Kerana Janji
Bab 7
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
176

Bacaan






Wajah Aliaa seringkali bermain di kelopak matanya. Boleh dikatakan tak pernah tak fikir pasal Aliaa. Wajah itu yang membuat hidupnya tak keruan. Seperti ada satu tarikan yang buat hatinya terpaut pada si kecil molek itu. Angau sudah. Makan tak kenyang mandi tak basah, tidur tak lena, itulah umpamanya Faliq.

Bila teringat saja akan Aliaa, pasti senyuman terukir. Rasa bahagia hidupnya. Tak sia-sia dia tukar kerja di Bandar Metropolitan ini. Bertuahnya badan. Handphone masih lagi dipegang, baru sebentar tadi dia cuba menghubungi Aliaa. Tapi seperti biasa,  memang tak akan dijawab. Susah betul nak dengar suara Aliaa. Hanya menghantar whatsapp saja, itupun jarang Aliaa balas.

" Susah betul nak dekati Aliaa ni. Kalau orang lain mesti on je, tak apalah usaha sampai penghujung.." katanya perlahan. Tak putus asa.

" Alang.. tak tidur lagi ke? Dah lewat dah ni, biasa jam 9.00 malam dah masuk bilik.." trkejut Faliq apabila secara tiba-tiba Puan Asmah menepuk bahunya. Fuhh!!

" Tak ngantuk lagi lah ma.."  jawabnya ringkas.

" Alang ada masalah ke? Kalau ada cerita kat mama. Mana tahu ma boleh tolong bagi nasihat.." teka Puan Asmah. Beberapa hari ini, dia nampak anak bujangnya itu selalu bersendirian. Lepas tu senyum sorang- sorang. Risau juga dia.

" Hmm.. Macam mana ye nak cakap.."

" Cakap jelah.." Puan Asmah memandang tepat wajah Faliq. Faliq tersengeh-sengeh. Dalam hati segan nak cakap tapi pada siapa lagi dia nak meluah. Mama lah tempat dia meluah.

" Sebenarnya macam ni ma. Alang ada berkenan dengan sorang budak ni. Tapi dia langsung tak layan Alang.." Faliq memulakan cerita.

" Hmm.. Pasal perempuan rupanya. Tu yang termenung sorang-sorang tu kan.." perli Puan Asmah.

" Hahahaa.. Iyelah ma, mana taknya. Macam ada something special kat budak ni tau ma. Susah sangat nak dekati dia. Nak berkawan pun dia tak nak. Ish!! Kalau perempuan lain. Jangan cakaplah. Sampai bagi hadiah kat Alang adalah.." sambung Faliq.

" Satu office Alang ke?!" 

" Taklah.."

" Macamana boleh berkenan dengan dia?! Cuba cerita.." tanya Puan Asmah ingin tahu.

Dengan bersungguh-sungguh Faliq pun ceritalah dari A to z, dari peristiwa terrrlanggar Aliaa hingga kini. Berseri-seri wajahnya penuh semangat bercerita. Memang tak lekang senyuman.

" Alkisahnya.. cinta pandang pertamalah ni ye.." usik Puan Asmah.

" Hahahaha.. " Faliq hanya gelak. Merah muka menahan malu.

" Buatlah yang terbaik, cuba ambil hati dia. Cuba berkawan dengan dia dulu, kenal hati budi dia, jangan terus tangkap je pula. Kadang-kadang perempuan yang susah nak dapat ni 1000 dalam satu. Apapun pastikan dia bukan hak orang, itu je mama pesan.. " nasihat Puan Asmah. Faliq menganggukkan kepala tanda faham.

" Insha Allah ma. Alang ingat semua nasihat mama. Alang minta mama doakan untuk Alang ye.." tangan Puan Asmah di genggam erat minta sokongan.

" Insha Allah. Jangan putus asa, selagi dia bukan dan belum jadi hak orang , selagi itu Alang masih ada peluang. Doa banyak-banyak, semoga dia dibukakan hati  oleh Allah untuk Alang. Mama pun tak sabar nak terima menantu ni.."

" Aamin..Aamin.. terima kasih mama.."

" Apa nama dia?!" tanya Puan Asmah.

" Aliaa Sofea.."

" Sedap namanya. Okeylah, dah lewat malam dah ni. Pergilah masuk tidur, moga mimpi indah. Mama masuk dulu ya.. Assalammualaikum.."

" Hahaha.. Iya ma, Waalaikumsalam.." Puan Asmah meninggal Faliq. Senyuman masih lagi terukir. Semakin semangat dia mahu mendekati Aliaa. Lagi-lagi bila disokong oleh mamanya sendiri. Seorang ibu yang sungguh sporting dan memahami. Bersyukur dia mendapat seorang ibu yang sebaik mamanya. Satu-satunya ibu yang paling terbaik di dunia ini.

Tak sabar mahu tunggu esok. Alangkah indahnya cinta pandang pertama. Tak pernah dia rasa sebegini bahagia. Entah apalah yang Aliaa buat sampai dia jadi angau.

Walaupun Faliq agak glamour sewaktu bekerja di Singapore dulu, tapi belum terbuka hatinya untuk menerima perempuan. Lebih suka berkawan dan memang semua perempuan dia layan tapi sebagai kawan sahaja. Lebih dari itu, dia tolak mentah-mentah. Belum terfikir , belum bersedia, katanya.

Bila umur sudah masuk ke angka 30an, baru terfikir mahu mencari suri hati. Itupun bila mama dan kakaknya selalu membebel padanya. Ada benar juga.

Dan bila berpindah kerja, hari pertama masuk kerja dan hari pertama jugalah hatinya dicuri oleh Aliaa. Panahan cinta pandang pertama. Semua pertama. Bertuah sungguh. Tapi masih terlalu awal, belum sah dan belum tentu cinta pandang pertamanya akan menjadi miliknya. Dia kena usaha lebih lagi untuk mengambil hati si kecil molek itu. Iya!! Dia akan usahakan sampai Aliaa menjadi miliknya. Tak akan pernah kenal erti putus asa. Apapun terjadi, dia akan terus berusaha. Dan akan terus berdoa dan berdoa.

" Andai dia sudah tertulis untuk aku, pasti akan jadi milikku jua. Andai dia bukan untuk aku, aku redha.." bisik hatinya.

Tinggi harapannya. 



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku