Kerana Janji
Bab 22
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
153

Bacaan






Faliq memerhatikan aku sejak tadi. Senyum dan senyum. Ingat hensem ke senyum macam tu? Hensem lagi unta di padang pasir.  Aku melayan bubur nasi, lagi bagus. Sikit pun tak hairan akan Faliq. Abang dan Faliq bersembang. Sedang mereka rancak berbual, handphone abang berbunyi. Cepat-cepat abang jawab panggilan itu. Lalu terus meninggalkan kami sementara dia berbual dengan si pemanggil di luar rumah.

" Yang awak jadi batu api ni kenapa?! " marahku, suara perlahan takut abang dengar.

" Mana ada, benda betul kut. Kalau saya tak jadi batu api, habis saya nak jadi batu apa?! " katanya mempertahankan diri.

" Jadi batu nisan eloknya awak ni tau tak " aku menjeling padanya. Boleh pula dia gelak. Aku tengah marah macam ni. Betullah mamat ni. Aduhhh!!

" Tak kisahlah betul ke tak betul tapi janganlah  batu api sangat. Awak sukalah kan tengok saya kena marah dengan abang.."sambungku lagi.

"Abang awak bukan marahlah, dia kan bagi nasihat. Awak ni tak tahu ek bezakan antara marah dan nasihat? Nak saya terangkan satu persatu tak?!"

" Tak payahlah Faliq. Makin saya duduk lama kat sini menghadap awak ni makin bertambah sakit perut saya, otak saya pun jadi sakit sebab awak tau.."

" Sakit otak tu maksudnya gila kan. Jadi, awak gila sebab sayalah ye.. Alhamdulilah, akhirnya awak gilakan saya juga kan..kan..kan.."  dia menadah tangan dan menyapunya ke muka. Jujur cakap aku memang geram, nak cekik-cekik je si Faliq ni. Geram.. geram.. geramm..!!

" Jangan perasanlah.." aku terus bangun dari sofa, membawa mangkuk bubur nasi yang tak habis tadi ke dapur. Ku tinggalkan Faliq sendirian. Setelah mangkuk siap kucuci, aku mengambil pula ubat diatas rak almari. Ku teguk air suam dan telan dua biji ubat. Baki air suam ku habiskan. Aku kembali ke ruang tamu, abang dan Faliq bersembang lagi.

" Adik sekejab.." Baru je nak melangkah masuk ke bilik, abang pula panggil. Alamak abang ni, dahlah aku malas nak tengok muka Faliq, dipanggilnya aku pula. Dengan malas aku kembali duduk sebelah abang.

"Mak Long kirim salam.."

"Waalaikumsalam.. Mak Long ke yang call tadi?" Tanyaku. Abang mengangguk.

" Abang cakap kita nak balik esok?" Abang mengangguk lagi.

"Korang nak balik kampung ke esok Dil?" Faliq mencelah. Sibuk je kan. Suka sangat menyampuk.

"Iya.. Lama dah aku tak balik. Mak Long dah bising suruh balik. Apasal? Nak follow? Jomlah. Mak Long cakap sekarang musim buah dekat kampung.." Aduhai abang.. Kenapalah nak pelawa mamat ni. Susah hati aku jadinya, elok-elok nak release tension sebab ngadap dia dekat sini jadi bertambah tension kalau dia ikut kami balik kampung.

" Alamak.. tak bolehlah beb. Ahad aku dah gerak dari sini. Takut tak sempat pula. Maybe next time, insha Allah.."

Alhamdulilah, dia tak ikut. Yeah!!! Melompat-lompat aku didalam hati. Bersyukur tak terhingga. Aku kembali senyum. Senyum sendiri.
Faliq perasan dengan perubahanku. Mana taknya, tadi muka aku masam mencuka, langsung tak senyum. Tapi ni boleh senyum pula lepas dia cakap tak boleh join. Memang tak berkedip matanya memandangku. Senyum dan senyum.

" Okey lah bang, adik nak masuk dulu ek.." pintaku. Abang mengangguk perlahan.

" Aik!! Awalnya nak masuk bilik, relax lah. Lepak dulu.."

" Daripada saya duk menghadap awak ni, lebih baik saya masuk bilik menghadap dinding lagi bagus tau tak.." Abang gelak. Dibiarkan je kami berdebat.

" Dinding tu lebih penting dari saya ke?! " sambungnya lagi.

" Saaaangat penting. Dan yang penting, dinding tu tak gila macam awak ni.."

" Gila-gila saya pun buat awak happy juga kan.. kan..kan.." Suka-suka je. Entah bila entah aku happy. Perasan lebih. Dia ni memang dilahirkan untuk jadi perasan je kut. Huh!!!

" Menyakitkan hati adalah.. Abang, tengoklah ni sahabat baik abang ni, gila meroyan.. Eee.. Dahlah, lama-lama aku pun jadi gila gak.. " abang dan Faliq gelak ketawa. Hampeh betul abang, bukan nak menyebelahi aku. Makin gelak pula.  Aku terus bangkit dari sofa, lalu ku ambil bantal sofa. Ku jalan perlahan dan aku campak bantal sofa sekuat hati dekat muka Faliq. 


" Oiii.. Main kasar nampak!! " Ambil kau. Hahahahaa.. Tepat kena mukanya.

" Padan muka. Hahahaa!!!" Kali ini aku pula gelakkan Faliq dan terus berlari anak masuk ke bilik. Puas hati aku. Sepatutnya aku baling dia dengan remote tv je tadi , biar benjol seketul kat dahi.

Aku tutup pintu bilik. Tudung ku buka dan sangkutkan di kerusi. Aku baring diatas katil memandang syiling. Baru jam 6.27petang. Apa aku nak buat sementara nak tunggu maghrib. Bosan pula rasanya. Nak tengok tv ada si penyibuk tu. Bilalah dia nak balik. Ish!! Apalah aku ni, tetamu kut. Tetamu datang kan bawa rezeki. Tapi tetamu ini bawa bencana dekat aku. Huhu..

Hmm.. Zahwan.. Mana kau sebenarnya? Nama itu dan wajah itu juga yang mengacau kebosananku. Wajah itu bersama senyuman jelas di syiling bilikku. Apakah semua ini? Aku menarik nafas dalam.

Teringat kembali, kali terakhir dia menghubungiku. Waktu itu, dia berada di Uitm  Shah Alam. Praktikal katanya. Dia menghubungi ku menggunakan telefon awam. Zaman dulu, telefon awam masih ada. Sekarang je nak cari pondoknya pun payah. Agak terkejut juga lah aku bila tiba-tiba dapat panggilan dari dia. Kira masi ingat dekat aku lagi. Dalam sebulan dia langsung tidak menghubungiku. Aku pun punyalah tertunggu-tunggu. Aku ada cuba menghubunginya tapi tak dapat.

" Awak apa khabar, sihat tak? Sorrylah, handphone rosak, nombor semua hilang.." katanya di talian.

" Alhamdulilah saya sihat. Jadi, macamana tahu nombor saya ni..?!" Tanyaku.

" Nombor awak ni saya ada tulis dalam buku, tu yang dapat call. Saya nak jumpa awak, sekarang saya ada di Uitm, Shah Alam.. Rindu dekat senyuman awak dan rindu awak juga" sambungnya lagi. Aku senyum happy. Cairlah juga.

" Awak sambung study?!" Tanyaku.

" Saya praktikal dekat sini. Setahun. Minggu depan saya free, saya nak pergi rumah mak angkat saya, sekali jalan. Insha Allah saya jumpa awak ya.." jelasnya.

" Baiklah.. Saya tunggu awak.."

" Okey!! Tunggu tau. Saya buat apa yang saya cakap tempoh hari. Saya akan buktikan.." katanya dengan yakin sekali. Aku pun apalagi, happy tak terkata.

Tau tak.. Sampai pada hari yang dijanjikan. Aku tunggu panggilan dari dia. Tapi langsung tak ada. Pagi petang hingga ke malam, tiada sebarang panggilan darinya. Keesokkannya dan seterusnya, sampailah kini aku masih menunggu. Tapi tiada khabar berita. Langsung..Fuh!! Lama dan terlalu lama.

Mudahnya berjanji, mudahnya memberi harapan. Akhirnya, janji tinggal janji, harapan tinggal harapan. Jangan menabur janji andai tak mampu untuk tepati. Tanpa sedar ada yang sedang menderita menanggung janji palsu.

Aku menekup muka dengan bantal. Menjerit kecil. Melepaskan segala kenangan. Tapi tak boleh. Aku tak kuat hadapi ini semua. Ya Allah..!! Tolonglah hambamu ini. Berikan aku kekuatan untuk terus menuju ke hadapan tanpa segala kenangan yang menyakitkan itu.

Oh kenangan!! 



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku