JENAKA INDUKSI
JENAKA6
Genre: Umum
Kategori: Alternatif
Paparan sejak 28 April 2017
JENAKA INDUKSI - Permulaan kepada kejayaan seorang guru adalah bagaimana menarik hati dan minat pelajar untuk mengikuti pembelajaran dan pengajarannya. Himpunan kisah ini menunjukkan kegigihan golongan pendidik untuk meneruskan perjuangannya dan menarik hati pelbagai bangsa, budaya dan kepintaran pelajar yang pelbagai. Rintangan ini akhirnya menjadikan seorang guru itu matang dan menjadi ingatan pelajar sepanjang hayat. SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU....
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
44

Bacaan






JENAKA INDUKSI 6 : TEMBOK BESAR CHINA


Pertama kali mendapat kelas ganti Sejarah . Melangkah masuk ke kelas dengan yakin dengan bahan yang dibekalkan guru Sejarah. Ringkas padat lembaran kecil bahan KBAT Sejarah....tertera ungkapan :
  Setiap negara bertamadun akan meninggalkan monumen atau bangunan ikon termasuk    
  tamadun China.  Jelaskan kenapa monumen itu dibina?.

Pelajar membincangkan bersama rakan sekelas, sebelum membentangkan dalam kelas.
Pelbagai huraian dijelaskan yang mengikut skrip jawapan, namun dengan alasan KBAT seorang pelajar menjelaskan - tujuan membina tembok China adalah untuk menghalang serangan makluk asing. Merujuk kepada huraian saiz badan manusia, teknologi peperangan zaman itu, saiz tembok besar China ada logiknya hujah tersebut yang disokong cerita lagenda "The Great Wall of China".

Berfikiran panjang - perlunya kita merealistik isi pelajaran dengan realiti serta pengaruh media perlu digarap sempurna oleh guru masa kini.



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Intro | JENAKA1 | JENAKA2 | JENAKA3 | JENAKA4 | JENAKA5 | JENAKA6 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku