DARI KERANA MATA
Bab 16
Genre: Seram/Misteri
Kategori: Novel
Paparan sejak 16 November 2017
(Kisah cinta dan seram) Ameera husna pnyai 6 sense .Mereka bertemu dlm 1 kmalangan mbabitkan 1 llki , Arman .Ada ssuatu yg Arman imgin slesaikan , dia sllu mghantui Ameera dlm ms yg sma terbitnya 1 rasa asing dlm diri masing2 ( New cover by Ruby Annas ).
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
146

Bacaan






      " ATOK, kami nak balik dulu ni 

.....," ujar Ameera Husna lalu menundukkan badannya untuk menyalami tangan datuknya itu .Manakala Ameerul Husny pula sedang menyusun bagasi dan bungkusan dari kampung sebagai bekalan makanan mereka dalam perjalanan pulang ke ibu kota nanti .

        Jarak perjalanan dari kampung Bulan teduh yang terletak di daerah machang , kelantan untuk ke ibu kota memakan masa selama 7 ke 8 jam .Ikut pada pemanduan mereka dan lalulintas .         Kadangkala ada yang tak sampai 7 jam sudah sampai .

        Semasa Ameera Husna ke tandas sebentar, atok mendekati Ameerul Husny .

        " Meerul.."

        " Ya , tok...." 

        " Jaga adik kamu baik- baik ya....Ingat jika ada apa- apa terjadi cepat pulang   .....Atok tahu Meera ada ' sahabat ' dari dunia lain...Atok tak tahu apa niat dia sama ada baik atau tak...."

        " Apa maksud tok...? "

        " Meera , ada kawan dari dunia ke 6 nya itu ...." 

        " Ya Allah ! Jadi tok , apa yang harus Meerul lakukan ? " Soal.Ameerul mulai gelabah." Bertenang dong, tok yakin dia enggak apa- apakan Meera , cuma perlu berwaspada saja ..Kalau bukan di sebabkan perkara ini pun, deria ke 6 Ameera tetap akan nampak macam- macam..." ujar Atok yang kadang- kala terkeluar loghat indonesianya.

         Ameerul Husny mengambil bungkusan yang berbalut kain kuning itu dari tangan atok sambil tertanya- tanya apakah benda itu ." Simpan elok- elok Al Quran lama atok dan juga anak keris tapi jangan terlalu letak kepercayaan pada keris itu, semua yang berlaku datangnya dari Allah swt ...Keris itu asbab sahaja..." 

        " Baik tok, inshaa Allah " 

        " Jaga adik kamu baik- baik ya" bahu Ameerul yang tertunduk menyalaminya di tepuk perlahan." Abang , Meera sudah ni ..." Ameera Husna mendekati mereka sambil tersenyum .

        " Kami balik dulu tok"

Setelah keduanya kini selamat masuk ke dalam kereta , enjin di hidupkan dahulu .

        " Balik dulu...Assalamualaikum....!" Ameera Husna seraya melambai ke arah atok .Kini kereta itu kian bergerak menuju ke arah jalan bertar .Seperti biasa, Ameera akan terbuai dengan bunyi hempasan ombak yang sayup- sayup kedengaran itu .


**************


      LENANYA tiba- tiba terganggu dek bau sesuatu .Kembang - kempisnya hidungnya     kini, secara spontan jarinya menenyeh hidung .Makin lama , makin kuat dan makin tajam bau nya.Bau seakan kapur barus ! 

      Kapur barus ???!!! 

' Mana datang bau kapur barus ni ?? ' monolognya dalam mata yang masih lagi terpejam rapat ." Abang ! Abang ada bau apa- apa tak ? " 

       Senyap ! Sepi ! Tiada satu jawapan pun yang gadis itu dengari ." Abang , abang dengar tak ni ? Awat diam je ? Ada bau apa - apa tak ?," soal Ameera Husna perlahan- lahan membuka matanya.

       Mata saling bertatapan seketika.Tergamam dia seketika, kesat sekali kerongkongnya saat mahu menelan liur ." Mana Ameerul ? " soalnya perlahan saat makhluk berwajah pucat dengan mata merah dilingkari kehitaman sekitarnya dan berbunjut dikepala itu menyeringai ke arahnya .

       Kini barulah dia ketahui dari mana datangnya bau kapur barus dan bangkai itu ." Mana abang saya ? Abang ? Abang ? Mana abang ? " soal Ameera Husna makin terketar- ketar .

        Perlahan- lahan Ameera Husna memejamkan matanya sambil mulut tidak henti- henti melafazkan ayat ruqyah sepertimana atok ajari .Patutlah kereta itu langsung tak bergerak.Rupa- rupanya ? 

        Ameera Husna membuka matanya kembali dengan harapan pocong di sebelahnya itu tiada.Tetapi , itu hanyalah impiannya sahaja sedangkan pocong itu tetap tak beranjak .

         " Tidakkkkkkk........! " Akhirnya dia terpaksa jua kerana tiada jalan lain.Terjerit pekik sambil tangannya tergawang - gawang menghalau .

         Ameerul Husny berlari ke arah kereta tatkala dia melihat adiknya meronta keseorangan.Apa telah terjadi ? 

         Pintu kereta kini terbuka luas ." Husna ! Husna ! Kenapa ini ? Apa yang telah terjadi? Ameera Husna ! Abang ini ! Bertenang dik ! Istigfar ! " Sedaya upaya Ameerul Husny mengoncang tubuh yang seakan kesurupan itu .

         Makanan didalam bungkusan yang baru dia beli dari sebuah warung yang kini telah pun ghaib , bertukar rupa bentuknya .Mee kicap kini menjadi cacing kerawit, kuih - muih pula bertukar menjadi daun dan tepung basi  .

        " Abang ! Abang....!!! " Terus tubuh sasa Ameerul di terkam lantas di dakap erat sekali  .Ameerul dapat mendengar bunyi ketar pada mulut Ameera Husna  tanda dia amat takut sekali .

        " Bertenang sayang ....Abang ada ni    ...." Belakang tubuh gadis yang masih lagi erat memeluknya itu di belai perlahan untuk menenangkannya ." Abang ke mana ? Kenapa tak kejutkan adik ? Tega abang ya ? " soal Ameera Husna tersedu- sedan dalam dakapan Ameerul .

       " Abang singgah kat warung seberang jalan beli makanan sedikit ....Bukan tak nak kejutkan tapi abang tengok Husna lena...Sangat ...Maafkan abang , ya sayang ...." 

      Ameera Husna terus melepaskan dakapannya tatkala terhidu bau makanan basi." Abang ! Abang ada bau apa- apa tak ? " Soal Ameera Husna kembang - kempis ." Ada , takkan makanan tadi kot ? Panas lagi ? ," soal Ameerul Husny seraya mencapai kembali bungkusan plastik berisi makanan dalam bungkusan daun pisang dan berikat .

        " Ada lagi ya abang bungkusan macam ini ? Zaman milenia ni ...." Soal Ameera sebenarnya tengah lapar .Seakan tidak sabar untuk menjamahnya .Dengan tertib Ameerul Husny membuka ikatan tersebut .

        " Allah !!! " Pekik keduanya , daun pisang yang di penuhi cacing kerawit terus di lempar ke tanah ." Ya Allah ! Bang ...Apa semua ni bang ? Patutlah ada bau benda basi..." terketar- ketar mulut Ameera kini .Bungkusan kedua pula berisi tepung basi , daun- daun kering dan gumpalan rambut .

       " Warung mana abang beli ? Ameera tak nampak satu warung pun bang  ..!" Liar matanya perhati sekeliling yang hanya di penuhi hutan banat .

       " Ada Husna ! Kat depan tu je " 

       " Mana bang ? Cer abang tunjuk pada Husna " Jenuh dia perhatikan namun memang tiada satu warung pun di seberang jalan.Cuma dia tak sanggup nak beritahu abangnya apa yang dia nampak sebenarnya.

         Sekumpulan pontianak sedang meratah sesuatu berdekatan pondok usang yang hampir roboh itu .

          " Ada...???? Aik ? Ya Allah ! Tadi ada Husna , memang kat depan tu ada warung yang di jagai lima orang perempuan berselendang .." 

          Ameera Husna terangguk - angguk seraya melihat 5 ekor pontianak itu , kini ketahuilah dia pada siapa makanan tu di beli abangnya.Warung yang indah tadi kini sebuah pondok usang yang bakal roboh ! 

         " Astagfirullahalazim! Astagfirullahalazim...! " Ucap Ameerul Husny kelam - kabut masuk ke dalam kereta." Jomlah abang kita bergerak dari sini cepat ! Time, time macam ini pulak tu    ..." ujar Ameera Husna tatkala jarum jam tangannya ke angka 3 pagi  .

         " Ye , adik ya..." ujar Ameerul menggeletar seluruh badannya .Suhu badan naik mendadak bagaikan mahu demam saja rasanya .Berdesup laju kereta milik Ameerul Husny membelah kegelapan larut malam.

        Kelihatan seekor langsuir terbang menelentang diiringi burung berek- berek melintasi bulan yang bulat mengambang itu .

       Huff ! Huff! Grrr...Grrr...Auuuuu....Auuuuu...Kawanan anjing tersebut menyalak kuat pada 5 ekor pontianak berkenaan.




Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
BAB 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Instagram @ilhamkarangkraf
  Terhangat di Grup Buku