,  dia  mula  berang  dengan  Latifah  yang  asyik  menyalahkannya. 

“Salah  apa   yang  Nurul  dah  buat?  Dia  balik  rumah  mak  bapak  dia  sendiri,  takkan  itu  pun  jadi  kesalahan?”  mata  Latifah  mencerlang  memandang  Sukarman.  Nurul  Aliya  hanya  menundukkan  kepala.

“Nurul,  kamu  tahu  tak,  kamu  dah  berdosa  besar  kerana  meninggalkan  rumah  suami  kamu  tanpa  izin  darinya.  Tak  boleh  nak”  pandangan  Sukarman  beralih  pada  Nurul  Aliya.

“Dah  tu,  kalau  saya  ni  sakit  nak  mati  pun  dia  tak  boleh  nak  keluar  kalau  Ismail  tak  benarkan?”  Latifah  mula  menyoal.

“Memang  tak  boleh!”

“Abang  ni  belajar  agama  ke  tak?  Pandai-pandai  nak  jatuhkan  hukum.  Saya  ni ibu  dia  bang,  ibu  yang  mengandung  dan  melahirkan  dia  tau  tak!  Syurga  dia  tu  dibawah  tapak  kaki  saya!”  ego  Latifah  meninggi.

“Nurul  masih  ingat  apa  yang  Abah  ceritakan  dulu?  Pasal  seorang  anak  perempuan  yang  ibunya  meninggal  dunia,  dia  tak  boleh  keluar  dari  rumah  sekiranya  tak  ada  izin  dari  suaminya?  Masih  ingat  cerita  tu?”  Sukarman  masih  cuba  untuk  memberi  kefahaman  pada  Nurul  Aliya.

Nurul  Aliya  mengangguk.  Sewaktu  dia  kecil,  ayahnya  itu  suka  sekali  bercerita  kisah-kisah  nabi  dan  para  sahabat.

“Memang  syurga  seorang  anak  ada  di  tapak  kaki  ibunya,  tapi  syurga  seorang  isteri  terletak  pada  redha   suami.  Jadi  Nurul  tau  apa  yang  Nurul  perlu  buat  kan?”  Sukarman  memegang  bahu  anaknya. sempat juga dia menjeling isterinya.

“Jangan  kau  dengar  cakap  abah  kamu  tu  Nurul,  kalau  ikut  kepala  abah  kamu  tu  memang  kita  yang  salah.  Kamu  jangan  nak  berlembut  dengan  Ismail  tu.  Dia  dah  tak  adil  dengan  kamu.  Kamu  kena  minta  hak  kamu.  Lagipun  kamu  tu  sedang  mengandungkan  anak  dia”  Latifah  terus  meracuni  fikiran  Nurul  Aliya.

“Mengandung?”  Sukarman  terkejut  dengan  berita  yang  di sampaikan  oleh  isterinya.  Dia  pantas  menoleh  ke  arah  Nurul  Aliya.

“Iya!  Anak  kita  mengandung!”  tengking  Latifah.

Sukarman  tidak  dapat  berkata  apa-apa.  Dia  seperti  kehilangan  kata-kata.  Apa  yang  sedang  di rasainya  pun  dia  tidak  pasti.  Apa  yang  pasti,  rasa  yang  sama  sewaktu  dia  dapat  tahu  Nurul  Aliya  mengandungkan  cucu  pertamanya. 

“Kenapa  abang  diam?”  Latifah  terus  cuba  untuk  memancing  amarah  suaminya. 

Sukarman  malas  untuk  terus  berdebat  dengan  isterinya.  Dia  bangun  dar i sofa  dan  terus  menuju  ke  biliknya.  Di dalam  bilik  dia  baring  sambil  mendengarkan  radio  yang  terpasang  perlahan.  Tanggungjawab  untuk  mengingatkan  dan  menasihatkan  Nurul  Aliya  telah  di laksanakan,  terpulang  pada  diri  yang  empunya  badan  untuk  membua t keputusan  jalan  mana  yang  hendak  dilalui  tambahan  pula  Nurul  Aliya  sedang  mengandung.

Nurul  Aliya  mencapai  ganggang  talifon.  Dia  mendail  nombor  Ismail.  Terdengar  bunyi  dari  sebelah  sana  tetapi  tidak  di angkat.  Dia  sakit  hati.  Dengan  hati  yang  panas,  dia  mencuba  lagi,  masih  juga  tidak  di angkat  oleh  Ismail.  Hatinya  semakin  terbakar.  Talifon  di  hempas  dengan  kuat.

“Pecah  juga  talifon  rumah  ni  Nurul”  tegur  Latifah.

“Abang  Mail  tak  nak  angkat  talifon  la   mak”  muncung  Nurul  Aliya  semakin  panjang.

“Dia  rasa  bersalah  lah  tu  agaknya  sebab tinggalkan  kamu”

“Jangan-janganAbang Mail belikan barang-barang mahal untuk Kak Haiza dengan KakRaina tak mak?” Nurul Aliya mula mengagak.

Latifah mencebik.Dia meletakkan penyapu di belakang pintu lalu mendekati Nurul Aliyayang sedang risau memikirkan layanan Ismail pada Haiza dan Raina. Diadapat membayangkan tawa Haiza dan Raina sambil memeluk Ismail. Sakithatinya.

“Kalau mak jadikamu, mak akan balik! Mak akan tunggu dia depan pintu, dia sampairumah saja mak akan serang habis-habisan, mak nak hak mak” perlahansuara Latifah menuturkannya takut di dengari oleh Sukarman.

“Nurul pun tangahfikir benda yang sama ni mak. Nurul pun rasa ada baiknya Nurul balikdan bersemuka dengan Abang Mail, Nurul nak tau kenapa dia tipu Nurul,dia kata dia ada kursus rupa-rupanya memang mereka dah rancang nakkenakan Nurul” Nurul Aliya mengetap bibirnya. Terasa marah yangamat sangat. Jika Ismail ada di hadapan mata, pasti akan dicakar-cakarnya lelaki itu. Sakit benar hatinya.

“Pergilah kalauNurul nak balik, mak tak akan menghalang. Minta Abah hantarkan”

“Argggggghhh!!”Nurul Aliya menjerit. 



Klik di sini jika bacaan spam!

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku