Kerana Janji
Bab 16
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
136

Bacaan






Kereta memasuki perkarangan rumah dua tingkat itu. Rumah sederhana besar dan indah, dipenuhi dengan pohon-pohon menghijau, yang paling menarik di satu sudut halaman rumah, terdapat taman kecil yang dipenuhi dengan bunga mawar pelbagai warna yang cantik dan segar. Bunga kegemaran Puan Asmah, bunga mawar. Setiap bulan pasti dia akan membeli benih bunga itu dan tanamnya semula. Menjadi sungguh tangannya.

Suasana persekitaran rumah itu sangat tenang sekali. Redup mata memandang. Bersih dan kemas saja susun atur pasu-pasu bunga. Semuanya hasil kerja Puan Asmah sendiri. Kreaktif seperti anak bujangnya jua. Temannya di rumah, hanya pokok-pokok bunganya saja. Apalagi dia mahu lakukan di rumah, hanya melayan pokok sajalah. Anak-anak dah besar, dengan kehidupan masing-masing. Cucu pun tidak tinggal bersama, kadang-kadang saja kalau cuti sekolah balik rumahnya. Itu pun jarang, disebabkan ibubapa sibuk bekerja. Nak harapkan cucu dari Asnida, memang entahlah bila. Bila ditanya mengenai cucu, lantang saja mulutnya menjawab. Belum sedia. Tak boleh nak cakap apa, anak yang seorang tu memang keras hati. Kepala batu. Yang lagi sorang pula, si Faliq. Memang lagilah, kahwin pun tak, macamana nak kahwin kalau calon pun tak ada.

 Macam- macam alasan budak sekarang ni. Hanya tinggal tiga orang anak yang jadi kebanggaannya. Adik perempuan  Faliq, sudah meninggal lima tahun lepas akibat kemalangan jalanraya sewaktu mahu pergi kerja. Allah lebih menyayanginya.

" Lalalaaa..." menyanyi-nyanyi lagi. Tak habis gembiranya sejak pagi tadi. Penangan si garang. Agak lewat Faliq balik petang itu, elok-elok rancang nak balik rumah awal, dapat pula panggilan telefon minta dia ke tapak projek kerana kecemasan. Kelam-kabutlah dia jadinya. Rancangan terbatal. Letih juga lah badan, terkejar-kejar.  Tapi apa boleh buat, sudah tanggungjawab. Ikhlas bekerja insha Allah dapat keberkatan .

" Amboiii.. Happy nya..!" tegur Puan Asmah. Sambil menyelak-nyelak helaian majalah Saji di ruang tamu dengan ditemani suami tercinta.

Faliq terus menuju ke arah Puan Asmah. Duduk di sebelahnya. Melabuhkan badan di sofa yang empuk itu. Arhh!! Nikmatnya.

" Lewat balik hari ni?!" Sambung Puan Asmah.

" Hmm.. ada emergency kat side tadi ma.." jawabnya ringkas.

" Mama.. nak cerita ni, hehe.." Faliq mengalihkan badannya menghadap Puan Asmah. Excited nak cerita kisah siang tadi. Senyum.

" Cerita apa? Cerita lah.." Majalah Saji masih dibelek-beleknya. Encik Kamaruddin hanya mendengar sambil mata tertumpu pada tv besarnya.

" Mama dan Papa ingat lagi tak dengan Adil? Kawan Alang tu. Exboyfriend Angah.." Faliq memulakan cerita.

" Eh! Mestilah ingat. Alang ada jumpa dia ke?" tanya Puan Asmah. Majalah Saji diletakkan diatas meja. Mahu tahu perkembangan Adil.

" Iya ma.. Pagi tadi Alang tersempak dengan dia dekat office. Tak sangka ma.. Lama tu kami tak jumpa. Memang rindu gila dekat dia.." excited Faliq bercerita.

" Terserempak?!" Puan Asmah berkerut dahi.

" Iya ma..!! Mama tahu tak.. Sebenarnya kan, Aliaa tu adik kandung Adil maa.. Fuh!! Memang tak sangka, tak duga.."

" Laa iyeke..?! Baguslah kalau macam tu. Patutlah happy semacam je, alkisahnya.."

" Hahahaaa.. " Faliq gelak.

" Aliaa tu siapa?" Encik Kamaruddin pula menyampuk yang dari tadi hanya mendiamkan diri dan hanya mendengar perbualan dua beranak itu. Teringin juga dia nak tahu.

" Anak bujang awak ni, dah terpikat dengan Aliaa. Budak yang kerja dekat dengan office dia. Dah angau dah ni bang.." terang Puan Asmah. Encik Kamaruddin hanya mengangguk perlahan. Faliq tersenyum malu.

" Kejab lagi, kita dapat menantu lah ni bang.." sambung Puan Asmah lagi.

" Awal lagilah ma.. Masalahnya nak kawan dengan Aliaa tu pun, punyalah payah. Dia langsung tak layan Alang. Tapi bila tahu dia adik Adil, rasanya cerah masa depan kut." Yakin sungguh Faliq ni. Dasyat!!

" Kalau susah nak dapat, usahakan dan banyak berdoa. Moga Allah bukakan pintu hati dia dengan ikhlas terima Alang. Tapi jangan pula kalau dah dapat tak dihargai. Itu papa taknak.." nasihat Encik Kamaruddin. Memang sporting lah ibubapa Faliq.

" Insha Allah pa.." seronok hati Faliq, ibubapa nya setuju. Bertambah bersemangatlah dia. Yess!! Jeritnya didalam hati. Bahagianya hati.

" Adil kerja kat mana?! Dia dah kahwin ke blum?! Ajaklah dia datang rumah, lama dah mama papa tak jumpa dia.." Puan Asmah terus bertanya.

" Insha Allah ma, nanti Alang ajak dia datang. Dia kerja dekat JB, jarang balik sini, sibuk kerja. Masih macam Alang juga ma, nak tunggu adiknya kahwin dulu baru dia kahwin katanya.." terang Faliq.

" Habis Aliaa tinggal dengan siapa?! Menyewa ke?!"

" Taklah. Rumah mereka. Aliaa tinggal sorang-sorang je.."

" Pula. Kasihannya. " Puan Asmah bersimpati.

" Iya.. Sejak ibubapa mereka meninggal lagi kan, mereka dah berdikari, semua sendiri. Jadi, dah biasa kut.."

" Nanti ajak mereka datang, boleh dinner sama-sama kan bang.. Mama pun nak juga jumpa Aliaa dengan Adil.." pinta Puan Asmah. Encik Kamaruddin mengiyakan saja. Sejak peristiwa itu, langsung tidak pernah dengar berita tentang Adil. Hilang tanpa berita. Kerana kesalahan anaknya sendiri, Asnida.

"Insha Allah ma. Alang akan bawa juga mereka tu nanti. Adil pun nak jumpa mama dan papa juga tu.." semakin berbunga-bunga hatinya. Bila dalam hati dah ada taman.

" Adil? Untuk apa bawa dia ke sini?" Tanpa mereka sedar, rupanya Asnida sudah mendengar perbualan mesra mereka anak beranak. Dengan muka yang bengis, dia melangkah menghampiri Faliq.

" Untuk apa Alang nak bawa Adil ke sini? Angah tak izinkan..!!!" tegas Asnida.

" Angah sudah-sudah lah tu. Cerita lama kan.." Puan Asmah menenangkan hati Asnida.

" Angah ni dah kenapa? Salah ke Alang nak  bawa Adil jumpa mama? Salah? "
Faliq mula menyirap dengan Asnida.

" Memang salah pun.." pantas saja Asnida menjawab. Encik Kamaruddin menggeleng-gelengkan kepala saja melihat Asnida.

" Okeylah ma, Alang naik atas dulu ya. Nak mandi, solat lepas tu nak makan. Malas layan Angah yang habis-habis cari pasal.." Faliq terus melangkah. Malas dia mahu menghadap kakaknya yang sorang itu. Kalau duduk lama lagi, memang boleh gaduh. Tak habis-habis dengan dendam amarahnya. Dia je nak betul tapi padahal sendiri memang tak betul.

Kadang bila diingatkan semula. Malu sebenarnya dia pada Adil. Malu diatas perbuatan kakaknya sendiri tapi alhamdulilah Adil bukan seorang pendendam. Segala peristiwa itu sudah lama dibuangnya, sudah terpadam dalam hidupnya. Bersyukur dia punyai sahabat sebaik Adil dan kembali bersahabat semula. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Puan Asmah sangat menyayangi Adil, sudah dianggap seperti anak sendiri. Yang paling Puan Asmah kagum dengan Adil adalah sikap tanggungjawabnya pada adiknya. Walaupun ketika itu, Puan Asmah tidak mengenali siapa adik kandung Adil. Sikap bertanggungjawab, sifat kasih sayang dalam dirinya untuk si adik sangat besar pengorbanannya. Memegang amanah dari kedua arwah ibubapanya supaya menjaga, mengajar, membimbing dan mendidik si adik. Bukan mudah nak jumpa seorang abang yang baik seperti Adil.

Masuk saja ke dalam bilik, lampu dipasang. Handphone dikeluarkan dari poket seluar. Dia duduk di birai katil. Membuka aplikasi galery di handphone, merenung wajah Aliaa di handphone. Gambar kandid yang diambilnya awal mengenali Aliaa tempoh hari. Sungguh manis dan ayu wajahnya. Mata yang memikat.

"Ini kalau Aliaa tahu aku simpan gambar dia, mahu meletup gunung Everest, hahaha.. Oh..Aliaa!! Kau buat hidup aku huru-hara tau tak.. Apalah jampi kau pakai ni.. Hahahaa.. Aliaa.. Aliaa." Gelak besar dia sendiri.

Lalu handphone diletakkan diatas meja tulisnya, terus mencapai tuala mandi yang tergantung kemas. Masuk ke bilik air untuk membersihkan badan. Kemudian, mahu menghadap ilahi. Mahu berdoa agar hati Aliaa dibukakan untuknya. Doa yang tak pernah putus. Semoga Allah kabulkan.. Aaminnn...



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku