Kerana Janji
Bab 53
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
133

Bacaan






Aku memilih menginap di Gaya Centre Hotel, aku suka hotel ni, tak mahal tak murah yang penting tempat tak sesak. Lagipun, hotel ni bersebelahan Shopping Mall Suria Sabah dan dekat dengan Todak Waterfront. Tempat aku lepak kalau ke Kota Kinabalu, tengok laut. Siang tadi aku langsung tak turun. Cuma makan je, tu pun makan dekat hotel ni juga. Aku rehat je dalam bilik. So, malam ni aku nak jalan ambil angin laut.

Selepas maghrib aku sudah siap nak turun. Tak pergi mana pun. Aku jalan ke Todak waterfront dan jalan ke gerai-gerai makanan seafood. Saja. Banyak gerai kat sini, macam-macam ada. Sedap-sedap masakan dan harga memang berbaloi. Ikan jangan cakaplah, memang fresh belaka,pelbagai jenis, pelbagai saiz, udang, sotong, ketam, kepah macam-macam ada.  Pilih je nak apa dan masakan apa. Semua mereka boleh masak. Masakan sempoi tapi tip top. Rumpai laut pun ada, yang aku ingat namanya latok yang dicampur dengan cili, limau, bila makan rasa meletop-letop dalam mulut. Hehe..

Aku berjalan di tengah-tengah gerai, sambil-sambil mata melilau melihat ikan. Kalau ikan yang aku tak pernah tengok, aku tanya pada penjual. Semangat mereka terangkan. Walaupun aku sekadar bertanya, mereka tetap layan dengan baik. Aku ni kalau tak tahu memang macam-macam nak tanya. Nak tahu detail. Lain tempat lain makanannya kan.  Aku terus jalan ke gerai jual sayap ayam pula. Kalau ke KK ni tak pekena sayap ayam, memang tak sah. Menu wajib. Senyuman aku memang tak putus. Seronok tengok mereka meniaga. Tenang otak aku, tak fikir apapun. Makin malam makin ramai pelanggan datang ke gerai-gerai ni. Macam-macam cara peniaga promote. Happy je rasa. Aku nak makan tapi tak rasa lapar pula. Aku cuma beli air tin ice lemon tea , sambil jalan sambil minum. Layan..

Wah..!! Ada persembahan busking lah. Aku pun terus je menuju ke kumpulan Buska Busking , student UMS. Seronok sangat. Suara pun memang bestlah. Aku berdiri di tiang lampu mengadap mereka. Ramai juga peminat mereka. Angin laut sangat mendamaikan. Menyapu ke pipiku, tenang hati. Satu persatu lagu mereka nyanyikan. Mendayu sekali. Aku tersenyum melihat mereka. Selepas menyanyi, mereka mempelawa sesiapa yang nak menyanyi. Macam-macam celoteh mereka. Lawak.

"Hai adik manis.. itulah tu yang berdiri ditiang bah itu. Si manis mahu nyanyi kah. Sinilah..." Alamak dia tegur aku ke?! Aku pandang belakang tak ada orang. Semua mata tertumpu padaku. Glamour pula aku jadinya. Aku menggelengkan kepala. Aku berjalan ke tepi tembok kayu, lampu samar saja. Menghirup udara segar, angin malam yang sungguh nyaman. Sedang asyik layan perasaan .
Penyanyi busking itu ada menyampaikan sesuatu. Petikan gitar, lagu yang penuh makna buat aku suatu ketika dahulu. Aku menoleh ke arah kumpulan busking itu. Angin kuat berlalu, tudungku melambai-lambai ditiup angin.

" Adik manis berbaju merah bertudung pink, Abang hensem itu meminta saya nyanyikan lagu untuk adik manis, terimalah lagu ini. "Relaku pujuk" Nyanyi sama-sama"

Aku berkerut agak terkejut. Menoleh kearah seseorang yang ditunjukkan oleh penyanyi busking itu. Zahwan lagi. Hmm.. aku mengeluh. Lagu terus berkumandang. Aku terus berjalan di tengah-tengah orang ramai, didalam kesamaran lampu. Dan jalan ditepi tembok kayu. Jalan laju. Kenapa dia lagi? Tak ada kerja ke ikut aku pula? Tak amanlah macamni. Aku merungut. Agak jauh aku berjalan, sampai ke penghujung . Aku jalan seorang, sambil menikmati angin laut malam. Orang tak ada, masing-masing menonton kumpulan Buska busking itu. Masih terdengar lagi alunan muzik.
Aku berdiri menghadap laut. Melihat kapal-kapal melabuh. Bot-bot kecil keluar masuk ambil penumpang. Itulah kehidupan mereka. Kagum.!

Disini, suatu ketika dahulu. Ditempat inilah janji ditabur dan disinilah janji  kupegang hingga kini. Dan, disini jugalah aku kunci hatiku kerana insan bernama Zahwan, dan kunci ku campak ke dasar lautan . Tapi.. kini.. aku kembali dengan harapan baru. Aku mahu kutip semula sisa-sisa janji itu, aku mahu ambil semuanya. Aku mahu lenyapkan segala kenangan. Tak nak ada tinggal secebis pun.

Tanpa ku sedar, airmataku mengalir.


Aku akan buang semua airmata ini kerana janji itu. Aku mahu bersihkan segalanya. Biar airmata ini adalah airmata terakhir untuk Zahwan.

" Maafkan saya, Aliaa.." muncul Zahwan disebelahku. Iya seperti dahulu. Zahwan menghulurkan sapu tangan padaku. Aku tak ambil pun.

" Saya tak ada niat untuk sakiti hati awak. Maafkanlah saya.." Zahwan sambung lagi.
Aku tak jawab sepatah pun. Aku hanya berdiam. Airmata ku sapu dengan tisuku sendiri.

" Aliaa.. Please! Cakaplah sesuatu Aliaa.. Jangan buat saya bersalah macam ni.." Aku tak mampu nak cakap apa lagi. Dan, tak tahu nak cakap apa. Aku masih pandang ke tengah lautan. Angin sejuk mulai terasa. Aku memusingkan badan dan melangkah perlahan mahu meninggalkan Zahwan.

" Aliaa Sofea! Please Aliaa! Maafkan saya."
Aku tersentak. Zahwan menjerit memanggil namaku. Aku memberhentikan langkah. Dan menoleh ke arahnya. Dia menghampiriku. Aku memandangnya sekilas. Senyum sinis.

" Maafkan saya.." lembut.

" Dan maafkan saya juga. Saya tak kenal awak, dan awak tak kenal saya.. okey!!" Aku senyum dan baru nak melangkah. Zahwan menghalang.

"Aliaa.. Selagi awak tak maafkan saya selagi tu saya akan rasa bersalah seumur hidup. Tolonglah Aliaa.." rayunya lagi. Aku dah mula rimas dah ni.

" Demi Allah, saya memang tak tahu awak tunggu saya selama ni, awak setia dengan saya. Tak ada orang yang sanggup buat macam ni pada saya Aliaa kecuali awak. Saya sangat hargai.."Aku hanya mendengar. Dan senyum.

" Izinkan saya tebus segala kesalahan saya. Berikan saya peluang untuk bahagiakan awak. Saya tahu awak masih sayang saya kan.."

" Ha?? Peluang? Wow! Mudahnya awak cakap. Ingat saya ni apa? Permainan yang boleh awak ambil disaat kesunyian dan awak campak bila bosan..."

" Bukan macam tu..."

" Cukupla Wan..!! Saya dah cukup menderita kerana janji awak. Saya sia-siakan hidup saya kerana awak. Saya doa siang malam, minta Allah temukan saya dan awak semula. Allah kabulkan doa saya. Dan bila saya dah jumpa awak. Apa awak cakap? Saya tak patut cari awak lagi,kan.. Awak lupa janji awak. Sekali lagi saya kecewa kerana awak. Dan kini, awak nak saya beri peluang dekat awak? Apa semua ni beb. Simpati? "

" Tak,Tak Aliaa.. Baru saya terfikir, Awak wanita istimewa yang setia pada saya. Saya tak  pernah jumpa lagi dan saya ..."

"Sudahlah.."aku taknak dengar lagi dah. Semuanya palsu. Bosan.

" Oh Ya!! Ingat tak? Saya pernah cakap dekat awak. Hati saya, saya tinggalkan di laut biru ini dan disinilah tempatnya. Dan kini, saya kembali ke sini, untuk ambil semula sisa-sisa hati saya yang sudah hancur berkecai kerana janji awak. Tak kan ada secebis pun yang tinggal. Tak akan ada lagi ruang dan peluang sampai hujung nyawa saya.  Assalammualaikum.."

Aku senyum dan terus berlalu meninggalkan dia. Wajah sayu yang bersalah. Untuk apa? Dah terlambat.  Dia panggil aku tapi aku buat tak tahu. Aku senyum . Aku rasa lega sangat-sangat bila semua dah kuluahkan, telah ku campakkan jauh ke tengah lautan. Rasa seperti bebanan yang berat sudah terlepas dari bahuku. Hati,jiwa dan perasaan ini . Allahuakbar..!!

Cintaku hanya untuk insan  yang selayaknya. Yang benar-benar ikhlas hatinya menerima segala kekuranganku dan kelemahanku. 

Alhamdulilah syukur.. Terima kasih Ya Allah..!



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku