Kerana Janji
Bab 83
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
80

Bacaan






Hampir seminggu aku tak jumpa dia, hampir seminggu juga kami tak contact. Rasa rindu semakin menebal, setiap kenangan indah terbayang di kelopak mata. Rindu wajah tenangnya, rindu gurau senda dan usikkannya, rindu gelak tawanya. Yang tak pandai nak marah, yang sentiasa ceria dan sentiasa tersenyum. Sesaknya menanggung rindu yang tidak berkesudahan. Terasa sangat kehilangan. Tiada lagi teman gelak tawa aku, tiada lagi teman gaduh aku, tiada lagi teman sehati sejiwa aku. Entahlah.. Hati aku, hidup aku rasa tiada apa-apa, kosong. Hidup kembali sendiri. Kalau dulu, handphone ni hanya Faliq je yang whatsapp dan call, sekarang sunyi. Kecuali abang dan office. Lain memang tak adalah. Handphone pun kadang aku malas nak guna. Selama aku tak contact Faliq ni, aku ingat dua orang makcik-makcik tu taklah ganggu aku tapi rupanya tetap juga mengganggu. Tak faham betul lah. Apa masalah mereka tu, aku dah ikut apa yang mereka nak tapi tetap ganggu hidup aku. Betul-betul meroyan.

Kelmarin, aku dapat surat ugutan lagi. Tapi kali ni siap dia hantar ke office. Geram je aku.

" Jangan ingat kau tak jumpa adik aku, aku percaya! Jangan ingat aku bodoh lah Aliaa. Selagi kau tak mati, selagi tu aku tak kan puas.
Selagi aku dengar dari mulut Faliq nama kau selagi tu aku akan terus ganggu kau sampai hujung nyawa kau..!!! Hahahahaaha..!!"

Aku sekadar baca je. Dah tak kisah pun. Rasa takut bagai semua dah tak rasa. Biasa-biasa jelah. Makcik yang tak cukup dewasa, macam tu lah kan. Pelik-pelik je makcik ni. Lantaklah nak cakap apapun. Suka hatilah nak buat apapun. Kalau rasa itu boleh buat kau bahagia, buatlah. Aku malas dah nak fikir. Aku serah pada Allah. Setiap perbuatan ada balasan. Allah akan balas segalanya. Tunggu jelah kau makcik, tunggu balasan dari Allah.

Aku melangkah ke dapur, terdengar suara Naim, Mira dan Kak Intan sedang bersembang rancak. Macam serius je bunyinya. Aku berdiri di balik pintu, mendengar perbualan mereka.

" Habis Cik Aliaa dan Encik Faliq dah putus ke?!" Tanya Kak Intan pada Naim.

" Tu saya tak pasti, yang saya tahu abang Aliaa tak bagi mereka bersama. Pasal tempoh hari tu lah, kes ugut tu. Abang dia risau.." jawab Naim.

" Kasihannya mereka kan. Tapi siapa punya kerja ugut-ugut tu bagai. Jahat betul lah. Kalau akak tahu siapa orangnya, nak je akak belasah dia cukup-cukup.." sambung Kak Intan pula. Geram dan marah sungguh dia.

" Tak tahulah siapa. Saya tahu pun malam tu je, Aliaa pun tak cerita apa-apa lagi.." keluh Naim. Memang aku tak cerita apa-apa dekat dia lagi pun.

" Belum kut, nanti mesti dia cerita juga tu.." Kak Intan menenangkan Naim.

" Suami saya cakap, bilik Encik Faliq penuh dengan potret Cik Aliaa, Encik Faliq sendiri yang lukis. Siap dia letak bunga mawar lagi. Dia cakap, bila dia rindu Cik Aliaa dia akan petik bunga mawar kat rumah bawa office. Sedih sangat dengar.." jelas Mira.

Ya Allah!! Sampai macam tu ke Faliq buat? Aku tak dapat menahan sebak. Airmata menitis.

" Kasihannya.. Sedih pula akak dengar. Mereka terpaksa berpisah kerana kes ugutan lah tu kan kiranya. Tapi, kenapa Cik Aliaa taknak buat report polis ek. Melibatkan nyawa kut. Bahaya tau!!"

" Dia taknak. Tapi saya tak tahu kenapa, atau mungkin dia kenal orang tu kut. Entahlah kak.." balas Naim.

" Encik Faliq pun tak tahu kes ni tau. Dia cuma tahu ugut je. Sampai mengancam nyawa semua dia tak tahu langsung. Dia memang terkejut sangat dan tak sangka. Waktu abang Cik Aliaa suruh putus dengan Cik Aliaa. Dia cakap, macam nak tercabut nyawa. Memang down gila lah dia. Suami saya cerita ni semua.." terang Mira lagi.

" Gila tak down. Kalau akak pun. Cinta baru bermula kan tiba-tiba terpaksa berpisah. Ish!!! Dasyat betul lah.."

" Betul tu. Faliq tu memang sangat sayang Aliaa. Sampai sanggup cari dekat Sabah lagi tu nak memujuk punya pasal. Faliq tahu kes ancaman tu sebab dia ada call saya malam kejadian tu, cuma saya tak bagitahu Aliaa. Faliq risau sangat. Ish!! Saya pun sedih juga ni.." kata Naim.


"Encik Faliq dah tak macam dulu. Sejak berpisah dengan Cik Aliaa ni, dia banyak menyendiri dan berdiam je. Kalau ada hal penting baru bersuara. Semua kerja suami saya dia yang buat. Dia nak sibukkan diri dengan kerja sebab taknak fikir sangat. Selalu juga dia meluah perasaan dekat suami saya. Ni pun dia pergi outstation seminggu kalau tak silap, dia sendiri yang minta. Simpati dengan mereka kan.."

" Tulah.. kita doakanlah semoga mereka dapat kembali bersama semula. Dan biar orang yang jahat tu kena tangkap, kena gantung lagi baik. Kejam betul lah.."

" Kan.. kasihan Cik Aliaa.. "

Aku tak dapat menahan sebak. Aku terus jalan laju masuk ke bilik. Airmata tak dibendung lagi. Jatuh ke pipi. Faliq.. Maafkan aku. Aku terpaksa. Aku juga rindukan kau tapi apa daya aku... Maafkan aku..

Aku mengesat airmata dengan tisu lembut. Sabar Aliaa sabar, kataku sendiri. Aku melihat wajah dicermin. Okey tak nampak seperti orang lepas menangis. Nanti dekat rumah sambung nangis ye, kataku lagi dan senyum. Niat nak minum terbantut tadi. Tak apalah. Sekejab lagi.

Aku termenung lagi. Nak buat apapun tak boleh. Fikiran tetap pada Faliq. Terharunya aku. Aku mencapai handphone. Kalau ikutkan hati aku nak je call Faliq, nak bagitahu dia yang aku rindu dia sangat-sangat, yang aku sayang dia. Tapi, aku tak boleh. Saka Asnida ada dimana-mana. Nanti dia tahu. Aku taknak kena marah dengan abang lagi. Nak tak nak terpaksalah pendam dan simpan dalam hati rasa rindu dan sayang pada Faliq.

Pintu bilik aku diketuk, terkejut aku. Encik Zack  dimuka pintu.

" Ikut saya.." katanya.

" Pergi mana?!" Aku tanya tapi dia tak jawab.

" Saya tunggu dekat luar. Cepat sikit.." arahnya. Cepat-cepat aku ambil handbag dan buku nota dan terus keluar. Mana pula nak dia nak bawa aku ni. Ada meeting ke, tak info pula tu. Tapi dia pun berlenggang je. Hmm..

Sampai di ruang menunggu, tengok dia tak ada. Aku terus keluar. Dah dekat depan liff rupanya. Nampak je aku terus dia tekan butang liff.

" Nak pergi mana ni Encik Boss?!" Tanyaku ingin tahu.

" Ikut jelah.." jawabnya ringkas.

" Iyalah. Memang ikutlah ni tapi nak ke mana?!" Tanyaku lagi. Susah ke nak jawab. Sabar jelah. Pintu liff terbuka, kami masuk ke dalam liff. Pertanyaan aku masih lagi tak dijawab. Geram pula.

" Ooo Encik Boss. Saya tanya, nak kemana?"

" Hey.. Awak ni kan. Membebel je. Kan saya dah cakap, ikut je.."

" Saya pun kenalah tahu, kut-kut Encik nak colek saya ke. Orang sekarang bukan boleh percaya.." kataku selamba.

" Apa saya dapat kalau colek awak?!"

" Duit tebusan lah.."

" Duit saya dah cukup banyak. Tak payah nak colek awak pun. Kalau saya nak, saya masuk meminang je awak terus jadi bini saya. Nak???!!" Katanya. Pandai bergurau.

"Eeee.. Tak kuasa saya.. " Aku mencebik. Kami segera keluar apabila pintu liff terbuka. Kami berjalan beriringan menuruni anak-anak tangga. Cuaca panas sangat hari ni. Laju je Encik Zack ni jalan. Huru-hara betul lah dia ni. Sampai sahaja di keretanya, baru sahaja aku nak buka pintu kereta.

" Aliaa...!!" Seseorang memanggil nama aku. Aku menoleh ke belakang. Terpaku mataku ke susuk tubuh tegap itu. Mata kami bertentangan. Wajah yang amat aku rindui. Faliq di depan mataku. Sayunya wajah dia. Nampak tak berapa nak terurus. Senyum tawar. Aku hanya membisu. Tak mampu nak cakap apa-apa.

" Awak sihat?!" Menghampiri aku. Senyum. Tapi senyuman dia tak seceria sebelum ini. Senyuman dalam kesedihan.

" Sihat.." jawabku perlahan.

" Saya rindu awak Aliaa.. " katanya lembut dan masih tersenyum. Iya Faliq, aku pun merinduimu juga. Balasku di dalam hati.

" Aliaa.. kita dah lambat." Encik Zack pula panggil. Aku mengangguk.

" Maafkan saya. Saya kena pergi sekarang.. Bye!!" Aku terus buka pintu dan masuk dalam kereta. Mataku sudah berkaca. Cepat-cepat aku cover, taknak sampai jatuh ke pipi. Aku melihat Faliq, masih lagi berdiri. Ya Allah.. Kuatkan aku.!

Kereta berlalu meninggalkan Faliq. Aku memejam mata. Sungguh aku merinduimu, Faliq. Sedihnya.!! Kalau tak ada Encik Zack ni. Mahu aku menangis semahu-mahunya. Kesedihan ku kawal. Dalam hati dah lama lebat.





Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku