PUTERI IKAL MAYANG
Bab 2
Genre: Seram/Misteri
Kategori: Novel
Paparan sejak 20 November 2017
WAWA adalah seorang plajar Aswara, dia dikhndaki ke daerah pndalaman Trengganu , utk mdalami seni tarian ulik mayang . Ulik mayang mpunyai misterinya yg tsendiri . Tok Aki dan Mak Munah merupakan kluarga wawa. Shinggalah pd 1 hari , wawa mnemui satu bonang gamelan . Dia seorg yg skeptikal , bonang tsebut dilarang mengetuknya 3 kali . Namun akibat kedegilan wawa yg tlah mgetuknya . Dia tlah ' menghidupkN ' semangat bonang . Plbgi perkra seram wawa alami kini .Dia juga dirasuki semangat bonang . Dan apakah yang merasuknya itu semangat bonang atau semangat puteri ? Siapa Wawa sebenarnya ? Apakah kaitan dirinya dengan ulik mayang ? Dptkh wawa ' myimpn' semangat itu kmbali ? Atau wawa akan trus di rasuki semangat tsebut ?cover by Ruby Annas .
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
426

Bacaan






     MIRA bernasib baik tidak apa- apa .  Tetapi , buat masa ini dia dan Wawa menumpang di rumah rakan penari yang lain . Mereka berdua masih lagi dalam keterkejutan . Namun begitu , Wawa sejak kebelakangan ini dia seringkali di burui mimpi buruk . Dia kerap bermimpi menemui perawan jelita berpakaian bangsawan. 


      " Wawa ! Kau ni dah kenapa ? Sejak akhir- akhir ini kami tengok kau berlainan ? " Soal Joe atau Juhana . Antara penari favourite juri selain Wawa. 


      " Hah ! Tak , tak apa- apa. Aku ok ja... " Wawa pantas memberi dalih . " Ye ker ? Wawa , Wawa kau ingat kami berdua tak tahu ke apa yang telah terjadi ? Apa yang terjadi pada Mira ? " Tebak Joe . Walau dia seorang yang skeptikal , namun apa yang telah terjadi pada rakan- rakannya sedikit sebanyak telah mencuit keberaniannya. 


       Wawa yang baru mahu mengambil  bonang untuk sesi pemeriksaan terhenti perlakuannya lalu pandang Juhana , lama . Bagaimana pula Joe boleh tahu ? Siapa pula yang hebahkannya  ? 


        " Kau tak payah pandang aku begitu , Wawa ! Tentu kau terlupa sesuatu " 


       " Apa yang aku terlupa ? " 


       " Kami yang menemui kau berdua tidak sedarkan diri di rumah sewa kau tu " 


       Wawa mengakui bahawa dia alpa akan semua itu . 


        " Hah, lagi satu kau jangan lupa pula program Anak Angkat Tradisional kita tu pula ...." Provok Juhana lagi . Wawa terangguk- angguk  mengiyakan . 


         Ya, tinggal lagi seminggu dia bakal menjelajah ke pantai timur iaitu Terengganu bagi program ini . Setiap dari mereka telah di asingkan keluarga juga negeri bagi membolehkan mereka semua mendalami lagi seni tarian tradisi selain gamelan . 


        Wawa bakal mendalami seni tarian ulek mayang  . Dan bakal juga mengubah nasibnya . 


**********


        DEWAN tarian kini  agak sepi . Tiada sebarang irama muzik berkumandang sama ada moden atau tradisional . Wawa dan beberapa lagi rakannya sedang ralit mengelap dan memeriksa bonang - bonang  yang berwarna keemasan itu .Selain itu ada juga  beberapa peralatan muzik tradisional yang lain seperti rebana dan gong . 


        " Eh , kau gila ke ? " Bentak Nana kawan rapat Juhana atau Joe . " Eh , gila apa pulak.? Kan ke satu latihan tu ! Cuma aku nak buat sedikit eksperimen je " Ujar Juhana sengaja mahu memperlekehkan irama ulik mayang . Sedangkan Nana , gadis yang berasal dari Kemaman membantah  kerana dia tahu irama mistikal itu tidak bisa di permainkan apatah lagi mahu memperlekehnya. 


         " Jangan Joe ! Puan Latifa tiada andai berlaku apa- apa " . Puan Latifa seorang pensyarah seni tari yang penuh ilmunya . Seandainya berlaku sebarang kesulitan, dia bisa membantu . Dan dia juga telah mempelajari beberapa perkara yang harus dia lakukan seandainya terdapat sebarang kesulitan.


        " Kau ni , Nana jangan pesimis sangatlah   ....Trust me , nothing happened " Juhana mengangkat pengetuk bonang , Nana sudah tidak tahu berbuat apa lagi . Juhana tetap dengan kedegilannya . Sempat juga dia berpaling pada Wawa yang ralit menyusun alatan muzik . Juhana tersenyum. Tetapi , senyumannya itu lebih terarah pada ejekan . Dia agak kurang menyenangi Wawa memandangkan dia selalu mendapat perhatian tidak kisahlah dari para penonton , juri ataupun pensyarah . 


        Juhana lantas menarikan pergerakan tangannya sambil menyanyikan lagu tersebut . Ada - ada masanya sengaja dia tersenyum gelihati melihat keresahan Nana . Bagi Juhana ulik mayang hanyalah a music not more than that ! Jangan pasif sangatlah ! 


        Juhana pada mulanya agak terkejut juga , sebenarnya dia tidaklah menghafal not lagu ulik . Tetapi , tak di sangka rentak tangannya memukul bonang itu telah mengeluarkan satu irama asyik . Juhana juga semakin mendalami irama merdu dan mendayu itu. Adakalanya mata Juhana terpejam lama. Nyanyian mendayunya masih lagi kedengaran memecah kesunyian dewan tari itu .  Dan makin lama , kedengaran agak menyeramkan . 


         Alatan muzik lama terlepas kini dari tangannya. Wawa langsung bangun , setapak dia menapak kain selendang labuh yang terikat di pinggangnya di kibarkan lembut mengikut rentak pukulan bonang . Langkahnya terhenti apabila kini dia berdiri mendepani cermin . Jika dilihat dari hijab yang terbuka , di cermin kelihatan seseorang di belakang Wawa yang meliuk - lentok tariannya itu . 


          Yang perempuan mulai terkesima melihat gaya tarian Wawa . Mereka seakan taksub kini . Namun , begitu yang lelaki yang mana ampuh ilmunya dan kuat semangatnya masih lagi bertahan . Memang ada segelintir  pelajar  lelaki yang mulai berkhayal kini . 


           Irama merdu ulik kini semakin menyeramkan . Nana juga telah melenggang - lenggok kini tubuhnya .Wawa benar - benar menghayati irama ulik itu . Terangkat- angkat tangannya , manakala jemarinya pula melentik- lentik . Di pusingkan tubuhnya ke kiri dan ke kanan  . Matanya terpejam sedari tadi . 


          Pukulan bonang Juhana kian mengasyikkan mereka semua . Juhana kini juga telah berada di bawah sedar . Yang perempuan kian mendekat . Nana orang pertama yang bangun lalu menyertai Wawa . Lalu diikuti yang lain . Jumlah mereka tujuh tepat . Nyanyian Juhana mulai berhenti namun, tarian tangannya tetap lincah pada bonang gamelan itu .


           " Aku rasa , macam ada yang tak kena lah " 


           " Aku juga .....Apa perlu kita lakukan sekarang...." 


           " Juhana ! Juhana ! Terlalu skeptikal sangat sampai jadi begini.."  


         " So , apa kita nak buat ni Zaid ? Aku tengok tarian mereka tu dah lain macam " 


         " Kau tunggu sini , apa - apa call aku " 


         " Ke mana tuan hamba mahu pergi ? " Wawa menyoal sambil melentokkan lehernya memandang tajam ke arah Idham . " Am , kau pergi Am ...!" Jerit Zaid sengaja memancing .


        " Diam.! " Herdik Wawa . Suaranya kini bertimbal - balik dengan suara ' seseorang ' . Jari telunjuknya masih lagi terarah pada zaid . Zaid cuak kini . Juhana pula makin di dalam rasukan irama . Idham mengambil kesempatan itu dengan berlari ke pintu .Zaid tersenyum pancingnya mengena juga akhirnya walaupun renungan tajam Wawa masih lagi tepat pada wajahnya. 


        Wawa menapak ke hadapan , lalu meliang- lentokkan kepala , pinggang dan jemarinya . Irama bonang mainan Juhana semakin lama semakin asyik .  


         Angin yang tidak di ketahui dari celahan mana   munculnya,  kini telah mengibarkan selendang ketujuh penari yang sedang dalam kerasukan itu .  Adakalanya haruman cempaka menebar ke ruang udara dewan sederhana luas itu .  Dan ini , menambahkan lagi keasyikkan para penari bertujuh itu . 


         " Umbut..........( mendayu) mayang ...Di umbut.......Umbut ....Dengan jala....Jema ..la.....Ulit....Mayang di ulit ....Ulit dengan puteri....Nya satu....."  Wawa terdiam seketika . Manakala penari yang lain mulai mengelilinginya dengan membentuk satu bulatan.


          Biasan cermin pula , bukan Wawa . Tetapi , seperti bayangan seorang gadis bangsawan dengan berpakaian indah .  Pandangan matanya tajam sekali . Wawa terus duduk dengan cara melutut . Mulutnya berkumat - kamit seakan membaca mantera. 


         Puan Latifa memberi isyarat tangan pada Idham supaya tidak masuk campur . Zaid pula dengan pantas mendapatkan mereka  . " Bagaimana semua ini boleh terjadi ? " Soal Puan Latifa  pada Zaid . 

       

        " Juhana , Puan. Saya tak pasti sama ada dia sengaja atau pun tidak memukul bonang emas itu sambil mendendangkan lagu ulik . Sejurus itu , Wawa dan enam lagi penari kerasukan. " 


        Puan Latifa memandang Idham . Idham juga mengakui itu . Lagipun , perkara yang sama sepertimana dia perjelaskan tadi . 


***********


       " ALLAH ! Abe ....! " Teriak Mak Munah apabila secara tiba - tiba tubuh tuanya seperti di tolak ' sesuatu ' . Tok Aki yang sedang menjahit jala di atas pangkin kini bergegas ke halaman belakang setelah mendengar jeritan Mak Munah , isterinya .


      " Allah ! Abe....Sakit abe....! " Lirih Mak Munah terduduk , buku lalinya terluka kerana terkena pisau . Mak Munah sedang memotong serai semasa dia di rempuh ' sesuatu ' .


       " Ya Allah ! Mu , kenapa Munah ? " Tok Aki cepat - cepat mendapatkan Mak Munah . " Ya Allah , mu kenapa Munah ? 


        "Luas luke mung ning.  Munoh, bakpe jadi gini?  Guane bulih jadi gini?"   Soal Tok Aki bertubi - tubi sambil buku lali Mak Munah di angkat seperlahan mungkin. Agak luas juga lukanya itu . Mungkin terhiris pada batu semasa Mak Munah terjatuh. Kain batik pengikat dahinya terus di tanggalkan di gulungkan lagi supaya menjadi lebih kecil untuk di jadikan penebat . 


       " Perlahan- lahan abe.... Ambo sakit ....! " Lirih Mak Munah mendesah kesakitan pabila mahu di dirikan . Tok Aki  merenggangkan sedikit cengkaman tangannya kala Mak Munah telah bangkit . Cuma dirinya tidak setegak selalu . 


       " Munoh , bakpe jadi gini ? " Omel Tok Aki masih lagi tak habis  -habis . Dia bukan apa , dia amat mengerti sekali tahap  - tahap umur mereka berdua   , semuanya agak terbatas  " 


        Mak Munah di dudukkan secara perlahan- lahan di atas pangkin . Mak Munah di arahkan oleh Tok Aki supaya jangan banyak bergerak sementara dia ke dalam mahu mencari minyak gamat . 


         " Lain kali hati- hatilah sikit , kalu letih bereti , jangang pakse ..." Omel Tok Aki sambil laju tangannya menyapu minyak gamat pada luka di buku lali isterinya itu . Mak Munah merenung suaminya dengan lama sekali , dia sebenarnya ada sesuatu yang mahu di luahkan . Cumanya dia agak risau pada kepercayaan Tok Aki . 


        " Abang , mung nok tau dok ? Ambe rase , ambe kene tolok nge sorang ni...Ambe ousing belakang , takdok orang pulok....Tapi , ambe yaking ambe kene tolok..." 


       " Ish , mung beng ngarut la...

Sape hok nok tolok mung ? " Tukas Tok Aki . Mengarut Mak Munah fikirnya . Kalau betul di tolak orang  , sudah tentu tahu siapa . Mustahil siang - siang begini ada hantu ! 


       " Ambe baru teringat ! Ambe ade terhidu bunge cempaka...! " 


        Terjatuh botol minyak gamat dari pegangan Tok Aki setelah mendengar kalimah itu . 

         




Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
PROLOG | PROLOG | Bab 1 | Bab 2 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku