Perjanjian
Bab 6
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 21 Jun 2017
Dua orang sahabat yang membuat perjanjian. Namun sesuatu telah berlaku menyebabkan perjanjian itu terpaksa diputuskan dan digantikan dengan sebuah perjanjian yang baharu. Apakah yang akan berlaku kepada perjanjian yang mereka buat. Adakah dapat mereka mengekalkan perjanjian tersebut.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
197

Bacaan






6

“ Walaupun berasa agak maludengan perbuatan Lika sebentar tadi, namun terselit juga rasa besyukur dengansegala usaha aku selama ini aku mendapat keputusan yang cemerlang. Begitu jugadengan Syaff dan kawan – kawannya.

            Sekali lagi mata aku bertemu denganmata seseorang dan sia berada di sebelah Syaff. “ Lika, tengok tu dia masihpandang aku. Lika!”

“Siapa yang asyik pandang kau? Sebelah Syaff? Owh, Adam. Kenapa?” Lika buat –buat macam tak kisah dengan pandangan Adam yang semacam. Walaupun aku tak pastidia memandang ke arah siapa, tetapi mata aku sudah berkali – kali bertentangandengannya.

            “ Awak dah dapat slip?”

“Dah, kenapa?” Lika berasa hairan dengan kelakuan aku. “ Kalau dah, jom kitabalik. Tolong panggilkan Syaff, Lika.” Aku menyuruh Lika memanggil Syaff supayakami dapat cepat – cepat balik.

            Aku keluar dari dewan dan menungguLika dan Syaff keluar. Aku terkejut dengat perbuatan seseorang yang tiba – tibamenepuk bahu kananku dari belakang. Aku menoleh dan orang yang menepuk belakangaku adalah Adam.

            “ Anie? Dah nak balik ke?” Adamnertanya kepada aku dengan senyuman yang manis di bibirnya. Tetapi aku berasatak selesa berbual dengan Adam sebab dia macam dari dalam dewan tadi sudahmemerhatikan aku.

“Ya. Ni tengah tunggu Lika dan Syaff. Aku menjawap Adam tanpa menoleh kearahnya. “ Awak dah nak balik juga ke?”

“Ya. Tapi tadi aku nak call kakak aku tetapi ada masalah sikit.”

“Masalah? Apa masalahnya?” Aku cuba untuk sembunyikan rasa tak selesa aku. “Masalahnya, aku tak bawa phone aku dan aku nak minta tolong. Boleh tak kalauaku pinjam phone awak sekejap?” Rasa kasihan pula aku dengan Adam ni.

            Adam pergi jauh dari aku mungkin dianak private sikit. “ Thank you Anie,sebab bagi pinjam phone. Aku dah savenombor aku dalam phone awak dan aku dah dapat nombor awak. Lain kali bolehlahkita mesej atau Whatsapp antara satu sama lain. Bye.”

            Aku terkelu dengan perbuatan Adamdimana dia menipu aku nak buat call tetapi dia cuma nak dapatkan nombor phoneaku. Dia juga menggunakan kereta sendiri datang ke sekolah setelah Adam bagiphone aku balik dia terus balik.

“Anie! Kau termenung apa tu.” Aku terkejut dengan pertanyaan Lika. “ Ni Syaff.Apa lagi jomlah balik. Tadi nak balik sangat.” Lika pun pandang ke arah yangaku pandang tadi. Mungkin dia ada rasa curiga.

            “ Korang tunggu sini dulu. Aku ambilkereta kejap.” Syaff pergi ke tempat letak kereta. Aku dan Lika tunggu dia didepan gate.

“Anie, kau ingat tak solan aku tadi?” Selepas Syaff pergi Lika mula bertanyakepada aku. Mungkin hal penting sampaikan dia menunggu Syaff tidak bersama barunak tanya.

            “ Soalan? Soalan yang mana satu?Awakkan memang dari tadi banyak soalan.”

“Lah, kan aku ada tanya kau tadi yang macam ada seseorang yang tak datang hariini. Aku memandang Lika dengan muka blur. “ Masih blur lagi? Syeeralah. Aku taknampak Syeera dari tadi tau.” Betul juga yang dikatakan oleh Lika. Aku punperasan yang Syeera tak kelihatan hari ini.

            Semenjak habis exam. Aku dan Likadah lost contact dengan Syeera. Dia macam menghilangkan diri dari kami berdua.Entah kenapa. Padahal kami semua satu kampung. Jangankan orangnya, kelibat punlangsung aku tak nampak.



Klik di sini jika bacaan spam!

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku