Kerana Janji
Bab 58
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
104

Bacaan






-58-
Sedap sangat masakan Kak Wati. Kalau lama aku duduk sini, mahu berkilo-kilo berat aku naik ni. Mahu jadi pau pipi aku. Kak Wati pula, apa je aku nak makan terus dimasaknya. Segan pun ada. Abang Man pun sama, apa aku nak semua dia bagi. Abang Man ni boleh tahan juga bab memasak, sama macam Mak Long dan sama macam abang. Bertuah tak aku, family semua pandai-pandai masak. Aku je bab masak kelaut. Hahahaa.. Tapi bab buat kek, inilah pakar. Cewahh!! Lepas makan tengahari tadi, aku solat, lepas tu aku cari Kak Wati. Dia tengah duduk menonton televisyen di ruang tamu.

" Sejuk betul kat sini kak. Best sangat."kataku.
 
" Iya.. memang sejuk. Kalau hari hujan lagilah, mahu mandi pun takut. Adik suka duduk disini?!" Tanya Kak Wati.

" Hmm suka kak, tenang je. Bangun tidur nampak gunung, nyaman je rasa.. Memang tenanglah kak.." kataku jujur. Memang tak dapat digambarkan ketenangan itu.

" Kalau suka pindahlah sini. Kami pun duduk berdua jak, kalau Abang Man ada kursus, tinggal lah kakak sorang-sorang di rumah ni.. " Alahaii kesiannya Kakak Wati. Mereka belum lagi dikurniakan cahayamata walaupun sudah berumahtangga hampir lima tahun. Belum ada rezeki lagi. Masih berusaha.

" Kalau ikutkan hati ni, memang nak je duduk sini. Tapi kerja, sayang nak tinggalkan.." jelasku.

" Sayang mau tinggalkan kerja atau sayang mau tinggalkan kekasih?!" Hahaha.. bole tahan juga Kak Wati ni menyakat aku.

" Manalah ada kekasih kak, tak fikir pun.." jawabku jujur. Aku senyum.

" Abang Man mana kak?!" Tanyaku. Dari tadi tak nampak batang hidung Abang Man.

" Abang keluar pergi pekan, mau beli sayap ayam bilangnya. Adik mau sayap ayam kan.."

" Aha kak.. hehe.. Kak, adik nak ke sungai kejab ye..," aku meminta izin.

" Okey!! Hati-hati ya.. Licin tu batu.."

" Okey kak..!!" Tanpa berlengah aku terus je melangkah. Rumah Abang Man memang best. Rumah papan dua tingkat. Yang best tu, keliling rumah tingkat bawah ada coridor. Rumah menghadap gunung. Permandangan memang sangat cantik. Homestay pun tidak jauh, jalan kaki pun sampai. Jujur cakap, memang best sangat. Pula tu ada sungai di bawah, nak ke sungai ada jalan kecil, Abang Man yang buat. Tapi, tak boleh nak mandi pun. Sejuk yang amat, boleh beku kalau mandi. Aku suka lepak sungai. Seronok. Rumah Abang Man ni di Kampung Mesilou, tak jauh juga dari Desa Castle ladang lembu. New Zealand Malaysia katanya. Pelancong yang datang ke Kundasang kalau tak pergi Desa Castle ni memang sangat rugi.

Aku duduk di satu batu besar, baling-baling batu kecil ke dalam air yang mengalir deras. Kaki mencecah air, sejuk. Hmm.. bosanlah pula. Lalu perlahan-lahan ku daki tangga batu, dan terus naik dan jalan menuju ke arah tanaman pokok bunga yang segar bugar. Macam-macam bunga ada. Bunga matahari, bunga kekwa, yang paaaling cantik sudah tentulah bunga kesukaanku, bunga mawar. Macam-macam warna. Memang sangat terujalah. Pokok-pokok ni Kak Wati yang tanam. Tak ceria rumah kalau tak ada pokok bunga, kata Kak Wati. Siap ada kerusi lagi. Kak Wati cakap, dia nak buat taman. Bestnyaa!!! Aku dikelilingi bunga-bunga yang cantik ni, seperti berada di taman syurga pula. Bahagianya. Seronoknya.

Sambil menghidu haruman bunga mawar, sambil menyanyi-nyanyi. Teringat pula dekat Faliq, hanya dia je yang tahu kesukaanku. Habis pokok bunga mawar mamanya jadi mangsa dia, semata-mata nak beri padaku. Tapi mamanya pun sporting, siap ingatkan lagi supaya beri bunga dekat aku. Aduhaiii.. baiknya lah. Ni mesti Faliq anak kesayangan kut. Anak mak.. Kikikiii... Aku gelak kecil. Eh! Tiba-tiba rasa rindu pula dekat Faliq. Hohohoo.. rindu teman mesra okey!!  Tapi bila teringat akan ugutan itu. Aku jadi takut, aku tak boleh terus rapat dengan Faliq. Ancaman demi ancaman aku terima. Rasa hidup sentiasa diperhatikan je. Risau akan masa depan aku, risau akan masa depan Faliq juga. Tak sanggup rasanya kerana aku dia menderita. Dan, aku pun tak sanggup nak kecewakan dia. Ish!! Aku dekat sini nak tenang kut, lupakan semua itu. Okey !! Senyum. Aku kembali menyanyi-nyanyi. Sambil mbelai bunga mawar. Senyum ceria.

" Jadikan malamku lebih indah,
Jadikan siangku lebih terang,
Biarkan bungaku mewangi, Selamanya.." aku menyanyi perlahan.

" Insha Allah.. saya akan indahkan hidup awak, selamanya.. " Aku terkejut dan tersentak seketika. Ku menoleh ke belakang. Tercegat teman mesraku dengan senyuman. Aku membalas senyuman itu. Buat selamba je.

" Tak terkejut ke Putera Kayangan awak ni datang tiba-tiba depan mata?!" Kata Faliq.

" Tak pun. Tahu awak dan abang nak datang pun.." jawabku. Memang ku tahu, terdengar Abang Man cerita dekat Kak Wati semalam. Terdengar bukan curi dengar.

" Iya ke?! Aduhai.. baru nak buat surprise..!!"

"Tak payah nak surprise sangat lah ye. Kantoii dah pun.."

"Kantoi pun kantoi lah Cik Singa ku sayang. Tak rindu saya ke?!" Faliq menghampiri ku.

" Rindu?! Entah, tak ada rasa apa-apapun. Biasa je.." aku mengangkat bahu. Ego kena ada beb.

" Sikit pun tak?!" Berkerut dahinya.

" Hmm.." aku menggeleng.

" Saya punyalah rindu awak sampai mama risau, kata saya macam mati bini padahal tak ada bini pun cuma ada awak je.." senyuman  demi senyuman. Aku diam. Senyum je.

" Aliaa.. janganlah merajuk lama-lama macam ni, merajuk sehari okey lah tu. Lagi satu merajuk area KL jelah ye, jauh sangatlah nak memujuk ke Sabah ni, ha lagi satu, kalau merajuk pun on lah handphone, balas whatsapp saya.. Merana hidup saya tahu tak wahai Cik Aliaa oii.." katanya. Aku memang gelak kuat. Memang tak tahan lawak.

" Saya serius ni tau, gelak pula.." Faliq buat muka serius lah konon. Serius macamana pun muka dia, memang tak nampak serius. Nampak senyum je. Tak pandai serius lah dia. Hahaha..

" Saya pun serius lah ni. Serius dalam tawa.."

" Ha?! Serius dalam tawa?? Tak pernah dengar pun, kalau tawa dalam tangisan adalah.. " Dia menggaru kepala. Tak faham maksud aku. Aku makin gelak.

" Hahaha.. lupakan.." Aku duduk di kerusi kayu buatan Abang Man. Letih gelak. Faliq dengan selamba mematahkan setangkai bunga mawar merah dan beri kepadaku tapi aku tak ambil.

" Kenapa patahkan. Kang Kak Wati marah tak tahu ek!!"

" Tak apa, dia memahami isi hati saya.." selamba je muka dia. Dia menghulurkan bunga itu padaku. Aku mengambil. Senyum ke telinga.

" Saya ada buat salah dekat awak ke?!" Tanyanya lagi. Aku menggeleng.

" Awak marah saya atau kecil hati ke?!" Aku tetap menggeleng. Apa harusku katakan. Tak akan nak bagitahu perkara sebenar. Oh tidak!!

" Habis tu. Kenapa merajuk sampai macam ni?!"

" Saja.." jawabku ringkas.

" Tak kan saja kut. Kalau tak ada sebab awak tak kan merajuk macam ni kan.."

" Hmm.. Entah.." jawabku selamba.

" Entah?  Saya dah macam orang gila tau, fikir awak.." katanya lagi. Aku bangun dan jalan nak balik rumah.

" Lain kali kalau nak merajuk, ajaklah saya sekali.." Faliq membebel mengekoriku. Aku gelak kecil. Saja sakat dia pula.

" Ish!! Nak buat apa ajak awak, makin sakit jiwa saya adalah.."

" Ha baguslah tu.. Biar dua-dua sakit jiwa. Barulah namanya sehati sejiwa.." Ada saja ayat dia buat aku gelak. Marah yang tak marah. 

Aku terpandang kereta putih itu sebelah kereta Abang Man. Seperti ku kenal kereta tu. Aku perlahankan langkah. Hatiku berdebar-debar. Aku berhenti sekejab.

" Awak datang dengan siapa? Tu kereta siapa?!" Kataku pada Faliq.

" Dengan siapa lagi, dengan abang awak lah. Dah jom.." Dia terus tarik tangan aku. Hatiku semakin berdebar-debar. Kami masuk ke dalam rumah. Kelihatan Abang Man, Kak Wati , Abang dan seorang lelaki. Perlahan-lahan kami menghampiri mereka. Abang senyum nampak aku dan Faliq.

" Nak juga Faliq yang pujuk ye.."perli abang padaku. Aku buat muka manja, sesekali. Dan terus menuju ke abang. Aku salam abang,cium tangan abang. Rindu dekat abang.

" Abang.. Adik minta maaf." aku terus peluk abang. Sebenarnya rasa bersalah sangat pada abang dan Faliq. Sanggup mereka datang sini semata-mata kerana aku. Airmata terus menitis. Abang mengesat airmataku. Abang pun minta maaf juga. Mereka semua tertumpu padaku.

" Dahlah. Jangan merajuk jauh-jauh macam ni lagi tau, kasihan Putera Kayangan adik tu. Separuh gila sebab adik.." Aku berkerut dahi. Marahlah konon.

" Wan.. Ni lah buah hati aku, nyawa aku, satu-satunya adik kesayanganku .. Aliaa Sofea.." Aku menoleh pada sahabat abang yang sorang itu. Dan, senyum. Tapi.... Ya Allah..!! Betul ke apa yang aku lihat ni?? Atau khayalan. Oh tidak!!

Seperti tidak percaya, ini memang mengejutkan. Sangat mengejutkan. Senyuman bertukar . Bagai nak gugur jantungku. Terpaku, terkedu, terkaku, tersentak segala. Mataku langsung tak berkedip. Zahwan??  Wan yang abang cerita selama ini adalah Zahwan? Biar betul. Zahwan didepanku ini juga terpaku kaku, merenung tajam ke anak mataku.

" Aliaa.." Namaku disebutnya perlahan.
Cepat-cepat aku alihkan pandangan. Buat tak dengar.  Dan kembali senyum pada abang. Tak berani aku terus pandang mukanya. Aku pandang Faliq pula, dia masih tersenyum berseri.

" Kau kenal Aliaa?!" Tiba-tiba abang bertanya pada Zahwan. Aku rasa abang dapat syak sesuatu.

" Eh! Hmm.. Sebenarnya...."

" Abang ni.. kan abang dah kenalkan kan.. " aku cepat-cepat potong cakap Zahwan. Tukar tajuk konon. Aku tak nak tanggung risiko kalau Zahwan cerita hal sebenar. Tak pasal-pasal bergaduh pula nanti tiga sahabat ni. Abang memang nak cari siapa Zahwan yang dah buat hidup aku macam ni. Nak tumbuk katanya. Dan dalam masa yang sama, aku tak nak Faliq kecewa. Kerana sahabat sendiri. Aku serba salah jadinya. Tak pernah terfikir akan semua ni berlaku. Dua sahabat abang, yang seorang pernah aku sayangi dan kini menagih cintaku kembali dan yang sorang amat menyayangiku dan mengharap cintaku. Arhhh!! Apakah semua ini. Zahwan dan Faliq.. Oh Abangku sayang..!!  Tolonglah adikmu ini.. 



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku