Kerana Janji
Bab 20
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
145

Bacaan






Bila ia menyerang, semua benda aku tak boleh buat. Pedih, perit, segala rasa ada. Cepat-cepat aku mencari ubat di dalam laci. Alamak!! Tinggal sebiji je!! Matilah macam ni. Macam mana aku boleh tak perasan ni. Rasa pedih, perit dah semakin parah. Apa perlu aku buat ni.  Seksanya..!! Inilah akibat degil, tak dengar cakap. Fikir sedap tekak je , dah sakit macam ni baru kelam-kabut. Baru padan dengan muka aku!!. Tak apa, sabar.. Sakit itukan penghapus dosa.

Aku duduk membongkokkan badan, menahan rasa sakit yang semakin mencucuk-cucuk di perut. Sempat lagi ku lihat muka sendiri dekat  cermin, memang mayat dah. Pucat lesi menahan sakit. Apa aku nak buat ni. Eh! Telan jelah ubat sebiji ni, harap-harap okeylah sikit.

Pantasku mencapai gelas di dalam laci dan menuang air mineral. Ku telan sebiji ubat yang ada. Ku kembali membongkokkan badan. Mencari keselesaan. Ini kalau abang tahu, memang masaklah aku kena marah. Makan lagi cili banyak-banyak, makanlah pedas lagi, itulah inilah, berleter mengalahkan mak nenek.

Aku pun tak pastilah apa masalah perut aku ni, bukan gastrik tu disebabkan asid dalam perut  akibat tak makan ke?! Sejak-sejak ni makan pedas je sakit, ish!! Tak fahamlah. Mungkin faktor usia juga kut. Hmm.. entahlah kan.. Aku ni kalau bab nak check up kat klinik atau hospital memang payah. Kalau ke klinik pun apa doktor cakap aku iyakan aje. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Tak ambil kisah pun. Janji aku dapat ubat, time sakit makan ubat dan sembuh. Itulah aku. Tak ambil port pasal kesihatan. Iyalah, dari study lagi kut gastrik, dah lali dah. Kadang sakit tak makan ubat pun, baring dan tidur, bila bangun tidur, dah sembuh. Kan senang..

Tak bole jadi ni, sebelum badan aku mula menggigil, sebelum kepala aku berpinar, lebih baik aku pergi klinik , dapat ubat balik rumah, makan ubat dan tidur. Insha Allah, sihat lah nanti. Confident.

Aku menyandarkan badan perlahan-lahan di kerusi. Relax.. relax.. dan relax.. Kuatkan semangat, aku cuba lawan selagi mampu. Tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan. Ulang dua tiga kali. Okey Aliaa.. Kau kuat..! Aku berkata sendiri.

Aku memanggil Naim masuk ke bilik. Sekejab je dah muncul muka dia di muka pintu.

" Iya beb.. Ada apa panggil aku?! " terus dia duduk di hadapanku.

" Nanti minta tolong info Kak Intan ya, aku nak  baliklah, tak sihat. Kau tolong kemaskan bilik aku ni, aku tak larat sangat ni." kataku perlahan.

" La haiii.. okey.. No problem. Abang kau ambil ke ni?" tanya Naim.

" Taklah. Balik sendirilah.." aku mencapai handbag.

" Ish !! Kau ni, boleh ke? Tak pun, aku hantar lah jom.." pinta Naim. Risau.

" Tak payah, aku okey. Sebab tu aku nak balik sekarang. Tolong aku ek kemas.."

" Hmm.. iyalah, hati-hati tau. Kalau ada apa-apa tolong info aku ye. Jom, aku hantar kat kereta.."

" Tak apalah, tak payah. Aku masih okey lagi ni.. Kau buat kerja kau je.." aku terus berdiri dan meninggalkan Naim di dalam bilik. Naim hanya memerhatikan aku.

Perlahan-lahan aku berjalan. Dalam hati berdoa tak putus minta Allah lindungi aku. Bila perut terasa pedih sangat mencucuk, aku memberhentikan langkah dan menahan sakit kemudianku sambung jalan lagi. Sampai juga ke kereta. Fuhh.. lega..!!!

Masuk je ke dalam kereta. Aku membongkokkan badan, adalah dalam 10 minit . Bila rasa lega sikit, aku terus menghidupkan enjin kereta dan memulakan pemanduan. Aku tak fikir apa dah lagi, yang aku fikir. Cepatlah sampai ke klinik. Huhu..!!

Aku memberhentikan kereta betul-betul dihadapan Klinik Nathan. Aku tak pernah ke klinik ni sebelum ni. Mana aku nampak ada klinik aku serbu jelah. Yang penting aku nak ubat, itu je. Urusan pendaftaran dan pemeriksaan semua berjalan lancar. Tak ada pesakit lain kecuali aku seorang. Lega hati! Lepas 15minit, selesai semua. Sekejab je kan. Periksa lebih kurang je. Hmm.. tak apalah. Aku minta injection je, cepat sikit hilang sakit. Kena jarum juga akhirnya. Itu pun masa nak cucuk, aku tutup mata. Besar kut jarum tu. Kasihan kulit aku dicucuk. Habis berlubang. Hahahaa..!!!

Aku diberi ubat yang biasa aku makan iaitu ubat demam, ubat tahan sakit dan ubat gastrik. Dah tahu pun. Tak apalah, janji ada ubat. Doktor cakap, kalau masih sakit terus pergi hospital. Katanya lagi, gastrik aku ni boleh dikatakan teruk jugalah boleh bawa maut. Perhh!! Biar betul doktor ni, buat aku jadi gerun pula. Insaf terus. Aku taknak mati, belum kahwin. Huwaaa!!!  Rasanya, cuma check tekanan darah je kut. Takkan terus boleh tahu teruk ke tak penyakit pesakit. Hebat doktor ni. Tapi iyalah kan, bidang dia. Dia lebih tahu kut. Jadi, okey.. okey kan jelah. Jangan kecam aku.

Aku memandu seperti biasa, sakit pun dah kurang sikit. Tapi sesekali pedihnya datang, memang tak bernafas rasa. Baru kena gastrik dah rasa sakit teramat macam ni. Macamana lah mereka yang kena penyakit kanser, atau penyakit yang bahaya. Tabahnya mereka kan. Kagum dengan kekuatan para pesakit. Insha Allah, semoga Allah beri kesembuhan kepada kalian semua. Sedih!!

" Eh! Kereta abang tak ada? Keluar kut..."
Aku terus matikan enjin, keluar dari kereta dan masuk ke dalam rumah. Aku singgah di dapur sekejab, telan ubat dan terus masuk ke bilik. Tudung ku tanggalkan, handbag ku letak je atas almari makeup, tanpa buang masa aku terus terjun ke katil. Alhamdulilah, sampai juga aku di rumah. Rasa macam berlaku sekelip mata je. Aku pejamkan mata rapat, perut masih terasa pedih dan mencucuk-cucuk. Bila aku fikirkan semula, iya ke aku gastrik. Biasa kalau gastrik akan rasa nak muntah, sakit ulu hati tapi ni lain pula. Ni dah dua tiga kali jugalah rasa sakit macam ni. Pernah sekali, aku tak ingat bila. Sakit macam ni sampai aku pengsan , akibat menahan sakit terlalu. Sedar-sedar je aku dah terbaring dekat lantai dapur. Berapa lama aku pengsan pun aku tak sedar. Iyalah kan.. aku duduk sorang, tak ada siapa nak tolong. Jadinya, sakit sorang, pengsan sorang dan sedar pun sorang-sorang jugalah. Nasiblah badan.. Kalau ibu dan ayah masih ada kan best, boleh jaga aku, temankan aku,huhu..

Oh ibu.. oh ayah.. adik rindu!!! 



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku