Kerana Janji
Bab 67
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
99

Bacaan






Aku berjalan seorang diri ke tepi pantai. Meninggalkan mereka bertiga yang asyik berbual. Aku memandang jauh ke tengah lautan yang cantik biru. Ya Allah!!  Indahnya ciptaanMu. Luasnya lautan. Terasa diri aku ini terlalu kerdil. Ku melangkah ke persisir pasir pantai. Deruan ombak menghempas pantai, seindah biasa. Setenang hati. Aku senyum hingga ke telinga. Ku menghirup udara pantai, memejam mata, menarik nafas sedalam-dalamnya. Lalu, ku hembus perlahan. Angin meniup ke wajahku, terasa nyaman sekali. Ku berjalan bermain air pantai, sejuk. Jernihnya air. Aku gelak kecil seperti kanak-kanak kecil. Seronok. Lama tak main air pantai. Aku senyum dan senyum.

Entah kenapa tiba-tiba aku rasa macam sedih sangat. Teremosi pula. Ya memang aku rasa bahagia, didampingi oleh insan-insan yang amat menyayangiku. Aku punya abang kandung yang penyayang dan bertangungjawab, aku punyai Mak Long, Pak Long yang ku anggap seperti ibu dan ayahku sendiri. Aku punyai kawan-kawan yang baik dan memahami. Dan, aku punyai teman mesra yang amat menyayangiku dan menyintaiku. Insan yang sangat bermakna dalam hidupku. Dialah yang buat hidup aku bahagia, dialah yang buat aku ceria, dialah yang buat aku rasa disayangi. Tipulah kalau aku cakap, aku tak sayang dia. Tapi aku tak tahu sayang yang macam mana. Sayang sebagai teman mesra atau sayang lebih daripada itu. Aku tak tahu. Tapi yang nyata, dia membahagiakan hidup aku dan penyeri hidup aku. Iya.. dia adalah Faliq Alfie. Aku masih mencari jawapan. Dia terlalu baik untukku hingga aku jadi takut untuk terus bersamanya. Arhh!! Dugaan silih berganti. Aku takut aku akan dipaksa meninggalkannya dan terpaksa melepaskannya. Ugutan itu menghantui fikiranku sebenarnya. Takut.. Aku takut untuk memulakan perhubungan lebih dari teman mesra. Takut aku sendiri yang kecewa dan takut mengecewakannya kerana orang ketiga yang tidak suka hubungan kami.  Ishh!! Entahlah.. Aku terlalu takut dengan itu. Terlalu emosi. Mungkin kerana aku jadi serik nak bercinta lagi dan mungkin jadi trauma untuk mengharap kasih sayang dan cinta dari insan bernama lelaki. Rasa macam nak menjerit dan rasa macam nak menangis je. Disebalik ketenanganku ada kedukaan. Sukar diluahkan.

" Aliaa.." Suara itu mematikan lamunanku. Aku menoleh kebelakang. Berdiri Faliq dengan senyuman. Kami bertentang mata, ada sinar dimatanya. Setiap inci wajahku ditenungnya. Senyum penuh keceriaan. Tenang wajahnya. Aku membalas senyuman itu. Semanis senyuman. Kenapa aku rasa sangat tenang bila menatap wajah ini. Kenapa aku rasa ada sinar kebahagiaan disaat bersamanya. Inikah tandanya cinta suci. Sesuci kasih sayang dan cintanya padaku. Oh Faliq..!!

" Untuk awak..!!" Setangkai mawar merah diberikan padaku. Aku mengambil dengan gembira sekali. Aku menghidu mawar itu, harum sekali. Aku senyum padanya.

" Terima kasih.. Ini mesti ambil dari Kundasang kan.." tekaku.

" Taklah.." Dia menafikan tapi riak muka dia. Hahahaa.. Tau dah.

" Tipu ek!! . Patutlah dia hilang tadi rupanya dia curi setangkai ni.." Gelak besar Faliq.

" Hahaha.. Mana ada curi, saya minta izin tau.."sambung lagi gelak. Aku pun join gelak sekali. Faliq berdiri disebelahku. Kami menghadap ke lautan.

" Aliaa.. Awak tahu tak. Sejak saya jumpa awak, hidup saya lebih ceria lebih bahagia. Percaya tak?!" Luahnya. Aku dengar jelah.

" Tak percayalah. Sebab abang cakap, awak ni memang gila-gila. Biasa orang gila-gila ni memang gila, betul tak?!" Hahaha.. saja aku menyakat Faliq.

" Uitt..!! Kalau gila-gila tu betul lah kut tapi kalau gila tu, tu tak betul. Eh!! Tapi betul jugalah. Gilakan awak.." Hahaha.. kami gelak. Memang gila.

" Betul Aliaa.. Saya tak tipu, jujur sejujur- jujurnya, seikhlas-ikhlasnya. Saya betul-betul sayang awak, betul-betul cinta awak. Demi Allah, saya tak tipu Aliaa.. " sambungnya lagi. Faliq memusingkan badan kearah ku, memandang tepat ke wajahku. Meminta jawapan dariku. Aku terdiam seribu bahasa. Aku pandang dia sekilas je. Tak berani pula nak balas pandangan mata dia, takut!!

" Aliaa.. Saya sayang awak? Awak tak sayang saya ke?!" Pula dah. Apa aku nak jawab ni.


Aku senyum.

" Sayanglah.. sayang teman mesra. Sama macam saya sayang Naim, Kak Intan,Mira.." jelasku.

" Sayang tu je ke. Sayang lain tak ada ke?!"

" Sayang lain. Hmm.. tak kut. Entah.. Saya pun tak tahu. Sayang teman mesra je kut.." Jawabku selamba.

" Saya tak ada peluang ke untuk berada dihati awak?  Aliaa.." Alamak!! Nak jawab iya atau tak ni..

" Faliq.. saya taknak tergesa-gesa buat keputusan. Saya perlukan masa untuk buang semua. Saya taknak awak fikir, okey saya tolak Zahwan dan terus terima awak. Saya tak nak macam tu. Hati saya bukan mudah nak berpindah-pindah macam tu je. Saya perlukan masa dan ruang. Saya harap awak faham.." Aku senyum padanya. Minta dia faham keadaan aku. Aku jelaskan jujur dari hati sedangkan aku juga masih mencari jawapan sendiri.

" Iya.. Saya faham. Saya nak awak tahu, saya sayang awak, saya cinta awak..!!"

" Ajal maut, jodoh pertemuan tu kan ditangan Allah. Kita hanya mampu merancang, segalanya Allah yang tentukan.." kataku.

" Iya Aliaa.. Macam yang saya cakap, saya tak nak berjanji saya takut saya mungkiri. Tapi saya tak kan pernah putus asa, tak kan pernah putus berdoa. Semoga hati awak terbuka untuk saya.. " katanya jujur.

" Eh! Iyeke tak putus asa. Tengok semalam macam putus asa je.." perliku. Taknak terlalu emosi, sedih pula aku rasa.

" Mana ada. Itu lakonan semata- matalah. Taknak gaduh dengan Zahwan.. "ceh!! Tak nak mengaku konon. Hahahaa..

" Ooo lakonan ye. Kalau semalam saya cakap saya terima Zahwan, macamana?!" Duga ku.

" Terjun gununglah jawabnya.. Hahaahaaa..." Kami gelak dan gelak.

" Apapun.. Awak tetap teman mesra saya sampai bila-bila.. Insha Allah.." kataku lagi.

" Terima kasih Aliaa.. Jadi, saya kena terima hakikatlah ni ek?! "

" Hmm.. Mungkin.."

" Tak apalah. Selagi saya mampu, selagi saya bernyawa insha Allah saya akan tunggu awak.."

" Saya taknak awak terlalu mengharap, nanti awak kecewa.."

"Biar kecewa mencuba dari kecewa tak mencuba langsung. Sekurang-kuranglah saya usaha, dan selebihnya saya serah pada Allah.." sejuk hatiku dengar.

" Tapi kan.. Macam pelik je. Iyalah, awak ada rupa, ada kerjaya, peminat pun ramai, tak kanlah salah seorang antara mereka tu, tak ada yang awak terpikat kut.. Ke awak ni jenis memilih yang sempurna je kut.."

" Hmm.. ada rupa ek! Biasalah orang hensem kut.." Pantang dipuji, mulalah perasan tak sudah.

" Entahlah, saya anggap mereka kawan-kawan je. Saya terpikat dengan awak jelah. Ibaratnya macam ni tau, seluas pasir putih ni, ada sebutir yang bercahaya dan bersinar. Itulah berlian bagi saya. Tapi tulah, nak miliki berlian tu. Perhh!! Payah gila.."

" Dasyatnya..!! Takutlah saya dengar.."

" Takut kenapa pula.."

" Takutlah.. berlian yang awak cakap tu bukan berlian sebenar tapi cuma kristal je.. Macamana?!"

" Saya akan buat kristal tu jadi berlian.."

" Aik!! Boleh ke macam tu?!"

" Ini Faliq Alfie lah. Tak ada yang tak boleh.." katanya penuh keyakinan. Faliq berjalan ke gigi air. Lalu mengocak air pantai itu hingga terkena aku. Bertuah punya Faliq.

" Hey!! Habislah basah.." jerit aku. Makin dia buat kemudian gelak semahu-mahunya. Bunga mawar masih lagi ku pegang rapi. Happy sangat.

" Aliaa.." Seseorang memanggil aku. Faliq berdiri dan memandang. Aku menoleh ke belakang, Zahwan di belakangku. Dia nak apa pula ni. Aku pandang Faliq dan kemudian pandang Zahwan semula.

" Saya nak cakap dengan awak sekejab.. "pintanya. Aku rasa serba salah pula. Aku rasa kami dah tak ada apa yang perlu dicakapkan lagi. Semua dah ku luahkan kut. Kemudian, Zahwan minta izin Faliq pula, Faliq mengangguk dan mahu meninggalkan kami berdua. Bila Faliq jalan disebelahku, aku terus pegang tangannya. Aku tak nak Faliq pergi dari situ. Aku nak Faliq ada bersamaku. Faliq memberhentikan langkah. Memandang tepat ke wajahku. Aku senyum.

"Maafkan saya Wan. Saya rasa Faliq kena ada disini.." pintaku pula. Zahwan mengangguk-angguk dan senyum. Faliq terpinga-pinga. Aku merapatkan badan sedikit ke arah Faliq. Tangan Faliq ku masih genggam. Aku tak nak dia tinggalkan aku ketika itu. Aku perlukan Faliq. Iya.. Aku perlukan Faliq.

" Saya minta maaf segalanya. Saya yang tak patut cari awak lagi. Saya minta maaf..." Aku senyum.

" Tak apalah. Benda dah berlaku. Saya tak fikir dah. Saya tak simpan dalam hati sikit pun. Yang lepas biarlah lepas, jadi pengajaran dalam hidup saya dan awak juga.. " jelasku jujur.

" Terima kasih Aliaa.. Yang selayaknya untuk miliki cinta dan hati awak adalah Faliq. Cinta dan kasih sayangnya sangat suci pada awak..." Aku pandang wajah Faliq yang berada disebelahku kini. Kami bertentang mata dengan disaksikan sendiri oleh Zahwan.

" Aku doakan kau bahagia bersama Aliaa Liq,  Dan terima kasih Aliaa.. Semoga korang bahagia.." Zahwan senyum tawar. Lalu perlahan-lahan meninggalkan kami. Aku dan Faliq masih lagi tercegat membiarkan dia pergi.

Maafkan aku Zahwan. Aku tak mampu terimamu semula. Aku tak mampu beri peluang dan ruang untukmu lagi. Apa yang berlaku selama ini sangat memberi kesan padaku. Kau pernah ku cintai, kau pernah happy kan aku tapi kita tiada jodoh. Sampai disini sahaja. Maafkan aku.. Semoga kau temui insan yang lebih baik dariku Zahwan.

Dan Faliq.. Kau tetap teman mesraku sampai bila-bila. Andai sudah ditakdirkan kau adalah jodohku, jauh terpisah macamana sekalipun pasti akan bersatu. Dan, andai sudah takdir tiada jodoh, dipegang erat macmana sekalipun tetap tak kan bersatu. Semua ditangan Allah..
Terimalah hakikat, redha atas segalanya...



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku