Kerana Janji
Bab 92
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
102

Bacaan






Selepas hantar Elly pulang ke rumahnya, Faliq terus memandu laju ke rumah mamanya pula. Asnida terlena di sebelah. Bagus juga dia tidur, tak perlu bertekak di dalam kereta. Zahwan mengekori keretanya. Faliq menggeleng-gelengkan kepalanya melihat Asnida. Kehidupannya terlalu bebas, lebih bebas sejak berpisah dengan Lokman. Apa nak jadi dengan Asnida ni. Umur semakin meningkat tapi fikiran masih tidak matang. Ikut keras kepala sendiri saja. Nak kata Puan Asmah dan Encik Kamaruddin abaikan dia, tak juga. Cukup segalanya diberi sejak kecil lagi. Kasih sayang, kewangan, pendidikan semua cukup, segi agama pun semua cukup tapi hmm entahlah. Tak tahu kenapa dia jadi begini. Pening Faliq.

Sampai sahaja di rumah. Faliq terus keluar kereta dan membuka pintu Asnida. Tarik tangan Asnida dan bawa masuk ke dalam rumah. Agak kecoh sikit. Lalu, dia suruh Asnida duduk di sofa. Zahwan mengekori. Hanya melihat.

" Alang jangan menyibuk pasal hidup Angah. Tak payah nak masuk campur hidup Angah, Sukahati Angahlah nak buat apa pun.." kata Asnida marah.

" Ooo Alang tak boleh masuk campur hidup Angah. Habis Angah suka-suka nak atur hidup Alang boleh pula.." jawab Faliq lembut.

" Sebab Angah benci Aliaa. Sampai mati pun Angah tak akan terima dia.." wajah yang bengis.

" Sebab tu Angah nak bunuh Aliaa kan??!"

" Biar dia mati depan Angah dari dia hidup menyusahkan Angah.." Zahwan terkejut dengar.

" Kenapa kejam sangat hati Angah ni. Papa dan mama tak pernah ajar kau jadi kejam macam ni.. "

"Angah jadi macam ni sebab Adil.."

" Sudahlah Angah. Tak habis-habis dendam. Sendiri salah  tapi oang lain jadi mangsa. Ni aku ni Ngah, adik kandung kau. Kau buat aku menderita kerana dendam kau. Kau buat Aliaa menderita, kau cederakan Aliaa. Aku dan Aliaa jadi mangsa dendam kau.  Kalau kau nak bunuh Aliaa, kau bunuh aku dulu Ngah.." kata Faliq geram. Zahwan hanya melihat. Merah muka Faliq menahan marah.

" Ya Allah..!! Alang, Angah.. Kenapa ni? Kenapa kecoh-kecoh ni?!" Terkejut Puan Asmah melihat dua orang anaknya bertekak malam-malam buta ni. Tiba-tiba sahaja. Tidak lama kemudian, Encik Kamaruddin pula turun. Berkerut.

" Dah kenapa pula ni?!"

" Mama tanyalah anak kesayangan mama ni. Sibuk suruh Angah balik, konon nak tunjuk baik.." Asnida mengadu. Duduk di sofa, menjeling tajam pada Faliq.

"Angah dari mana? " tanya Encik Kamaruddin tegas.

" Angah jumpa kawanlah pa macam biasa.." jawabnya selamba. Langsung tidak rasa bersalah.

"Dengan pakaian macam ni. Astagfirullah Al Azim. Ni ke kerja Angah setiap malam keluar, balik lewat malam. Pakaian macam ni. Jumpa kawan apa..?" Encik Kamaruddin menggeleng kepala. Sebelum ni dia tak pernah lihat pakaian Asnida begini. Terkejut dia.

" Lepas ni.. Kalau Alang nampak Angah ke tempat tu lagi. Siap kau Angah!!" Faliq memberi amaran. Geram sangat.

" Apa Alang nak buat dengan Angah? Nak lempang Angah, lempanglah. Sekali Alang sentuh muka Angah, 10 kali Angah boleh buat lebih teruk pada Aliaa.." Asnida senyum sinis pada Faliq, seakan mengejek.

" Angah yang ugut Aliaa selama ni?! Allahuakhbar.." Tanya Puan Asmah. Terkejut.

" Memang Angah yang buat Aliaa. Sebab Angah benci Aliaa, Angah benci Adil. Angah terpaksa sebab Angah taknak Aliaa masuk dalam keluarga kita. Macam dah tak ada perempuan lain je Alang ni, entah apa yang perempuan murah tu buat sampai Alang gila dekat dia.." selamba je Asnida. Makin sakit hati Faliq dengar. Bukan Faliq je, Zahwan pun menyirap.

" Jaga sikit mulut kau Ngah.."

" Salah ke Angah cakap. Perempuan tu dah banyak menyusahkan hidup aku, dah buat aku menderita sebab abang dia tolak aku. Sampai papa paksa aku kahwin dengan Lokman. Sekarang ni, Alang pula nak dia. Hey Alang..!! Perempuan macam tu berlambaklah kat tepi jalan, pilih jelah mana kau nak.. Hahaha.!!" Asnida betul-betul melampau.

" Kurang ajar..! " Hampir sahaja tapak tangan Faliq mengenai pipi Asnida. Tapi Zahwan menjerit menghalang.

" Aliq..!! Relax. Sabar.." Zahwan menghampiri Faliq. Menyapu belakang Faliq, menenangkan Faliq. Faliq terus duduk di sofa. Menekup muka dengan tapak tangan. Istigfar panjang.

" Mama kesal dengan sikap Angah. Kenapa Angah buat macam tu dekat adik kandung sendiri? Kenapa Angah rosakkan kebahagiaan Alang? Kenapa sampai hati sangat. Mama dan papa tak pernah ajar anak-anak mama macam ni. Kami bagi sepenuh kasih sayang dekat Angah. Apa Angah nak semua kami bagi tapi ini balasan Angah dekat kami. Ya Allah.. Angah.. Angah..!!" Puan Asmah meluah rasa kesalnya. Airmata ibu menitis akhirnya. Faliq bangun dan menghampiri Puan Asmah. Dipeluk bahu mamanya. Menenangkan hati Puan Asmah. Encik Kamaruddin juga mengeluh.

" Papa tak tahu nak cakap apa lagi. Lepas ni kalau Angah buat hal lagi sekali, jangan panggil  papa lagi. Papa tak ada anak yang kejam macam Angah.. "

Asnida berdiam. Tapi buat muka selamba. Tidak sedikit pun rasa bersalah buat ibu bapanya kecil hati. Seperti tiada apa-apa yang berlaku. Suasana sayu seketika. Kalau tak sebab Zahwan halang dia tadi, memang dah berdarah muka Asnida ditamparnya. Geram dan sakit hati.

" Mama.. Papa.. Alang balik rumah dulu ya. Nak hantar Zahwan balik sekali.." Faliq mencium dahi Puan Asmah dan memeluk ibunya. Zahwan juga bersalaman dengan Puan Asmah dan Encik Kamaruddin. Tak sempat nak berbual dengan tetamu.

" Baiklah.. Hati-hati memandu Alang.." pesan Puan Asmah.

" Insha Allah ma.." Faliq senyum. Sebelum melangkah, Faliq berdiri betul-betul dihadapan Asnida. Merenug tajam ke dalam anak mata Asnida.

" Ingat ni Angah. Kalau Angah ganggu dan cuba cederakan Aliaa lagi. Alang akan bawa semua bukti ke balai. Semua bukti ada ditangan Alang. Bila-bila masa je Alang boleh bawa Angah ke lokap.. Ingat!! Yang bersalah tetap bersalah.." Faliq memberi amaran. Dan terus melangkah keluar. Muka Asnida nampak sikit terkejut. Tapi dia cuma cover dengan muka selambanya. Dalam hati, mula tidak tenang. Lantas, Asnida terus mengamil handbagnya dan naik ke atas. Masuk ke biliknya. Tinggallah Puan Asmah dan Encik Kamaruddin berdua.

Faliq dan Zahwan masuk ke dalam kereta dan memulakan pemanduan. Mereka diam seketika.

" Maafkan aku Wan. Menyusahkan kau je kena hantar kereta ke rumah.." kata Faliq memulakan perbualan.

" Tak adahal lah. Aku okey je.."

" Apa aku nak buat sekarang ni Wan. Aku buntu sangat. Rasa sesak pula dada ni.." keluh Faliq.

" Sabar Liq. Aku tahu kau kuat. Buat masa sekarang ni, kau relax dulu. Bagi masa dekat hati kau fikiran kau, biar tenang sikit. Dalam keadaan macam ni, kau tak kan dapat fikir, tapi makin stress nanti.. So, aku nasihatkan. Relax dulu untuk beberapa hari ni.." nasihat Zahwan. Faliq diam membisu.

" Bagi masa dan ruang juga pada Aliaa. Jangan contact dia buat masa ni. Dia pun macam kau juga, mesti buntu, stress. Hormati hati perasaan kau dan hati perasaan Aliaa juga. Okey?!" Zahwan menyambung. Faliq mengangguk perlahan. Memahami setiap perkataan Zahwan. Ada benarnya juga. Buat keputusan dalam keadaan serabut akan menambahkan lagi masalah, tak apa. Faliq kena sabar.

"Aku cuma risau keadaan Aliaa je Wan. Kes petang tadi pun aku tak tahulah macam mana keadaan dia. Okey ke tak okey ke? Luka dekat kepala dia tu. Aduhaii... risau sangat.. Kuat tu dia kena tolak, banyak darah keluar.." Faliq mengadu. Memang nampak sangat risau pada wajahnya.

" Insha Allah tak ada apa-apa tu. Doa kan jelah yang terbaik untuk dia. Atau kalau kau tak kisah, nanti aku try tanya dia, aku call ke whatsapp dia ke.. Boleh ke?!" Zahwan minta izin.

" Hmm... Bagus juga tu.. " Faliq mengangguk-angguk tanda setuju.

" Oraite...."

" Tapi jangan lebih-lebih pula ek. Kut-kut kau nak sailang aku balik ke.. Bukan terjun bangunan aku kang, terus tikam diri sendiri pula.." Perli Faliq. Bergurau.

" Hahahaa.. Ke situ pula kau ni. Relax bro. Aku taknak kena penumbuk lagi. Sakit oooo.." Gelak kuat Zahwan diikuti Faliq. Teringat pengalaman kena tumbuk dengan Faliq.

Jam sudah menunjukkan hampir 12.35  am. Sudah lewat sangat ni. Rasa bersalah pula Faliq pada Zahwan. Setelah Faliq menghantar Zahwan ke rumahnya, Faliq terus memandu ke rumah Aliaa pula. Tak tenang hatinya selagi tak tahu keadaan Aliaa. Nak saja dia call Aliaa tapi sudah tentu Aliaa tak akan jawab.

Lagipun Zahwan sudah nasihatkan agar beri masa dan ruang seketika pada Aliaa. Faliq akur. Sampai di hadapan rumah Aliaa pula, dia memberhentikan keretanya. Cermin kereta diturunkan. Lampu terang di luar rumah. Memang sengaja dipasang. Suasana sunyi sepi. Kasihan Aliaa. Sangat bersimpati dengan nasib kekasih hatinya. Kalau ikutkan hati, mahu saja dia masuk ke dalam rumah Aliaa, mahu melihat keadaan Aliaa. Kunci pun dia ada, tapi dia masih berfikir. Kalau masuk nanti lain pula jadinya. Makin bertambah masalahnya.

" Semoga keadaanmu okey Aliaa. Maafkan aku, aku tak mampu nak lindungi kau tadi. Maafkan aku Aliaa.. Aku janji pada diri aku sendiri. Aku akan bawa yang bersalah ke muka pengadilan. Aku janji Aliaa. Aku janji. Aku sayang kau Aliaa..." kata Faliq sendiri.

Dia menaikan semula cermin keretanya. Dan terus memandu laju ke destinasi seterusnya. Sayunya hati. Fikiran hanya pada Aliaa. Semakin besar dugaannya. Hanya yang mampu dia lakukan adalah bersabar dan bersabar. Berdoa dan berdoa.. Semoga ada pelangi indah di hadapan.



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku