DARI KERANA MATA
Bab 20
Genre: Seram/Misteri
Kategori: Novel
Paparan sejak 16 November 2017
(Kisah cinta dan seram) Ameera husna pnyai 6 sense .Mereka bertemu dlm 1 kmalangan mbabitkan 1 llki , Arman .Ada ssuatu yg Arman imgin slesaikan , dia sllu mghantui Ameera dlm ms yg sma terbitnya 1 rasa asing dlm diri masing2 ( New cover by Ruby Annas ).
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
169

Bacaan






       " AKU takkan sesekali benarkan kau menganggu keluarga aku lagi ! ," itu tekad Arman merenung tajam pada pontianak yang baru meninggalkan dahan besar , tepi jendela kamar Remy .

        Alhamdulillah , Remy semakin beransur sembuh berkat usaha adik iparnya , Elly .Dan juga dengan pertolongan seorang ustas ini.Cuma , yang membuatkan dia masih bersedih adalah kerana Ameera dan Ameerul masih lagi berada di hospital.

       " Tolong selamatkan Kak Elly dan Abang Remy ...." Masih terngiang- ngiang lagi pertolongan yang dipinta oleh lelaki itu .Ameera juga berada dalam situasi yang sama.Kecederaan yang di alami oleh Ameerul Husny agak merbahaya juga nasiblah dia cepat diselamatkan.

          Ameera Husna pula di diagnosis tidak mengalami sebarang masalah dalam perut .Doktor menyatakan bahawa dia didatangi bulan.Ameera tidak mampu menyangkal lagi .Ameera tahu perubatan sains yang moden ini tak mampu merawat masalah dia ini.

      Ameera Husna tahu itu bukan darah period.Akan dia cari penyelesaiannya nanti." Jauh termenung tu ? Menungkan apa dik ? ," soal seseorang dari arah tepi.Segala lamunannya beransur pergi lantas dia terus berpaling pada empunya suara.

      " Abang Ameerul ....Duduklah...Eh, abang dah ok betul ke ni ? " Soal dan pelawanya lantas menginjakkan sedikit punggung untuk memberi ruang lelaki yang masih lagi berbalut di kepala itu duduk di tepinya.Perlahan- lahan Ameerul Husny melabuhkan punggung atas kerusi batu tersebut.

        " Meera, menungkan apa ?" 

        " Tak ada apa bang ....Saja je ...." 

        " Ye ker ? Dari jauh abang tengok Meera macam ada tanggung sesuatu ? Ada masalah ke ? Ceritalah pada abang , manalah tahukan kot- kot abang boleh tolong...." ujar Ameerul sambil memicit dahinya yang masih sengal- sengal itu .

       " Abang ada kenal mana- mana ustaz tak ? " 

       " Kenapa ? " 

       " Tahukan tentang masalah Husna ? " 

       " 6 sense tu ? "

       " Bukan tu aje bang ...." 

        " pe dia ? " 

        " Tentang masalah sakit perut adik ni ....Adik tak period bang ...." 

        " Baiklah nanti abang usahakan....Abang tahu ....Saja abang duga  .." 

        " Dik, abang selalu bermimpi pasal seorang lelaki ni , nama dia Arman....Dalam mimpi itu , dia perlukan pertolongan..." 

        " Selamatkan kakak ipar dan abangnya kan? " 

        "Aik, mana Husna tahu ? Hebatnya boleh tahu mimpi orang lain? " 

        " Sebab itu mimpi Husna sama  ..Mungkin ia satu petunjuk....Arman itu sebenarnya dah Allahyarham.." 

         " Hah ???!!" 

         " Ya, abang   ....Maaf kerana selama ini tak bagitahu abang tentang perkara yang akan Husna beritahu ini...." 

          Ameerul Husny mulai berubah air mukanya ." Apa maksud adik ? Apa yang adik telah lakukan belakang abang ? " kedengaran tegas suara Ameerul kini.

        " Dengar dulu bang.....Ingat lagi tak tentang kemalangan bulan lepas ? " 

        " Ya ! So ? " 

        " Tahukan kebolehan Husna ? Apatah lagi tempat macam itu ? Semuanya nampak dan setiap rintihan mereka Husna dapat dengar ..." 

        " Dan dia salah - seorang yang Husna nampak ....Wajahnya sebenar memang menakutkan...

       " Adakah dia ikut Husna ? " 

       " Ye abang...Dia ikut Husna boleh dikatakan setiap hari , siapa tak runsing bang   ...Cuma tulah , wajah asalnya dia sembunyikan....Bukan sesaja dia ikut Husna, dia perlukan pertolongan Husna ...Kemalangan itu terancang . ." 

        " Maksud Husna ada orang cuba khianatinya ? " 

         " Hasil komplot dua orang abangnya dan isteri abangnya yang sulung   ..Kerana apa ? " 

        " Duit maybe ? Tak pun syarikat ? " 

        " Betul bang , kerana harta arwah ibubapa mereka...." 

        " Lumrah dik...Lumrah kehidupan...." 

        " Sebelum kematiannya , Arman memang pernah syaki sesuatu ....Tentang syarikat...." 

         " Pecah amanah ....Songlap ...

Semuanya lah bang ...Jadi , nak dijadikan satu cerita bang .....Pada satu hari tu , perilaku kedua abangnya itu tertangkap oleh Arman....Bermatian keduanya tidak mengaku   ..Arman tak sebodoh mana pun, dia ada salinan bukti tersebut sebelum mereka hapuskan...." 

          " Jadi keduanya merancang mahu membunuhnya ? " 

          " Ye abang tepat sekali  ..," ujar Ameera Husna terangguk pada Arman yang muncul di hadapannya ." Namun begitu , semenjak kematian Allahyarham kedua- dua abangnya itu tidak tenang walaupun segala harta mereka bolot   .." 

        "Lepas satu , satu kejadian yang terjadi bermula daripada kematian abang keduanya , Addy yang di sebabkan kemalangan , Abang Remy juga pernah koma tapi nyawanya masih panjang . .." 

       " Tapi bang , sebenarnya ada master mind dalam semua konspirasi ini...." 

       " Pulakkk..." sahut Ameerul Husny tiba- tiba rasa meremang  .Maklumlah selang beberapa langkah dari taman itu adalah bilik mayat.   

        " Kak Rania isteri abang sulungnya..." 

        " Remy ? Jadi dialah yang Arman maksudkan....Kak Elly tu siapa pula ? " 

         " Isteri arwah Addy ...Dia baik orangnya tak seperti Rania...." 

         " Pernah jumpa ke ? Macam tahu- tahu aja ?"   

          " Ya ! Dan , kalau abang nak tahu kak Zara lah peguamnya....Dengan bantuan Arman, Husna jadi penyiasat dan pelakon...."  

          " Kenapa tak bagitahu ? Tahukan tinggi risiko ?"

         " Maafkan Husna , bang ....Husna terpaksa ....Lagipun, Husna tak nak abang terlalu risau ...." 

         " Lain kali bagitahu abang ! Jangan pandai- pandai sendiri...." 

         " Ye, abang...," jawabnya lemah lalu menekur tanah ." Kemudian ?," soal Ameerul Husny mulai teruja mahu tahu selanjutnya.Ameera Husna terdongak merenung abangnya lalu Arman  tersenyum.

        " Jenuh jugalah nak bagi kak Zara tu percaya....Macam- macamlah disoalnya ....Dari mana Meera tahulah , apalah...Lawyer lah katakan..." 

        " Then...?" 

         " Meera dilantik sebagai pegawai penyiasat untuk kes ini..." 

         " Kami pun pergi ke rumah mereka .." 

         " Memang , nampak sangat Abang Remy dan kak Rania ingin bolot semuanya  ..Mentang- mentanglah tiada Addy dan Arman  ...Tapi , mereka lupa pada kak Elly dan zuriatnya .." 

        " Jadi semuanya mereka berdua bolot ? Elly kan menantu aje .." 

        " Tidak bang  ...Arwah orangtua Remy tak bodoh sebenarnya walau tak tahu semua tentang niat buruk mereka...Dalam wasiat itu , menyatakan seandainya berlaku kematian pada salah- seorang , ajal kan kita tak tahu bila! Harta itu akan di dermakan pada yang lebih berhak....Memang Remy mengamuk ! Tapi itu wasiat kan ..So ? " 

         " Tapikan , abang musykil Remy masa tu sebelum koma ke ? Rania pula apa kejahatan yang dia lakukan pula , sedangkan baik dengan Remy ? Kenapa lelaki itu mahu kita tolongnya? Sedangkan dah tahu Remy tu siapa ? Lainlah kak Elly ? " Berkerut - kerut dahinya .Ameera tersenyum gelihati melihat keterujaan abangnya itu .

       " Kan , Meera dah kata Rania itu mastermind.." 

       " So ? " 

       " Rania mempergunakan Remy dalam diam....Bukan itu sahaja , siap guna- guna lagi.Rania makin berubah selepas Remy baik dari koma kerana Remy pada masa itu mengalami depression..." 

       " Ya Allah , nusyuz dan isteri yang derhaka...." ujar Ameerul Husny bengang ." Rania mempunyai ' anak ikan' , merokok...Dan , kalau diikutkan arwah mertuanya tu pun ada kaitan dengannya  .." 

       " Apa maksud Ameera ? " 

Ameera Husna tercengang, matanya terjegil dengan tiba - tiba , seluruh anggota tubuhnya kini menggeletar seperti terkena renjatan elektrik.Ameerul Husny semakin cuak.

       " Ameera ! Ameera ! " 

       " Nurse ! Doktor ! Tolongg....! " 

       " Ameera....Nurse ....Tolongg!! " 

       Berlari dua orang jururawat yang sedang berjalan di area berdekatan." Nurse, tolong ....Adik saya ! Dia ...Dia ..." 

        " Kekejangan ni....! Cepat- cepat kita bawa dia ...." Arah jururawat berpakaian sister itu lalu cuba mengangkat gadis yang kekejangan itu.Merbahaya jika dibiarkan terlalu lama." Sumbat dulu mulut dia dgn sapu tangan..." 

         Kelam- kabut Ameerul Husny mengorek kocek seluarnya .Tanpa mereka sedari , dalam tubuh gadis itu dirasuki dua jelmaan merupai seorang gadis dan seorang nenek tua.


*********

    


      TERMENGAH- MENGAH, bagaikan di arah seseorang dia terus berlari menuju ke arah sebuah banglow dua tingkat .Matanya mencerlung tajam.

      Ameerul semakin diasak resah pabila bayang adiknya itu masih lagi tidak nampak.Entah macamana dia boleh melarikan dirinya ." Pergi ke arah Damansara Heights..." arah Ameerul secara tiba- tiba.Suara itu yang menyuruhnya begitu.

        Ambulance yang bergerak laju itu tiba- tiba menjadi perlahan pergerakan.Yang peliknya, setiap kereta yang lalu pasti akan naikkan lampu tinggi mereka .

        " Aku peliklah kenapa semuanya naikkan lampu ? "

        " Entahlah , abang Zul....Saya pun kurang pasti   ....Eh, kejap abang ada terhidu apa- apa tak ?." Soal salah seorang anggota paramedik itu .Kembang - kempis hidungnya menghidu bau seperti bau bunga kemboja.Harum semerbak.

        Krikkkkkk....krikkkkkk...Tiba- tiba kesemuanya menjadi senyap tatkala atap ambulance di cakar sesuatu dari atasnya.Apakah itu ?     

        " Abang ! Apa tu bang...?? Ish, meremang pula...."   

        " Adik, better jangan tegur" sahut Ameerul pula.Dia dapat rasakan ada yang tak kena .Tiba- tiba, matanya tertancap satu sosok tubuh di hadapan.Itulah lelaki yang berada dalam mimpinya.Arman ? 

          Ameera Husna memanjat bangunan 2 tingkat itu tanpa sebarang alat bantuan.Matanya merah , mulutnya pula adakalanya menyeringai .

          Matanya tetap terbuka walaupun satu katil dia berguling.Berbahang sangat , sedangkan aircond terbuka.

          Krikkkk.....krikkkkk....

          Klak...

Telinganya ditajamkan kembali .senyap.Namun begitu , hatinya tetap tidak sedap hati.

          Haruman bunga kemboja ! Hatinya berdetak hebat ! Dari mana datangnya bau ini ? 

           Bagaikan telah di pukau , Ameerul menuruni ambulans berkenaan.

            " Maaf, aku tumpang tubuhmu sekejap ..." 

            " Arghhh..!!! "  Terjegil matanya dengan tangan yang didepangkan.Ameerul Husny tanpa sebarang pamitan , terus membuka langkah pantas.

             Mereka - mereka yang ada didalam ambulans itu pula terpinga- pinga dan minda mereka telah ' dibasuh ' , pemandunya pula terus menghidupkan enjin.

             Tajam mata lelaki kesurupan itu merenung banglow di hadapannya itu.'Aku takkan benarkan kau ganggu keluarga aku  ..! ' monolog nya .

             Elly tergamam dan tidak tahu untuk berbuat apa- apa.Remy pula terkepung kini .Ameera Husna yang kini dirasuki pontianak Tasya cuba untuk menyerang lelaki itu .Tega Remy lakunya begitu ? Hatinya sakit ! 

         " Ameera Husna ! " laung seseorang membuatkan semuanya berpaling .Elly yang terpunduk akibat jurus angin dari pontianak itu , tubuhnya terus terdorong ke dinding .Bingkai gambar jatuh tergeletak selang beberapa tapak .

        " Kau siapa ? "

        " Tasya ! Takkan kau tak kenal aku ? Aku tahu siapa kau ! Kau pembunuh Rania ! " 

        Ameera Husna tersenyum sinis, kini baru dia tahu siapa lelaki itu ! Bakal pencabarnya ! Elly kenal gadis itu , tak silapnya pernah jumpa di hospital dan iya, baru dia teringat pegawai siasatan Puan Zara.Tapi kenapa dia macam tu ? Kenapa pula lelaki itu panggil dia Tasya ? Siapa pula Tasya ? 

       " Kau siapa ? " soal Remy teragak- agak .Suara itu dia amat kenalinya.Tetapi empunya tubuh itu tidak pula dia kenali.

       " Argh! Diamm! Siapa kau , hah ? Jangan cuba kacau aku ! Ini antara aku dengan jantan tak guna ini !!! Kau tahu tak ! Apa dia dah buat pada anak aku ???" Herdik Ameera Husna semakin nyaring suaranya .Roman wajahnya pula makin mengerikan.

         " Abang Remy , aku Arman"

         " Arman ? " soal Remy juga Elly kehairanan.Elly semakin mengerti kini .Tubuh lelaki itu hanya tempat persinggahannya.

        " Arman ? Betulkah kau ni Arman ? ," soal kak Elly sayu ." Ye, kak....Saya Arman..." jawabnya juga agak sayu .     

         " Arghhh !! Sudahhh!! Kalau kamu semua nak tahu ! Jantan tak berguna inilah yang telah memusnahkan hidup aku ! Maruah aku ! Aku bunuh diri aku kerana siapa ??? Kerana jantan ini..."    

       Sepantas kilat , kini Ameera Husna di belakang Remy .Leher lelaki itu kini dalam cengkamannya ." Abang Remy...! " laung keduanya .

       " Ampunkan aku Tasya ! Ampunkan aku ..."  

       " Ampunkan kau ?? Hahaha" 

" Apa semua ini , abang Remy siapa Tasya dengan abang ...?" 

       " Arman, Tasya dia....Dia..."

       " Cakaplahh ! " 

       " Bekas kekasih abang ! Dan kami tetap berhubungan ..."   

        " Ya Allah ! Abang ? " 

        " Arman , Rania juga tak sebaik mana."

        " Arman dah tahu bang....Dah lama tahu ....Siapa kamu semua ? Tergamaknya abang buat Arman dan arwah mama papa begitu ? " 

       " Arman....Argh..! Lingsir wengi....!" Meliuk - lentok tubuh badan Elly kini bak penari gamelan.Arman pernah dengar , dia juga tahu siapa itu .

       " Lepaskan dia ! Dia milik kulo! " ujar Elly kini fasih berbahasa jawa.Dengan jemarinya yang meliuk lentok.

       " Hahaha ! Tidakk ! Aku perlu tubuh dia "   

      " Lepaskan dia ! Dia milik aku ! " 

      " Kau siapa ? Dia bukan milik siapa - siapa ? Kau siapa ceroboh sini hah ? " soal Ameera terjegil- jegil matanya.Cekikkan di leher Remy masih lagi kuat.Remy pula terkapai- kapai.

        Pintu , daun tingkap berdentam- dentum kini di pukul angin yang kuat .Mulut lelaki berjubah yang hadir secara tiba - tiba itu ,  terkumat - kamit seperti membaca sesuatu.

        " Panas ! Panas ! Aku panas bodoh !!" Teriak Pontianak itu .Remy terlepas, tanpa dia menunggu lagi kakinya diangkat pergi .

        " Panas ! Aduh ..Aku panas ..!" Omel Arman .Ameerul Husny terkibas - kibas kini.Libang - libu.Bilik itu benar - benar berbahang kini.

       " Arghh!!! Kulo panas ....Ngapaian ini ?!" Gumam Elly dalam loghat jawanya.

       " Dengan nama Allah , kembalilah kamu semua pada asalmu ....Laillahaillallah....." 

       " Allahuakbar ! Allahuakbar ! " 

      " Allahuakbar ! Allahuakbar ! " 

       " Allahuakbar ! Allahuakbar " 

     Ameerul Husny terus jatuh pengsan.Diikuti Elly .Ameera Husna paling akhir .Dia tetap cuba mahu menghalang lelaki itu dengan jurus anginnya.

       " Arghhh.....Hahaha.....Aku tetap akan kembali ! " 

       " Allahuilailahaillah..." Lelaki berjubah itu menggenggam segenggam garam bukit lalu dihembus dengan ayatul qursi lalu di balingkan ke arah pontianak yang bergentayangan diluar jendela itu .

       " Arghhh...." 

Perlahan- lahan bau asap itu di bawa oleh angin.   

       " Pulanglah kau ke asalmu ..." ujarnya pada Arman.Arman mengangguk lalu lenyap di telan gelap malam.Arman agak berat hati mahu meninggalkan Ameera yang tidak sedarkan diri itu .

       " Inshaa Allah , kamu berdua akan bertemu juga di akhirat nanti ....Pergilah ...Ini bukan duniamu  .." 

        " Ameera , saya pergi dulu ....Saya cintakan awak.."

        Siapakah lelaki berjubah itu ? 


            





Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
BAB 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Instagram @ilhamkarangkraf
  Terhangat di Grup Buku