Kerana Janji
Bab 95
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
110

Bacaan






Sepanjang perjalanan ke rumah, aku membisu seribu bahasa. Abang tanya pun, aku langsung tak jawab. Aku sedih dengan abang. Abang kata nak aku happy, nak aku bahagia tapi sebenarnya tanpa abang sedar abang buat aku sedih, abang buat aku menderita. Kenapa abang tak nak fight je dengan Asnida? Kenapa perlu tunduk dengan perempuan kejam tu? Kenapa perlu takut dengan semua ugutan tu? Peliklah. Aku ikut je cakap abang selama ni, tapi bila aku fikir semula. Sampai bila nak tunduk dengan perempuan tu, makin lama makin naik lemak. Perempuan macam tu kena dilawan, jangan ingat dia berduit dia bole buat apa je. Jangan ingat dia banyak kaki dekat KL ni dia boleh berkuasa. Aku sikit pun tak takut dengan perempuan macam tu. Aku berdiam sebab abang je ,aku kena hormat abang. Kalau tak sebab abang, lama dah perempuan tu kena dengan aku. Tapi sampai bila. Ish!! Geram dan geram. Aku dan Faliq juga yang jadi mangsa. Sabarlah wahai hati.

Sampai je dirumah, aku terus masuk bilik. Aku tak hiraukan abang pun. Abang panggil pun aku buat tak tahu. Aku merajuk. Aku letak handbag dekat atas meja, buka tudung dan terus baring.  Aku sembamkan muka dibantal dan menjerit sekuat hati. Arhhh!!!! Tension sangat! Baru lega sikit dah jerit, jeritan yang aku sendiri je dengar. Aku bangkit dan ambil tuala yang tergantung dan masuk bilik air, mandi lagi best.

Selesai semua, mandi sudah, pakai baju sudah solat pun sudah. Jadi sekarang,  apa yang aku nak buat. Hmm.. duduk diam-diam dalam bilik. Taknak keluar, taknak jumpa abang. Merajuk dengan abang. Biarlah.. layan perasaan lagi best. Aku kemas bilik, kemas je apa yang patut. Pasang radio dan sambil bernyanyi perlahan. Mataku tertumpu pada bunga mawar merah di meja solekku, serta-merta aku senyum. Aku menghampiri dan menghidu. Masih tetap wangi. Lukisan potret aku yang dihadiahkan oleh Faliq, aku letak disebelah bunga itu. Cantik lukisan itu. Pandai Faliq lukis. Kemudian, aku buka almari baju, pilih baju beberapa pasang, nak gosok siap-siap untuk kerja minggu depan. Senang gosok awal, kut-kut kalau terlewat bangun pagi taklah kelam-kabut. Padahal aku bosan tak tahu nak buat apa. Hehe.. Tengah pilih-pilih baju, tiba-tiba perut aku jadi pedih. Aduhai.. buat hal lah perut ni. Aku terus cari ubat didalam laci. Alamak!! Tinggal sebiji je lagi. Nak tak nak memang kena ke dapur jugalah ni, sebab seingat aku tempoh hari aku simpan dekat kabinet dapur. Kalau aku tak lupalah. Terlanjur masih boleh tahan, lebih baik aku ambil sekarang. Tapi perasaan ego tu pula menebal, taknak jumpa abang. Ish!! Jangan degil, nanti bertambah sakit, kau juga yang susah, kata hatiku sendiri. Lantas, aku terus keluar. Perut yang pedih aku tahan buat selamba, taknak sampai abang tahu. Aku jalan perlahan ke dapur. Sempat juga aku menjeling abang yang sedang menonton tv. Aku diam langsung tak tegur dia, aku terus ke dapur mencari ubat aku. Alhamdulilah.. ada pun. Lega aku. Dahi aku berkerut menahan sakit. Aku menelan dua biji ubat. Selebihnya aku nak bawa masuk bilik. Buat stok. Keluar je aku dari dapur nak ke bilik. Abang panggil.

" Adik.. Nak makan apa nanti, abang masakkan?!" Tanya abang. Nak pujuk akulah tu.

"Adik taknak makan. Tak lapar.." jawabku acuh tak acuh. Tak pandang pun muka abang.

"Adik.. Janganlah macam ni. Nanti kalau sakit macam mana?! Okey!! Hmm.. abang buat spagetti nak?!" Aku tetap menggeleng.

" Adik nak masuk nak tidur.."kataku.

" Abang tahu adik marah abang. Tapi abang buat semua demi adik. Abang taknak bila adik terus bersama Faliq, adik akan terseksa.." kata abang lembut. Aku terhenti.

" Faliq tak pernah buat adik terseksa abang. Abang lebih kenal dia, abang lebih tahu hati budi Faliq kan.."

" Memang dia tak buat adik terseksa tapi kakak dia.."

" Kenapa abang perlu takut dengan Asnida? Kenapa abang ikut je apa cakap Asnida? Kenapa abang tak nak fight? Kenapa abang biarkan je dia buat semua ni. Kenapa abang?"
Aku tanya bertubi-tubi.

" Abang risaukan keselamatan adik. Nyawa adik terancam.." jawab abang. Abang pandang aku minta mengertian. Aku membalas pandangan abang. Aku senyum sinis pada abang.

" Abang cakap abang nak adik happy kan, nak adik bahagia. Tapi abang sedar tak abang buat adik sedih dan menderita, kenapa abang jadi pengecut macam ni.." Abang tersentak dengar kata-kata aku. Aku memang kena luah segalanya. Aku taknak abang terus macam ni.

"Apa adik cakap ni.." abang serius. Tercabar dengan perkataan pengecut.

" Iya.. Abang takut dengan Asnida. Abang langsung taknak bincang dengan Faliq, langsung taknak bagi dia peluang. Sedangkan Faliq kena tahu ni angkara kakak dia. Faliq bukan bodoh, Faliq tahu siapa salah dan siapa tak salah. Abang nak sembunyikan semua ni sampai bila bang. Kami jadi mangsa keadaan. Tolonglah abang.. buka mata abang. Jangan terlalu tunduk takut pada Asnida. Dia akan terus buat adik macam ni. Sebab dia tahu kelemahan abang adalah adik. Dia takkan puas. Abang kena fight dengan dia, itu je cara nak bagi Asnida sedar. Itu je bang.. "jelasku panjang lebar.

Abang diam membisu. Mungkin abang fikir apa yang aku cakap. Aku pandang tepat ke dalam anak mata abang.

" Abang risau adik. Abang tak fikir lain dah. Nyawa adik lebih penting dari segalanya dik. Sebab tu abang tak nak bertindak apa-apa. Abang jauh, dik.."

"Abang.. sebab tu abang kena bincang dengan Faliq. Ini melibatkan kakak dia, dia kena tahu. Family dia kena tahu. Abang kena bincang dengan mereka. Abang.. Orang tak kan sedar kesilapan yang dia buat kalau tak ada yang nak sedarkan dia.." kataku. Luah segala-galanya. Aku cuma mengharapkan abang akan faham.

" Adik tak kenal Asnida tu macam mana dik."

"Sebab abang yang kenal dia lah, abang yang kena fight. Abang, tolonglah abang. Sampai bila nak diselubungi perasaan takut macam ni.."

Aku masih berdiri. Aku nampak wajah abang penuh rasa bersalah. Aku bukan salahkan abang tapi aku nak abang perbetulkan keadaan ini. Aku taknak abang terus dengan perasaan itu. Sekeras-keras hati perempuan kalau tahu caranya pasti akan lembut juga. Dan aku tahu, abang je yang boleh buat Asnida lembut hati. Kemungkinan juga abang ego, taknak minta maaf atas apa yang terjadi dahulu. Kadang-kadang hanya dengan perkataan maaf dari lelaki, itu yang perempuan nantikan. Iya.. mungkin juga.

" Abang.. nyawa adik ditangan Allah, bukan ditangan dia. Adik taknak terus hidup macam ni. Adik nak bebas dari ancaman dan ugutan ni semua. Kalau macam ni lah hidup adik, adik lebih rela mati ditangan Asnida.." kataku lagi.

" Jangan merepeklah adik.."

" Abang.. Selagi abang  taknak berbincang dengan Faliq, adik akan anggap abang tak sayang adik. Abang sama macam Asnida, abang kejam, abang sanggup tengok adik menderita, abang sengaja pisahkan adik dan Faliq. Abang memang sengaja. Abang pengecut..!! Aku tiba-tiba jadi emosi sangat. Memang aku sengaja cabar abang.

" Jangan melampau.!!"

"Dengan perempuan macam tu pun abang boleh kalah. Mungkin bila adik dah mati ditangan Asnida baru abang akan buka mata. Abang memang pengecut...!!! " lantang suara aku. Lagi sekali aku cakap abang pengecut. Tercabar..

Pang...!!!

 Aduh..!! Aku tersentak, terkedu dan terkejut. Sakitnya..!! Sampai berdarah bibir aku. Bagai tidak percaya, pertama kali dalam hidup aku, abang tampar aku. Kerana mulut aku, dapat aku sebiji. Tapi salah ke aku cakap. Aku terdiam. Airmata tiba-tiba mengalir. Aku pandang wajah abang tak berkelip.

" Ya Allah..! Maafkan abang dik.." Abang kesal.

"Lebih baik abang bunuh adik. Baru puashati abang, baru puashati Asnida. Memang semua orang nak adik mati. Adik benci abang..!!" Aku terus berlari masuk ke dalam bilik. Aku kunci pintu. Aku sedih, sangat sedih dengan apa yang berlaku. Sampai hati abang. Aku cuma nak sedarkan abang. Tapi ini yang aku dapat. Aku menangis semahu-mahunya. Aku rasa sangat stress. Aku bukan nak kurang ajar dengan abang tapi aku cuma nak abang fight dengan Asnida. Aku dah penat hidup dalam keadaan ketakutan macam ni. Pergi sana sini asyik diperhatikan je. Aku nak hidup macam sebelum ni. Aku nak happy dengan Faliq teman sehati sejiwa aku. Aku tahu Faliq juga rasa apa yang aku rasa sekarang. Abang langsung taknak berbincang dengan Faliq. Abang ego. Sampai bila nak macam ni.

Aku nekad, aku taknak berdiam lagi. Aku dan Faliq kena bangkit, kena pertahankan cinta kami. Kebahagiaan itu kena cari bukan pasrah macam tu je. Aku akan tetap bersama Faliq. Aku taknak tipu diri aku sendiri lagi. Biarlah apa Asnida nak buat, buatlah. Nak ugut ke, nak langgar ke, nak tikam ke buatlah. Abang nak marah ke, nak bawa aku balik kampung ke, buatlah. Nak pisahkan aku ke kutub utara dan Faliq ke kutub selatan pun, biarlah. Hati kami tetap akan bersama. Tak kan ada sesiapa boleh pisahkan hati kami kecuali Allah swt. Selagi aku mampu, aku akan terus berdoa. Ya Allah...!! Berikanlah aku kekuatan untuk hadapi semua ini. 



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku