Kerana Janji
Bab 9
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
169

Bacaan






" Aliaa..!! Kejab.. kejab.." Aku dan abang memberhentikan langkah apabila terdengar suara seseorang memanggil aku. Aku menoleh ke belakang. Naim dengan agak kelam-kabut berlari anak menuju ke arah kami dengan tersengeh-sengeh. Termengah-mengah.

" Kau nak kemana? Eh!! Abang Adil.. apa khabar? Sihat? Lama tak jumpa.." Naim bersalaman dengan abang.

" Alhamdulilah sihat walafiat. Kau dari mana ni kelam-kabut semacam je ni.." tanya abang pada Naim.

" Hmm.. abang lagi tanya, Naim memang kelam-kabut pun.." sampuk aku, bergurau.

" Kau ni kan saja kenakan aku kan.." Abang hanya gelak melihat wajah Naim. Lawak.

" Aku nak temankan abang makan jab. Kau kata masuk office after lunch?" jawabku.

" Hal aku dah settle. Okeylah kalau macam tu. Aku naik dulu.. Okey bang, jumpa lagi.." katanya lagi.

" Jom..!! Join sekali. Boleh borak panjang.." pelawa abang. Aku pun mengiyakan juga.

" Tak apa, terima kasih banyak-banyak. Aku dah makan tadi. Abang bawalah buah hati abang ni makan, dia ni payah benor nak makan. Jenuh mujuk.. Degil.. " Naim menolak  pelawaan kami dengan baik. Ceh! Bertuah punya Naim, boleh pula dia mengadu dekat abang. Berkerut aku pandang dia. Geram. Nanti kau ek!! Merungutku di dalam hati.

" Okeylah kalau macam tu. Jumpa lagi.." kata abang.

Kami segera menghampiri kereta yang tidak jauh dari kami. Naim pun melangkah ke bangunan. Meninggalkan kami.

Masuk ke dalam kereta, pintuku tutup. Abang menghidupkan enjin kereta dan membuka aircond.

" Adik nak makan apa ni?!" tanya abang.

" Abang yang nak makan kut, adik follow je.." jawabku.

" Oraite..!! Naim cakap adik payah makan. Selalu ke tak makan?" Alamak! Nak cakap jujur ke tak ni. Huuhuu..

" Eh.. tak lah bang. Kadang-kadang je. Tu pun sebab malas nak turun. Kalau tak turun pun kadang adik tapau nasi dekat diaorang.." jawabku. Sorry abang, ada tipu sikit. Tipu sunat,hehe..

" Kerja.. kerja juga. Kesihatan kena jaga. Abang taknak, adik selalu sakit. Ubat kena sentiasa ada, kalau rasa sakit terus makan ubat. Jangan dah teruk baru nak makan. Abang jauh, kalau ada apa-apa dekat adik, macamana?! Dahlah adik sorang-sorang dekat sini.." mula dah dia. Aku diam seribu bahasa.

" Kan senang adik kahwin je, tenang sikit abang. Tak lah 24jam fikiran ni duk fikir adik je kat sini, risau manjang.." Aik! Lain pula dah abang ni.

" Ke situ pula abang ni. Abang, tukar tajuk lain okey.." pintaku. Sungguh aku tak selesa dengan perbualan bab-bab kahwin ni. Muda lagi kut.

" Hahaha.. Kalau tak ada calon, nanti abang carikan ya.." Terbeliak mata aku. Disambungnya semula.

" Ish..!! Mengarut jelah abang ni.." aku menjeling manja pada abang.

" Apa pula mengarut, abang serius ni dik. Umur bukan makin muda, anak dara kalau umur 25tahun dah kira andartu tau. Ni adik dah lebih dah ni.." sambung abang lagi. Sabar jelah. Pekakkan telinga je.

" Tak kisah lah andartu ke andalusia ke. Hati adik belum terbuka lagi nak kahwin bagai. Abang ni, cakap adik je yang abang tu bila lagi nak kahwin?" balasku balik. Abang tersenyum je.

" Abang lelaki, tak apa kahwin lambat. Selagi adik tak kahwin abang tak kahwin tau.." kata abang.

" Oh !! Ni nak adik kahwin maknanya abang yang nak kahwin lah kan..kan..kan.."

" Mana ada. Abang calon pun tak ada dik.."

" Ha..!! Tau tak apa. Kira kita ni sama je okey..!! "

" Iyalah kan. Hahaha. Mana tahu sekali sanding ke, hahaahaa. Jimat!!!" Gelak besar abang.

" Amboiiii... sukanya.. Tak payah pening Mak Long nak urus majlis, kan abang..." kami pun gelak sama.

Lama dah tak gelak besar macam ini. Seronok pula rasa. Kami terus berborak menempuh kenderaan yang mula agak banyak di jalanraya. Tak perasaan pula, sudah hampir waktu lunch. Tapi tak apa, abang yang memandu. Aku jadi boss. Kalau harapkan aku memandu waktu macam ni. Memang tak lah. Tak kuasa nak layan kesesakan lalulintas.

Sanggup lagi aku makan kat cafe atau pun duduk je office makan biskut cicah air nescafe panas. Fuh!! Sedappp...!


Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku