Kerana Janji
Bab 49
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
105

Bacaan






Message siang tadi menghantui diri aku. Aku jadi takut. Hatiku berdebar- debar sejak dapat message ni. Ku baca lagi. Siapa sebenarnya ni?  Aku nak bagitahu Faliq tapi tak boleh. Aku takut nanti orang ni buat sesuatu dekat aku. Aku nak bagitahu abang, tapi banyak kali aku call abang tapi tak dapat. Abang busy mungkin. Aku belek- belek handphone.

Tet..tett... Message masuk. Cepat-cepat aku buka. Dari nombor yang sama seperti siang tadi.

" Ingat Aliaa..!! Jauhi Faliq.."

Hmm.. aku mengeluh. Aku menekup muka dengan bantal. Arh!! Pedulilah. Buat apa aku nak takut. Aku dengan Faliq bukan ada apa-apa pun. Kawan je. Lantaklah orang ni. Nak ugut ke nak apa ke, sukahatilah. Buat apa aku nak takut, bukan aku buat salah pun. Orang ni kut yang sakit. Sakit hati tengok aku dengan Faliq happy je. Cemburu tak tentu pasal. Huh!! Dari aku buang masa nak fikir pasal ugutan ni lebih baik aku tidur. Ku cuba pejam mata, tapi kenapa tak nak tidur. Pusing kanan pusing kiri. Aduhai.. mata dah ngantuk tapi tak nak lelap. Apakah?


Aku duduk bersandar. Lampu ku buka semula. Ku capai handphone. Okey.. whatsapp Zahwan lah.

" Assalam Wan..
Dah tidur ke?
Sorry ganggu.."

Kemudian, aku sent. Aku memandang sekeliling bilik. Hmm.. bosannya. Whatsapp masuk. Tak tidur lagilah Zahwan.

" Waalaikumsalam..
Belum lagi.
 Aliaa buat apa tak tidur ni?"

Aku senyum. Berbalas-balas whatsapp. Masing-masing bercerita tentang kenangan lama. Mengimbau kembali kenangan itu. Tapi bila sentuh bab hati. Aku lemah.

" Saya pernah cakap pada awak, saya ni berpegang pada janji, tapi awak cakap, awak akan buat apa yang awak cakap. Awak suruh saya tunggu dan sampai sekarang saya tunggu. Tunggu awak, tunggu janji awak.. kerana janji awak.." jelasku.

" Maafkan saya. Saya memang tak ingat. Saya tak tahu pun pasal janji tu.." Bagai nak jatuh jantung aku. Tersentak.

" Tak tahu?? Awak janji awak tak tahu. Ya Allah..!! Sampainya hati awak. Awak buat saya menderita menanggung ni semua. Lama Wan, lama sangat. Saya cari awak, saya doa siang malam, saya tak putus asa, saya sabar,  saya kunci hati saya semata-mata untuk awak dan bila dah jumpa awak, ini  yang awak cakap?!" Airmataku menitis. Hatiku hancur lagi.

" Maafkan saya Aliaa.. Awak tak patut cari saya lagi. Benda ni dah terlalu lama. Saya tak pernah fikir pun dan tak ingat pun..." mudahnya dia berkata. Ya Allah..!! Ampunkan aku.

"Ooo.. Okey..!!  Memang saya tak patut cari awak kan, memang saya yang bodoh selama ni terlalu mengharap awak, terlalu mengharap janji-janji awak. Saya tak patut muncul lagi dalam hidup awak. Tak apalah. Saya sedar siapa diri saya. Saya minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki. Maafkan segalanya. Anggap je kita tak pernah kenal. Saya tak kenal awak dan awak tak kenal saya. Cuma satu saya nak pesan, jangan pernah berjanji andai tak mampu untuk tepati. Kerana janji boleh buat orang menderita dan sengsara tanpa sedar. Kerana janji awak, saya masih setia tapi semua tu hanya sia-sia. Dulu saya pernah tinggalkan hati saya di lautan biru di Sabah. Ingat tak? Tak apalah, sampai masa saya akan kembali dan kutip semula sisa-sisa hati yang hancur kerana janji awak. Saya akan doakan awak bahagia dunia akhirat. Andai awak jumpa dengan insan yang layak untuk awak, jagalah hatinya, jangan sia-siakannya dengan tabur janji. Terima kasih atas janji yang tinggal janji. Izinkan saya simpan segala kenangan itu untuk lebih berhati-hati dengan lelaki. Terima kasih Zahwan. Terima kasih segalanya...
Assalammualaikum.."

Airmataku semakin deras. Ya Allah..!! Sakitnya. Pedihnya. Andai ini takdirku, aku terima. Sampai hati kau Zahwan. Sampai hatimu..

" Cukuplah Aliaa.. Sudah- sudahlah. Kau nampak tak sekarang, penantianmu hanya sia-sia. Harapanmu hanya tinggal harapan. Kuatkan semangatmu Aliaa. Teruskan hidupmu. Sabar dan tabahlah.. Menangislah Aliaa, menangislah semahumu, menangislah agar hari esok ada sinar pelangi yang menantimu..." hati kecilku berkata.

Iya.. aku menangis dan menangis. Kecewa lagi. Kenapalah mudah sangat aku dikecewakan. Kenapa? Hanya kerana janji.


Mudahnya menabur janji tapi bukan mudah untuk menepati janji. Lelaki memang tak guna. Sanggup buat aku macam ni, kau memang kejam Zahwan. Kau memang lelaki tak guna. Kau permainkan hati perasaan aku. Kau memang tak layak jadi lelaki sejati, kau hanya layak jadi lelaki pondan. Arrhhhh!!! Geram.. gerammmm. Aku membebel-bebel sendiri. Menyumpah seranah lelaki yang bernama Zahwan itu. Mulalah aku negatif dengan lelaki. Semua lelaki sama je, lelaki memang tak pandai nak hargai wanita. Senang-senang kau ambil hatinya dan senang-senang kau campak hatiku. Ingat hatiku ini apa, barang mainan? Bola? Yang boleh kau tendang sepak. Lama kut, kalau aku kahwin mahu anak dah tiga orang kut. Tapi kerana kau aku jadi anak dara tua.  Huwaaa!!! Belum tua lagi. Masih muda. Aku taknak stress dengan apa yang berlaku. Terima kasih Ya Allah.. Kau beri aku petunjuk, siapa Zahwan tu sebenarnya. Aku terima aku redha.

 Aku teringat pesanan abang, aku teringat juga nasihat Naim. Semua yang abang dan Naim katakan, betul terjadi padaku kini. Inilah risiko yang harus ku tanggung kini. Maafkan adik, abang. Maafkan aku, Naim. Maafkan saya, Faliq.

Aku menangis dan menangis. Mahu bengkak mataku ni. Pedulilah. Yang penting aku nak nangis lagi dan lagi. Nak buang segala yang tersimpan dihati selama ini. Nak buang segala kenangan pahit ini. Buang dengan airmata. Biar airmata ni habis kering kontang pun tak apa. Yang penting habis segalanya. Kali kedua aku dikecewakan, tiada lagi ruang dan peluang untuk Zahwan. Tak akan ada. Tutup. Rapat. Padat dan semualah. Blacklist, redlist, bluelist semu list, nama Zahwan dalam hidup aku. Akan aku kuburkan  100kaki ke dalam tanah. Tak akan jumpa dan tak kan dapat digali lagi. Yupp.. tak akannnn!!! 

Kali ni aku betul-betul nekad. Aku nak rawat hatiku yang kecewa ni sendiri. Aku perlu bersendiri. Aku perlukan masa, aku perlukan ruang, aku perlukan nyawa, aku perlukan nafas. Aku akan kembali dengan semangat baru, aku akan kembali dengan diriku yang baru. Semuanya baru-baru belaka. Tapi macam mana aku nak mulakan. Dari mana aku nak mulakan. Aku bingung. Aku blurr. Aku celaru segala. Aku tekup muka dengan bantal dan Arhhh!!! Lagi sekali aku menjerit .

Tet.. tett..  whatsapp masuk lagi. Aku baca whatsapp dari Zahwan.

" Saya minta maaf Aliaa..
Saya tak bermaksud nak sakiti hati awak,
Maafkan saya.."

Tiada maaf bagimu. Aku block whatsapp dia. Aku benci kau. Aku benci kau, Zahwan. Aku sambung menangis lagi. Sampai bila nak nangis ni. Sampai airmata kering, sampai aku tertidur sendiri. Tapi mata ni segar pula lagi. Huwaa!!!

Tak lama kemudian, handphone ku berbunyi pula. Tertera nama Zahwan. Eeee.. nak apa lagi si kejam ni. Tak payah nak rasa bersalah sangat lah. Tak payah nak minta maaf bagai. Kau minta maaflah dekat Allah. Munafik. Geram aku.. Aku block pula nombor telefonnya. Dah, lega... Semoga lepas ni aku tak jumpa kau lagi, dan tak ingin nak jumpa pun. Pergilah kau jauh dari hidup aku.

Setiap yang berlaku mesti ada hikmah kan. Bertabahlah wahai hati. Allah hadirkan seseorang dalam hidup kita mesti ada sebab. Teringat kata-kata Faliq siang tadi. Faliq?
Aku perlukan kau sekarang. Hanya kau yang boleh buat aku happy. Kalau boleh nak je call Faliq, nak share kesedihan dekat dia tapi tak boleh. Takut dia fikir lain pula. Lagipun, dah lewat malam. Confirm dia dah mimpi ke bulan.  Tak apalah. Aku happy kan diri sendiri.

Aku bangun dan berdiri dekat depan cermin. Melihat wajah sendiri. Gelak besar. Uisss!! Bengkak mataku. Alamak!! Agak-agak esok boleh okey tak mata ni. Malulah pula. Lepas menangis puas-puas aku rasa lega sikit. Aku senyum didepan cermin. Buruk betul wajahku. Huhu..!!

Aliaa.. Tenangkan fikiran, buka buku baru. Buangkan segala kenangan itu. Isilah dengan kenangan baru. Insha Allah akan lebih indah. Perginya seseorang yang tak pandai menghargaimu pasti akan hadir seseorang yang lebih menghargaimu. Sabar dan tabahlah.. Sabar itu indah..!!!



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku