Kerana Janji
Bab 17
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
169

Bacaan






Malam ni aku rajin sikit,aku menyediakan kopi 'o' dan goreng keropok ikan. Keropok ikan dari Terengganu pemberian Cik Erisya. Sedap keropok ni, terasa keenakkan ikannya, dicicah pula dengan sambalnya. Perhh!! Memang terangkatlah. Sambil lepak-lepak dengan abang sekejab lagi, sambil mengunyah. Mesti best!!

 Aku menuang air kopi O itu ke dalam cawan. Sementara tunggu abang balik, sempatlah suam-suam air ni. Handphone ku letak di tepi dulang. Sunyi pula handphone malam ni. Ku lihat jam di skrin handphone, sudah jam 9.10malam. Biasa time macam ni, bertubi-tubi whatsapp dari Faliq. Tapi ini, senyap pula. Eh.. Eh!! Kenapa tiba-tiba teringat dekat Faliq ni. Jangan macam-macam Aliaa. Haahaha.. aku gelak sendiri.  Memang takku nafikanlah, walaupun Faliq tu menyakitkan hati tapi sebenarnya dia menghiburkan. Aku senyum sendiri.

Teman tapi mesra. Itulah yang dipinta oleh Faliq padaku, agar aku terimanya menjadi teman tapi mesranya. Ya!! Teman dan mesra. Tapi sampai sekarang aku tak bagi jawapan lagi. Apa salahnya kan sekadar teman tapi mesra, berkawan biar seribu. Bercinta biar satu. Okey.. okey.. Bab cinta-cinta ni,aku malas nak fikir, buat sakit jiwa je.

Keropok ikan ku ambil sekeping, ku cicah sambal dan masukkan ke dalam mulut. Ku kunyah perlahan-lahan sambil melayan perasaan. Kemudian, ku cicah keropok ikan itu ke dalam air kopi pula, memang sedap!! Ada ke orang cicah keropok ikan dengan air kopi 'o' , aku rasa aku je seorang, hehehe!! Apa-apalah, yang penting sedap..!!

Sedang syok melayan keropok, tiba-tiba teringat pula pada Zahwan. Seperti dia berada dihadapanku kini. Senyum memandangku. Atau sebenarnya dia mengejek aku? Ish!! Kenapa asyik teringat dia je ni. Kenapa dia menganggu fikiran aku lagi? Macamana nak lupakan dia? Tadi teringat Faliq, ni muncul Zahwan pula. Lama-lama aku jadi gila pula nanti. Aduhaiii..

Tidak lama kemudian, kereta abang masuk ke perkarangan rumah. Silau mata aku kena dek lampu kereta. Abang pula sengaja pasang lampu tinggi, sabar jelah. Enjin kereta dimatikan, abang keluar dari kereta dengan wajah yang tersenyum indah. Berseri muka abang. Hensem juga abang aku ni. Patutlah adiknya pun comel dan sweet. Hahaha.. Perasanlah pula.

" Wow!! Sedapnya keropok. Dapat mana ni?!"  tanya abang . Duduk di tepiku.

" Cik Erisya bagi tadi.." jawabku. Aku menuang air kopi ke dalam cawan dan berikan kepada abang. Abang menghirup air kopi dengan nikmat sekali.

" Kenapa buat kopi pula ni, nescafe dah habis ke" tanya abang lagi. Macam pelik pula aku buat air kopi. Mana taknya, selalu nescafe je kan.

" Ada lagilah. Saja nak minum kopi malam ni. Kan sedap keropok ikan cicah air kopi. Abang try lah.." kataku. Abang mengunyah keropok ikan . Berkali-kali dia cakap sedap. Lawak pula tengok abang ni, macam tak pernah makan keropok pula.

" Oh ya.. Faliq kirim salam.. "

" Waalaikumsalam.." balasku.

" Beriya-iya betul dia nak kawan dengan adik. Kalau call, mesti tanya adik. Faliq tu baiklah dik.." aku berkerut dahi. Pandang sinis pada abang. Dah kenapa abang ni, tiba- je.  Mesti Faliq ada cerita sesuatu dekat abang ni. Dugaku.

" Hmm.. " aku layan endah tak endah je.

" Hmm aje??"

" Iyalah.. Hmm... Habis nak cakap apa.."

" Taknak bagi dia peluang ke?! " Dah agak dah.

" Peluang?! Maksud abang? " aku sengaja bertanya semula.

" Iya peluang. Peluang untuk lebih mendekati adik, mengenali adik, menyayangi dan menyintai adik.."

" Hohohoo. Sekadar teman tapi mesra sahaja,  Titik..!!! ." kataku tegas.

" Aik!! Itu je..?! "

" Ha lah.. Untung adik nak kawan dengan dia. Tu pun sebab abang tau.."jelasku.

" Kenapa pula"?

" Ha lah, kawan abang kut. Nanti tak kawan kang cakap adik sombong pula, kan..kan.." sajaku sindir. Senyum sinis.

" Ini kerana terpaksa ke apa ni.."

" Hahahaha.. No komen.." aku gelak.

" Abang.. apa kata, lusa petang kita balik kampung nak tak? Rindu Mak Long, lama tak balik.." cadangku buat muka sedih.

" Elok gak tu.. Terlanjur cuti ni. Okey boleh..  Eh! Tapi lusa adik tak kerja ke?!"

" Minta halfday.. " jawabku ringkas. Abang menganggukkan kepala.

" So, kena bersiap sedia untuk mendengar bebelan Mak Long ye.., hehehe.." kata abang.

" Ha' ah kan.. Redha je lah.." kami gelak serentak. Tak kisahlah kena bebel pun kenalah, dah salah kami kut jarang nak balik jenguk Mak Long. Biasalah busy katakan.

Rindu sangat dengan masakan Mak Long. Masakan paling sedap di dunia. Paling aku suka ayam masak merah dan masak lemak pucuk ubi, tak dapat digambarkan kesedapannya, terliur pula malam-malam ni terbayang masakan Mak Long. Memang menyelerakan. Kalau tak dua tiga kali tambah nasi, memang tak sah lah. Tak fikir dah diet bagai, kalau duduk kampung seminggu je pun mau boleh naik berat sampai 10kg. Hahaha..

" Jom masuk, dah lewat dah ni.. " arah abang. Aku mengemas sisa hidangan tadi dan mengangkatnya bawa ke dapur. Abang pula mengunci pintu pagar. Setelah selesai mencuci pinggan dan cawan tadi, aku kembali ke ruang tamu. Layan tv sekejab. Bersembang kosong.
Aku menguap beberapa kali. Mata dah mula mengantuk.

" Adik masuk tidur dulu ek.."

" Okey.. Esok nak abang hantar ke tak?!"

" Tak payahlah. Adik pergi sendiri je . Abang..!!  esok buat nasi goreng kampung boleh.." pintaku .

" Okey!! Tapi jangan sampai tak makan pula.."

" Oraite!! Okey abang, good night!!" Aku terus melangkah masuk ke bilik.

Bertuah tak aku, sepatutnya aku yang sediakan  breakfast untuk abang. Ni tak, abang pula yang sediakan untuk aku. Hehe.. Abangkan sayang aku, pandai masak pula tu. Mestilah kena buatkan untuk adiknya kan. Aku ni, apa yang pandainya. Setakat tumis-tumis biasa tu boleh lah.

Abang ni ikut arwah ayah, bakat terpendam adalah memasak. Kalau arwah ayah masih ada lagi, cakap je nak makan apa, confirm arwah ayah akan buatkan. Sekarang ni bakat itu turun pada abang pula. Dulu,ayahlah orang yang paling penting dekat kampung, kalau kebetulan kami balik kampung dan ada masjid kenduri-kendara pasti ayah akan diminta untuk masak dan sekarang tugas itu diambil alih oleh Mak Long. Tapi ayah tak minta pun upah, ayah tolong ikhlas. Kalau orang kampung bagi upah pun, upah tu ayah masukkan ke dalam tabung masjid. Ayah memang seorang yang baik. Bakat turun temurun.

Aku melabuhkan badan diatas katil. Baru saja mahu menutup mata, pesanan whatsapp berbunyi. Ku mencapai handphone di meja lampu. Siapa lagi kalau bukan si Faliq. Aku tersenyum. Tak tidur lagi ke mamat ni. Hmm..

" Dah tidur ke?!
Saya nak minta tolong sikit.
Hanya awak je yang boleh tolong saya,
Please!! "

Aku berkerut. Dah kenapa pula dia ni. Kenapa nak minta tolong dekat aku pula.

" Macamana nak tidur, awak kacau.
Tolong apa?!"

Balasku. Jarang aku mahu balas whatsapp dia ni. Tapi tak apalah, mana tahu memang betul dia perlukan pertolongan aku ke kan. Bersangka baik je.

" Tapi problem saya ni terlalu besar.
Boleh ke awak tolong?"

" Iyalah.. tolong apa?"

" Saya nak tidur tapi setiap kali saya nak pejam mata je, awak muncul.10 kali pejam mata, 10 kali jugalah awak muncul. So, macamana saya nak atasi problem saya ni?!"

Eee mamat ni, gila!!

" Pergi ambil wuduk, baca ayat kursi, alfatihah, 3qul,dan doa tidur. Kalau tak boleh tidur juga, pergi terjun bangunan. Okey selamat malam. Salam.."

" Okey.. dapat tidur.
 Selamat malam cute"

Ada-ada je dia ni. Senyum sendiri. Aku meletakkan semula handphone diatas meja tadi. Dalam kesamaran lampu. Sunyi dan sepi. Selamat malam kejauhan. 


Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku