Kerana Janji
Bab 21
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
150

Bacaan






Badan terasa lesu sangat. Rasa tak ada tenaga langsung. Setiap kali lepas sakit mesti rasa macam ni. Hilang segala tenaga dan kekuatan. Aku duduk di kerusi menghadap cermin di meja solekku. Ku tatapi wajah sendiri, pucat memang pucat. Ni kalau ditoreh dengan pisau pun memang tak akan ada darah keluar. Dahlah aku kurang darah, bila sakit sikit je terus macam mayat hidup. Patutlah Naim selalu tegur.

Aku mengeluarkan handphone dari dalam handbag. Sebelas panggilan tidak dijawab.  Semuanya dari Faliq. Terkejut jugalah aku. Kenapa dia call aku ni. Tak pernah sebanyak ni . Atau dia tahu aku tak sihat kut. Tapi siapa pula yang info? Kalau contoh abang yang info, mesti dia terus tanya abang je keadaan aku kan. Dan mesti abang akan info dia yang aku tengah rehat ke tengah tidur ke kan. Dah sah-sah aku tak jawab handphone.  Hmm...

Alhamdulilah.. sakit perut dah kurang tapi rasa pedih dan perit masih ada. Taklah 100% sihat. Terasa lapar pula. Aku bangun dari kerusi dan baru je mahu melangkah, bunyi whatsapp masuk. Aku mencapai handphone dan membaca whatsapp. Dari Faliq.. Memang tak ada orang lain lagi pun yang whatsapp aku, Faliq jelah satu-satunya. Kalau tak Faliq, abang dan Naim. Tu jelah yang kerap whatsapp. Tapi sekarang ni, bukan abang bukan Naim. Hanya Faliq je. Kira handphone aku ni untuk dia je. Faliq oh Faliq!!

" Dah bangun belum?
Dah sihat tak?
Mehlah keluar,
saya ada ni dengan abang awak.."

Aik!! Dia datang rumah? Pula dah. Aku meletakkan semula handphone di atas meja. Ku menyarungkan tudung di kepala dan melangkah keluar. Dengan hanya pakai kain batik ni aku harap dia tak ejek atau perli aku lah. Malas nak gaduh dengan dia dengan keadaan aku yang tak sihat ni. Huhu..

Kedengaran suara mereka berbual. Punyalah rancak. Gelak tawa lagi. Aku menghampiri mereka, duduk di sebelah abang. Mata dia tak berkelip tengok aku, dah kenapa pula dia ni,  macam tak pernah tengok aku je. Aku buat selamba je.

" Dah okey tak?!" tanya abang lembut . Aku meletakkan kepala kat bahu abang.

" Okey dah.." jawabku ringkas.

Faliq memandangku dengan senyuman manisnya. Sejuk pula tengok muka dia hari ni. Aku pandang dia sekilas je. Senyum pun tak.

" Abang.. adik lapar.." kataku lagi. Nak manja-manja dengan abang. Sengaja nak tunjuk depan Faliq. Hihii...

" Abang ada buat bubur nasi, tunggu jab abang ambil. Beb, kejab ek.. aku buat air dulu.." Aku menyandarkan badan di sofa pula. Diam tanpa suara. Mata tertumpu di tv.

" Best tak sakit?! " tanyanya. Soalan yang pelik. Berkerut dahi aku. Mula dah dia cari pasal. Ada je point nak kenakan aku. Huh!

" Pelik. Tak ada soalan lain ke nak tanya, dah namanya sakit, memanglah tak best.." jawabku bengang.

" Kalau dah tahu tak best, lain kali jaga kesihatan tu. Jangan degil.." Amboiii.. ! Lebih pula dia ni.

" Yang sakit saya bukan awak pun.."

" Memang bukan saya yang sakit dan sebab awak yang sakitlah saya tak tenang, tak boleh buat kerja, tak boleh buat apa-apa tau tak?!"  jelasnya. Aku mencebikkan muka. Menjeling padanya. Aku tak suruh pun.

" Tak ada kena mengena pun dengan awaklah.." balasku.

" Apa pula tak ada kena mengena, awak tu teman mesra saya. Saya ni kawan yang prihatin tau tak,  dah sah-sah lah saya risau.." Macam nak muntah hijau pun ada, tetap terselit perasannya.

" Saya sakit pun sebab awak tau tak?!"

" Aik!! Apasal sebab saya pula?!"

" Kalau awak tak paksa dan tak ugut saya temankan awak sarapan pagi tadi, taklah saya sakit.. ini semua sebab awak.." aku sengaja salahkan dia. Berdebat kami berdua. Tapi dia je nak menang. Geram betul.

" Dah sendiri yang degil, tak payah nak salahkan orang pula. Kalau dengar cakap abang tak adalah sakit.. "Abang mencelah. Ish!! Sungguh tidak aci. Abang back up dia pula.

" Ha!! Betul tu.. Memang degil dia ni.." Ceh!! Batu api pula dia. Makin menyirap aku. Sabar... Sabar Aliaa..

" Tak payah jadi batu api lah.." aku menjeling tajam setajamnya pada Faliq. Boleh dia gelakkan aku. Ingat lawak ke?!

" Abang bising dekat adik untuk kebaikan adik sendiri. Bila dah sakit macamni kan menyusahkan diri sendiri namanya. Nak kerja tak dapat, nak buat apa semua tak dapat. Badan lemah, kan.." Abang menghulurkan semangkuk bubur nasi ayam padaku dan menghulurkan segelas air oren untuk Faliq.

" Yup.. Betul tu Dil, aku sokong.." tak habis-habis lagi dia jadi batu api. Nak je aku sumbat mulut dia sudu ni.

Aku hanya diam seribu bahasa. Kalau abang dah mula bersuara, tak berani nak lawan. Hanya dengar dan diam itu lebih baik. Aku menyuapkan bubur nasi ke dalam mulut. Sedap sangat. Tapi sayang aku tak boleh makan banyak. Dalam keadaan macam ni, tak sepenuhnya sembuh kalau makan akan rasa sakit tu bertambah lagi. Aku makan untuk alas perut je sebab nak makan ubat..



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku