Kerana Janji
Bab 47
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
118

Bacaan






Bunga mawar dihidunya satu persatu. Harum baunya.  Dibelai-belai lembut, direnung setiap kelopak mawar merah. Cantik sekali warnanya. Lembut. Di batangnya terdapat duri-duri kecil. Jika tersalah pegang mahu tercucuk jari. Luka dan berdarah. Walaupun luka tidak besar tapi bisanya amat pedih.

" Kau tahu tak Aliaa.. Kau ibarat mawar yang berduri, cantik, sentiasa harum dan ceria , lembut walaupun garang macam singa, tapi untuk mendekatimu, untuk memiliki hatimu, bukan mudah yang ku sangka.. Patutlah kau suka sangat dengan mawar merah, sama sifatnya dengan kau. Aliaa oh Aliaa..."  Faliq bercakap sendiri. Gelak kecil. Tercuit hatinya. Terhibur hatinya. Faliq mematahkan setangkai bunga mawar. Lalu dibawanya ke meja kopi. Duduk sendiri dalam samaran lampu. Senyum dan senyum. Bunga mawar itu dipusing ke kanan ke kiri. Di pegang,dibelai, dihidunya.

Puan Asmah melihat gelagat anak kesayangannya. Menggeleng-geleng kepala. Memahami isi hati si Faliq. Senyum dan menghampiri Faliq yang leka menghadap mawar itu.

" Alang.." tegur Puan Asmah. Faliq agak terkejut. Puan Asmah duduk di hadapan Faliq. Memandang tepat ke wajah Faliq.

" Kenapa ma tengok Alang asyik termenung je dari tadi? Menung dekat bunga tu dari tadi. Gaduh dengan Aliaa ke?!" tanya Puan Asmah. Risau tengok keadaan Faliq.

"Tak adalah ma. Kami okey je.." jawabnya lemah.

" Habis.. kalau tak gaduh. Kenapa? Ada masalah kat tempat kerja?!"  tanya lagi. Tak puashati dengan jawapan  Faliq.

" Kerja Alang okey je.."

" Kalau semua okey, dah tu termenung sana, termenung sini tu dah kenapa? Cuba cerita dekat mama, jangan sembunyi. Nanti jadi stress.. " Puan Asmah masih memujuk. Tak tenang hatinya selagi Faliq tak cerita.

" Tak ada ma. Cuma.. Entahlah, mungkin perasaan Alang je kut.." susahnya Faliq nak meluahkan.

" Perasaan macamana?"

" Hmm.. Beberapa hari ni, Aliaa macam lain je dengan Alang.." Faliq memulakan cerita.

" Lain? Lain macamana pula.. "

" Macam ni.. Aliaa baru jumpa kawan lama dia, berpisah dalam tujuh lapan tahun katanya. Tapi sejak dia jumpa kawannya semula, dia lebih fokus pada kawan dia tu. Kadang keluar dengan Alang pun dia sibuk whatsapp dengan kawan dia tu.." Puan Asmah senyum.

" Laa ni kes cemburu lah ni ye. Biasalah tu Alang.. Kawan yang dah lama tak jumpa, bila jumpa memang macam-macamlah nak berbual, kongsi cerita.." Nak tergelak Puan Asmah sebenarnya. Tapi dikawal.

" Okey kawan.. Alang faham. Tapi senyuman dia  tu lain sangat tau bila whatsapp dengan orang tu. Alang tanya dia kawan lelaki ke perempuan tapi dia tak jawab apa-apa..." luah Faliq.

" Habis dia layan Alang macamana? Macam biasa atau dah tak layan?"

" Dia okey.. Macam biasa.."

" Kalau dia layan Alang okey, maknanya dia okeylah tu.."

" Bukan apa ma. Alang takut kawan lama tu sebenarnya Boyfriend lama dia. Manalah tahu boyfriend dia contact dia semula, nak bersama semula ke. Mungkin sebab boyfriend lama dia tu lah sampai sekarang Aliaa masih tak terima Alang lagi kut. Ish.. risaulah ma.. "

"Mama faham. Macam nilah. Lebih baik Alang tanya Aliaa sendiri. Tanya baik-baik. Jangan tuduh-tuduh tau, lain pula jadinya nanti.."

" Baiklah ma. Harap-harap orang tu bukan boyfriend lama dialah. Menangis tak berlagu Alang.." Faliq sengeh. Puan Asmah gelak.

" Kuat betul sayang Alang dekat Aliaa tu. Tapi jangan terlalu mengharap, nanti kecewa.."

" Insha Allah ma.. Aliaa tu lain ma. Dia macam bunga mawar ni. Cantik, lembut tapi nak petiknya tu, salah pegang tercucuk duri. Samalah dengan Aliaa, comel, lembut tapi nak dapatkan hatinya, dirinya. Fuh!! Memang payah.. "luah Faliq.

"Yang susah dapat tulah yang terbaik. Percayalah cakap mama. Kalau betul Alang sayang Aliaa. Doa banyak-banyak. Minta Allah buka hatinya untuk Alang. Buat solat istikharah. Minta petunjuk dari Allah. "

Faliq mengangguk kepala. Memahami setiap perkataan mamanya itu. Faliq senyum. Rasa lega fikiran dan hatinya bila sudah luah kepada Puan Asmah. Puan Asmah lah tempat dia meluah, yang memahami hatinya.

"Ma.. Alang tengok ada je Angah dekat sini,  Abang Ngah outstation ke?!"

" Taklah. Ada je.."

"Kenapa Angah tidur sini pula. Dah berapa malam dekat sini je.." tanya Faliq mengenai Asnida.

" Alang tahu jelah Angah tu kan. Gaduh katanya dengan Abang Ngah.."

" Hmm.. Tak habis-habis Angah tu. Hal apalah dia buat lagi. Kasihan Abang Ngah.."

" Entahlah Alang. Gaduh besar katanya.. Mama pun tak tanya, tunggulah dia cerita sendiri,  tunggu dia okey sikit, sekarang ni mood dia asyik tak baik je.." Kata Puan Asmah.

" Angah.. Angah.. Ni dia kemana? Dah lewat tak balik lagi.. "

" Jumpa kawan katanya."

Tidak lama kemudian, kereta Asnida masuk ke perkarangan rumah. Faliq dan Puan Asmah hanya memerhati. Asnida keluar dari kereta dengan pakaian yang agak menjolok mata. Membawa beberapa beg kertas . Jalan lenggang lenggok menghampiri Faliq dan Puan Asmah. Geram saja Faliq tengok penampilan kakaknya itu. Mahu saja di tampar mukanya biar sedar sikit. Makin lama makin menjadi perangainya. Selamatlah sudah ada suami, kalau tidak memang dah lama dah makan penampar.

" Mama tak tidur lagi ke?!" tanya Asnida dan terus duduk semeja Faliq dan Puan Asmah.

" Belum mengantuk lagi. Angah dari mana? "

" Shopping.." jawabnya ringkas.

" Angah.. Kalau Angah pakai baju seluar yang longgar-longgar sikit, pakai tudung ke.. Mesti Angah nampak lebih cantik, lebih manis.. Kan Alang kan.." lembut saja suara Puan Asmah. Tutur katanya penuh berhati-hati. Takut Asnida kecil hati pula. Sudah banyak kali dia menegur tapi tiada respon positif pun dari Asnida.

" Nantilah ma, belum tiba masanya lagi.." kata Asnida selamba.

" Kalau maut yang tiba dulu macamana?" Faliq mencelah.

" Nak buat macamna. Bukan boleh tahu maut tu tiba bila.. "

" Sebab tu sebelum maut tu tiba, kena bersedia dan banyak beribadah untuk bawa bekal ke akhirat kelak. Bukan bawa bekal ke neraka.. "

" Hmm.. iyalah ustaz.. Oklah ma, Angah naik dulu. Naik bernanah telinga ni kang duduk lama dekat sini.. bye ma" Asnida tak tenang duduk jika ada Faliq. Ada je teguran . Asnida tak suka orang sibuk pasal hidupnya. Dia rimas . Faliq menggeleng-geleng kepala.

Asnida menaiki anak-anak tangga. Membebel sendiri.  Geram dengan Faliq. Ada je tak kena. Itu tak boleh, ini tak boleh. Suaminya pun tak kisah padanya. Kadang-kadang dia malas nak balik rumah ni. Kerasnya hati Asnida. Baru saja mahu buka pintu biliknya, Asnida terpandang pintu bilik Faliq tidak tutup rapat. Dia pandang kanan dan kiri. Tiada orang. Perlahan-lahan dia membuka pintu bilik Faliq. Mencari sesuatu. Seperti pencuri lagaknya. Matanya tertumpu pada handphone yang berada di atas katil. Cepat-cepat dia ambil handphone Faliq dan mencari nombor telefon Aliaa.

" Yess!! Dapat juga.. Kau tunggu ya Aliaa.."
 Dengan pantas Asnida meletakkan semula handphone dan terus berlari keluar. Puas hati nya. Entah apalah plan dia seterusnya. Selagi dendam tidak berbalas selagi tu dia akan lakukan sesuatu. Tanpa pengetahuan sesiapapn. Dia akan lakukan juga. Sampai dia betul-betul puashati. Dia masuk ke bilik, mengunci pintu. Mencampakkan semua beg kertas di atas katil.

" Hahahaa.. Aku akan balas segala yang kau dah buat dekat aku Adil. Kau malukan aku, kau tinggalkan aku, kau buat aku menderita. Semua kerana adik kau. Kau tak kan bahagia dengan adik aku Aliaa.. Tak akan... " Asnida cakap sendiri. Bengis wajahnya. Dendam semakin membara. Dia sanggup lakukan apa sahaja, yang penting hatinya puas. Dia tak kan biarkan Aliaa masuk ke dalam keluarganya. Dia mahu  Aliaa lenyap dalam hidupnya dan hidup Faliq. Apa cara sekalipun... Dia akan lakukan..



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku