Kerana Janji
Bab 54
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
118

Bacaan






Tak tenang hatinya. Mundar mandir sejak tadi. Sekejab duduk, sekejab bangun. Sekejab ke taman, sekejab masuk rumah dan keluar semula. Handphone dipegang erat. Wajah kusut, penuh kerisauan. Aduhai.. apa dia buat semua tak kena. Makan tak kenyang, mandi tak basah. Adil pun tak call dia lagi. Tadi kata nak call nak info pasal Aliaa. Ada atau tidak di kampungnya pun tak tahulah. Punca juga Adil ni. Kalau dah kerja tak ingat dunia. Dah tahu si adik tinggal seorang, rajin- rajinlah tanya khabar, ambil berat. Sekurang-kurangnya dia rasa disayangi , perempuan nak perhatian. Taklah rasa sendirian dan kesunyian. Memanglah Aliaa sudah biasa hidup seorang, ke sana sini seorang, sihat sakit seorang, semua seorang tapi ada masa dia juga ingin berteman. Lebih-lebih lagi bila dirundung dengan masalah. Pada siapa lagi dia nak mengadu, yang dia boleh percaya, yang dia rapat kalau tak hanya pada Abang kandungnya. Hanya Adil sahaja yang dia ada.

Hati seorang perempuan memang complicated. Sebab mereka ingin dihargai, dikasihi, dibelai, diberi perhatian. Faliq memahami hati wanita kerana ibunya wanita, kakak dan arwah adiknya juga wanita. Sekeliling dia semua wanita. Mereka rapat dengannya. Walaupun sudah berumahtangga, kadang-kadang mereka cari Faliq untuk meluahkan rasa hati. Meluahkan rasa keletihan dan kepenatan bekerja, meluahkan rasa sedih, meluahkan rasa kegembiraan. Samalah juga seperti Aliaa. Bila gembira mahu diluahkan, bila sedih mahu diberi perhatian, dipujuk dengan nasihat. Wanita.. andai tahu cara, andai tahu hati perasaannya mudah difahami. Lelaki sebagai imam, dicipta untuk menghormati wanita, menghargai wanita, membimbing wanita, mendidik dan bawa wanita menuju ke syurga. Bukan untuk dikhianati, bukan untuk diabaikan, bukan untuk disakiti. Hati seorang wanita.

" Alang... Kenapa ni? Dah macam cacing kepanasan je papa tengok. Ajak pergi masjid pun tak nak.." Entah dari mana muncul En. Kamaruddin tiba-tiba sudah duduk di sebelah Faliq. Memang fikirannya serabut sekarang.

" Eh Pa.." Faliq terkejut. Tersenyum tawar.

" Kenapa ni? Kalau ada masalah ceritalah. Risau pula papa tengok Alang macam ni.." En. Kamaruddin bertanya lagi.

" Apa lagi bang, pasal Aliaa lah tu.." muncul pula Puan Asmah dengan membawa dulang berisi teko, kuih dan cawan.

" Hmm.. Gaduh?! "

" Tak gaduh tapi Aliaa entah kemana tak siapa tahu.. " Puan Asmah menerangkan serba sikit.

" Laa pula. Alang ada buat dia marah ke, tak pun Adil ke..?!" Puan Asmah megangkat bahu. Tanda tidak tahu. Faliq berdiam.

Tut..tuttttt.. Handphone Faliq berbunyi. Cepat-cepat dia menjawab dan jalan jauh sikit dari mama dan papanya tanda hormat. Adil menelefonnya.

" Ha Dil.. Apa cerita?!"

"Aliaa tak ada dekat kampung lah.."

" Tak ada? Habis macamnana ni bro.." Faliq menyapu muka dengan tapak tangannya.

" Mana nak cari dia?!" sambungnya lagi.

" Entahlah aku pun tak tahu. Tak apalah, kita relax dulu, tunggu dua tiga hari lagi ke, mesti dia call punyalah. Biasalah Aliaa, tak kemananya rajuk dia tu.." kata Adil, yakin.

" Dua tiga hari? Kau biar betul Dil. Tak kan nak tunggu je, kalau apa-apa terjadi dekat dia macamana.." keluh Faliq.

" Habis nak buat macamana.. "

" Aku risaulah bro.. "

"Iya.. Aku pun risau. Dia ada missed call aku juga kelmarin.. Kita doa je lah.. Okeylah, apa-apa kang info aku.." Faliq termenung sebentar. Dia bersandar di pintu keretanya. Memikirkan sesuatu. Tapi apa yang dia fikirkan, dia sendiri pun tak tahu.

Tit..titt.. whatsapp masuk. Dari Adil.

" Bro.. ni whatsapp dari Aliaa..

" Abang dekat mana? Kenapa Adik call tak dapat, whatsapp tak balas. Faliq pun sama. Kenapa masa adik perlukan korang tapi korang tak ada, semua tak ada. Sampai hati.. "

Allahuakhbar.. Faliq menarik nafas dalam. Semakin bersalah pada diri sendiri. Dengan langkah lemah dia kembali ke mama dan papanya. Wajah sayu.

" Minum air kopi ni Alang.. Nanti sejuk tak sedap.." kata Puan Asmah.

" Terima kasih Ma.." Faliq senyum tawar.

"  Aliaa ada dekat kampung?"

" Tak ada. Tak tahu mana dia pergi.. "

" Merajuk kut. Perempuan merajuk tak lama. Esok dia call la tu.." kata En. Kamaruddin menyedapkan hati Faliq.

" Doakan je baik-baik. Insha Allah.. Dia okey- okey juga tu. Jangan risau lah ye.. Mama pula yang risau tengok Alang macam ni.. " Faliq senyum.

" Alang okey je ma.."

" Okey apa macam ni. Dah macam orang mati bini je..." perli Puan Asmah.

" Hahahaa.." Faliq gelak. Anak-beranak itu berbual mesra.

" Sakit hati betullah.. " Asnida dengan keadaan marah terus duduk di sebelah Faliq. Datang tiba-tiba dan marah tak tentu pasal. Pelik mereka.

" Dah kenapa tiba-tiba pula ni.. Angah ni kalau tak marah tak boleh ke.. Cuba bawa-bawa bersabar sikit.." En. Kamaruddin bersuara. Menggeleng-geleng kepala melihat anaknya itu.

" Angah dan Lokman nak berpisah.." katanya.

" Astagfirullah al azim.. Dah kenapa sampai macam tu pula Angah.." terkejut mereka mendengar. Muka Asnida selamba saja.

" Dah tak ada jodoh. Nak buat apa lagi.."

" Pertahankanlah selagi boleh Angah.."

" Malaslah nak fikir ma.. " Asnida bangun dengan wajah yang kusut, melangkah meninggalkan mereka tetapi berpatah balik.

" Alang.. ni Angah nak warning ye, jangan nak rapat dengan Aliaa lagi, Angah tak suka. Angah taknak dia masuk dalam family kita.." tepat memandang wajah Faliq. Bengis.

" Angah tak ada hak pun nak warning  dan  halang hubungan kami.." jawab Faliq. Relax saja.

" Apapun terjadi, Angah tak akan benarkan.. " tambah Asnida lagi. Langsung tak segan dengan ibubapanya.

" Hidup Alang biar Alang  yang tentukan sendiri. Jangan disebabkan hidup Angah musnah kerana diri sendiri, Angah nak musnahkan hidup orang lain pula.. " perli Faliq.  Senyum sinis pada Asnida. Dia tiada mood mahu bertekak dengan Asnida.

" Angah.. Papa tak pernah ajar anak-anak papa untuk jadi kejam macam ni. Bertaubatlah Angah.." En. Kamaruddin bersuara. 


Puan Asmah dah tak mampu nak cakap. Sedih dengan sikap anak perempuannya ini. Asnida terus berlalu pergi. Puan Asmah mengeluh kecil.

" Tak habis-habis keras hatinya. Sabarlah Alang.." Puan Asmah menenangkan hati Faliq. Walaupun Faliq nampak tenang tapi hatinya tiada siapa tahu.

Faliq memandang ke taman kecil itu. Lalu bangun dan menuju ke taman. Bunga-bunga mawar segar dan mekar. Fikiranya masih lagi pada Aliaa. Sudah lama dia tidak beri Aliaa bunga mawar. Rindunya pada Aliaa. Rindu pada jelingannya. Rindu pada sifat garangnya. Ke mana kau pergi Aliaa. Aku risau akan kau. Aku rindu kau. Maafkan aku andai aku bersalah.

Faliq meminta diri untuk naik ke bilik.  Langkahnya lemah. Tidak bermaya. Pintu bilik dibuka dan ditutup semula. Dia duduk di katil. Merenung lukisan potret Aliaa. Tersenyum.

"Oh Aliaa.. Andailah kau terima aku, kan senang. Boleh aku terus pinang kau jadikan bidadari aku. Taklah mama cakap aku dah macam orang mati bini. Hehe.. Aduhaiiii... Kenapa susah sangat kau nak terima aku. Jahat sangat ke aku ni? Aku sayang kau Aliaa, Sayang sangat. Tak tahu nak cakap macamana hati ni.. Macamana aku nak buktikan pada kau, cinta, kasih dan sayang aku hanya untukmu Aliaa.. Kalau kau nak belah dada aku, nak cincang ke nak tikam ke, buatlah. Aku rela tapi janganlah buat aku merindu gila-gila macam ni sampai gila kang .. "  Faliq bercakap sendiri. Potret itu masih lagi direnung.

" Aliaaaaa..!! Mana kau pergi!!"



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku