Kerana Janji
Bab 14
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
191

Bacaan






" Kalau tak silap, ni Adil kan..?!  Adil Hafiz. Betul tak?!"  Faliq menghampiri kami dan tertanya pada abang. Aku terdiam. Mula rasa pelik.

" Iya.. Adil.." jawab abang ringkas.

" Ya Allah..!! Bro, kau tak kenal aku ke?! Aku lah Faliq Alfie, adik Asnida. Ex girlfriend kau dulu  masa study.. Ingat tak?! Tak kan sahabat kau ni pun kau lupa kut.."

" Aliq?? "

" Iyalah. Aku lah Aliq.. "

" Allahuakhbar.. Ingat-ingat. Apa khabar kau.." mereka bersalaman dan berpelukan.

Dah pula, jejak kasih . Aku pula tersentak, terpaku, terkedu segala terrr lah. Boleh pula mereka ni kawan lama. Aduhaiii... Gagal plan aku. Hampa!. Aku menyaksikan dua sahabat yang dah lama tak jumpa dan terjumpa di sini pagi ini. Aku diam membisu.

" Lain sangat kau sekarang ni, tak kenal aku beb.. " kata abang pada Faliq.

" Adalah sikit berubah tapi ingatan aku tak pernah lupa kau Dil. Rindu gilalah dekat kau.."
Hmm.. bila lelaki berjumpa, kalah perempuan. Rindu sampai gila konon, dah memang awak tu gila. Gerutuku didalam hati. Hmm...

" Eh! Lupa pula. Ni kenalkan adik kesayangan aku merangkap buah hati aku. Aliaa.. " Alamak abang ni, nak kenal-kenalkan pula. Kalau boleh tak ingin aku nak kenal dengan mamat gila ni. Aku buat muka bosan.

" Ha? Ni adik kau? Aliaa Sofea ni adik kau? Bukan tunang kau? " Tanyanya bertubi-tubi. Terkejutlah sangat konon. Hmm..

" Iyalah . Nilah satu-satunya adik aku. Mana datang tunang pula.. "Abang memandangku pelik. Seperti faham je maksud Faliq. Aku selamba je. Hehe..

" Alhamdulilah.. Allah permudahkan segalanya.." Aku menjeling padu pada Faliq, dia boleh pula tersengeh, senyum sampai telinga. Yang tak boleh blah tu, sempat pula menyengitkan mata dekat aku. Geram je.

" Eeee.. tak payah nak mengada-ngada sangat ye.."

" Korang kenal ke?!" abang meneka.

" Hahaha.. Siapa jelah yang tak kenal dengan Si Singa meroyan ni bro.." makin membakar hati aku. Berani dia cakap aku singa meroyan. Dengan pantas kilat, aku terus pijak kaki dia dengan hujung kasut tumit tinggiku. Ambil kau, dahlah tajam kasut tumit ni. Mahu berlubang kaki. Ada aku kisah. Padan muka!!

" Aduhhh!!! Sakitlah.." Faliq mengerang kesakitan.

" Padan muka. Berani cakap saya singa meroyan depan abang saya kan. Rasakan..!!"

" Adik?! " abang menarik tanganku rapat kepadanya. Abang hanya senyum je.

" Kau okey ke tak? Sorrylah adik aku ni memang kasar sikit.." kata abang.

" Okey.. Okey.. sikit je ni.." berkerut-kerut dahi dia menahan sakit. Aku gelak kecil.

" Jom breakfast sekali. Boleh borak panjang.." pelawa abang. Aduhaii abang. Dipelawa pula. Menyirap darah aku.

" Okey juga tu. Jom.. jomm..!!" Sudah ngantuk disorong bantal. Pantang dipelawa. Jom aje. Aku nak tak nak terpaksa ikut jugalah.

Mereka berdua rancak berbual. Aku berjalan sebelah abang. Gelak tawa mereka sungguh meriah. Sampai di cafe, aku terus ambil makanan. Aku hanya ambil dua sandwich tuna dan air nescafe suam saja. Abang dan Faliq masih memilih makanan lagi. Biarlah mereka. Aku meghirup air nescafe. Nyaman rasa tekak. Sekeping Sandwich ku telan perlahan-lahan. Satu habis satu lagi ku ambil. Perut lapar pula.

Hampir habis dua keping sandwich. Baru mereka tiba. Banyak makanan abang ambil. Ada tiga jenis kuih iaitu kuih bingka tepung,kuih keria dan kuih pau kelapa serta sepinggan nasi lemak telur mata. Abang meletakkan kuih itu di hadapanku.

" Banyaknya abang ambil makanan. Siapa nak makan semua ni?" tanyaku. Abang duduk disebelahku, manakala Faliq duduk dihadapan abang tapi badan menghadap aku. Sikit pula mamat ni makan. Hanya sekeping roti bakar dan air teh tarik.

" Adik lah makan,tadi kata lapar kan.." jawab abang.

" Adik dah makan dua keping sandwich dah bang.." kataku.

" Kalau tak habis nanti bungkus bawa ke office, kang boleh makan.."

" Sikit kau makan Liq? Bukan kau kuat makan ke?" Tanya abang pada Faliq pula.

" Hahahaa.. tu dulu. Sekarang tak lagi dah. Lagipun aku dah makan dekat rumah tadi, mama buat mee goreng.." jelasnya. Aku terus mengunyah. Malas nak layan perbualan mereka. Padahal malas nak menghadap Faliq.

" Mama papa kau sihat? Lama sangat tak jumpa mereka.."

" Alhamdulilah, sihat walafiat. Bro.. aku memang tak tahu kau abang Aliaa, kalau aku tahu, lama dahhh..." Faliq  manja pada aku. Eeee menyampah pula.

" Apa lama??" Aku membeliakkan biji mata pada Faliq. Boleh pula buat " peace " dekat aku.

" Hahaha.. Kau lupa ke, kan aku ada adik perempuan.."

" Memang tahu tapi mana pernah kau kenalkan ke tunjuk ke. Just kau cakap je kut.." Mamat ni kadang-kadang pelik juga. Tak kan semua benda nak info dia.

" Habis.. tak akan abang saya nak info semua pasal saya dekat awak kut. Tak kenal awak pun lagi baiklah.." aku sengaja menyampuk. Abang cuma gelakkan je.

" Elehhh.. sekarang memanglah cakap tak kenal pun lagi baik tapi kang menyesal sebab tak kenal saya dari dulu tau. Calon suami terbaik ni tau tak.." Makin gelak besar abang.

" Perasan tak sudah. Apalah nasib abang dapat kawan macam ni. Gila.."

" Memanglah gila, awak yang buat saya gila, mujur Adil abang awak, senang sikit.. kan Dil kan.. hahaha.." dia mengenyitkan mata dekat abang. Abang gelak dan gelak.

" Sakit jiwa betul layan dia ni. Abang.. adik naik office dululah ye, lama-lama duduk sini, tak pasal-pasal adik jadi senget macam dia ni juga.. " aku mengambil handbag dan meletakkannya di bahu.

" Okey.. jaga diri. Apa-apa kang call.." aku salam dan cium tangan abang. Faliq memerhati dengan senyuman. Aku buat tak reti je. Malas tengok muka poyo dia.

" Eh dik! Kuih ni.."

" Taknaklah.. abang bagilah si senget tu makan. Okey abang. Byee!!!" Aku terus berjalan meninggalkan mereka berdua.

Huh!! Pagi- pagi lagi dah cari pasal. Arghhh!!! Geramnya. Boleh pula tak menjadi plan aku, dah cantik dah aku atur. Boleh pula mereka kawan baik. Aduhaiii.. Aku berjalan dengan hati yang menyirap. Bertuah punya Faliq. Hilang mood aku nak kerja. Macamana dia boleh muncul dalam hidup aku. Tak kenal dia pun tak rugilah dan tak menguntungkan pun. Malah makin menyakiti adalah. Suka sangat cari pasal. Aku membebel sorang-sorang.

Tapi semua kan sudah ditentukan Allah. Mesti ada sebab kenapa dia muncul dalam hidup aku.

"Bersangka baik je Aliaa, jangan negatif sangat dekat orang. Kut-kut itu jodoh kau, Ha!!! baru kau tahu.. " kata hatiku berbisik.

Huhu.. okey lah.. okey lah.. lepas ni tak nak benci sangat dah,  benci biasa-biasa je. 



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku