Kerana Janji
Bab 97
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
107

Bacaan






Asnida dan Elly masuk ke dalam rumah semula. Elly duduk disebelah Datin Diah. Tersipu-sipu. Asnida duduk disebelah Faliq. Mereka berbual kosong. Elly asyik menjeling pada Faliq, naik rimas Faliq.

" Mummy..! dah tetapkan tarikh ke?!" Tanya Elly tiba-tiba. Datin Diah berkerut. Asnida terkedu sekejab. Muka tiba-tiba berubah malu. Kenapa Elly tanya pula,aduh! bisik hatinya.
Faliq dan Puan Asmah berpandangan  dan senyum.

" Tetapkan tarikh apa darling.." tanya Datin Diah semula.

" Tarikh pertunangan i dan Faliq lah Mummy.." selamba saja Elly menjawab. Asnida ketuk kepala.

" Ha??  Pertunangan??  Apa you merepek ni Darling. Faliq kan nak nikah tak lama lagi. Kan  Puan.. You ni mimpi ye..  Hahahaa... " Datin Diah gelak melihat gelagat anak kesayangannya. Malu pula Datin Diah bila Elly megajukan soalan itu di hadapan semua orang. Merah juga wajahnya.

" Eh!! Tapi Mummy..  i and Ash dah jan.."

" Darling.. Jangan merepek okey!! Sorry lah ye Puan , Faliq.. Elly ni memang suka bergurau. Kadang-kadang gurauannya memang agak terlebih.." Datin Diah memotong ayat Elly. Dan gelak kecil menyedapkan hati sendiri kerana malu. Puan Asmah hanya mengangguk. Faliq senyum saja. Mahu dia gelak besar tapi dikawal. Seronok sangat dia, plan nya berjaya. Asnida mengurut dada sendiri. Lega!! Elly tidak habiskan ayat tadi. Selamat dia malam itu. Kalaulah Elly terlepas cakap mahu malu besar dia pada Dato' dan Datin.

Elly tercengang. Blurr semacam. Apa saja yang dia mahu cakapkan pasti dipotong oleh Datin Diah. Datin Diah langsung tak beri peluang dia bercakap. Takut dia kalau Elly cakap yang merepek lagi. Asnida tidak banyak bercakap hanya berdiam, mendengar dan senyum. Faliq seperti biasa, ramah dan mesra. Tidak lama kemudian, mereka minta diri untuk pulang. Betapa leganya hati Faliq. Senyum hingga ke telinga. Mereka menghantar tetamu hingga ke kereta.

" Saya minta diri dulu . Sedap sangat masakkan Puan tadi. Terima kasih banyak-banyak ya sudi jemput kami datang ke rumah..." puji Datin Diah.

"Sama-sama.."

" Nanti nak terima menantu jangan lupa jemput kami ya.. "sempat dia berpesan. Elly disebelahnya mencebik muka.

" Insha Allah Datin.. Hmm.. Cik Elly ni bila pula nak kahwin?" Perli Faliq.

" Dia ni nak kahwin memilih. Nak anak raja je.." kata Datin Diah bergurau. Semua gelak kecil.

" I nak kahwin dengan you, you yang taknak i.." lantang saja mulut Elly. Muka bengang.

" Darling!!  Masuk dalam kereta ya.. Ha kan saya dah cakap, dia ni gurau kasar sikit. Maaf ye Faliq..." Datin Diah tersengeh. Malu lagi sekali. Asnida diam membatu. Geram betul dia dengan Faliq. Menyirap darahnya. Faliq senyum dan senyum.

"Saya balik dulu.. Assalammualaikum.." Mereka bersalaman. Kereta mewah itu meninggalkan perkarangan rumah. Faliq terus memeluk bahu mamanya. Senyum.

"Alang memang sengajakan.." tiba-tiba Asnida marah. Merah muka.

" Sengaja apa pula?!" Tanya Faliq. Muka tak bersalah.

" Alang sengaja letak potret tu kan. Alang dah hancurkan plan Angah tahu tak.." marah Asnida lagi.

" Aik!! Salah ke?! Memang Alang dah lama nak letak potret tu kat situ kut. Kan mama.." Faliq mempertahankan. Encik Kamaruddin memerhati saja.

" Tak apa. Kali ni Alang menang. Tapi lepas ni jangan haraplah.. " kata Asnida. Faliq mengangkat bahu. Asnida terus masuk ke dalam rumah. Puan Asmah menepuk tangan Faliq. Faliq gelak kecil. Encik Kamaruddin hanya menggelengkan kepala melihat gelagat anak-anaknya. Faliq dan Puan Asmah duduk di kerusi.

" Ma.. Along tak balik ke?! Rindu pula kat Along." Tanya Faliq teringat akan Amiza.

" Tak.. Kelmarin dia ada call mama, katanya dia balik waktu cuti sekolah je sekali nanti. Sekarang sibuk uruskan bisness online nya.." terang Puan Asmah.

" Bisness online? Along bisness apa?!"

" Produk kesihatan dan kecantikan katanya. Mama pun kurang pasti. Nanti dia balik, Alang tanyalah dia sendiri.." Faliq mengangguk kepala tanda faham.

" Alang.. Papa nak tanya ni.."

" Tanya apa pa.."

" Mama dah cerita semua pasal Alang dan Aliaa. Alang dan Aliaa macam mana sekarang?!" Faliq senyum. Rasa terharu pula dia.


"Entahlah pa. Alang pun tak tahu macam mana.." jawab Faliq perlahan.

"Alang kena jumpa Adil, kena cerita semua, bincang elok-elok dengan dia. Papa malu sebenarnya dengan Adil. Angah memang dah melampau.."

" Iya pa. Alang tengah usahakan nak jumpa dan bincang dengan Adil.."

" Atau biar papa yang call dia, kita jumpa sekali. Papa pun nak minta maaf dekat dia. Terpulanglah nanti pada dia, sama ada nak amil tindakan pada Angah atau tak. Papa tak kisah pun. Yang salah memang patut kena hukum.." kata Encik Kamaruddin. Dia sangat malu sebenarnya. Puan Asmah mengiyakan saja. Setuju dengan apa yang suaminya cakapkan.

" Alang usahakan dulu pujuk Adil. Kalau dia tetap taknak jumpa Alang, nanti Papa call dia.." cadang Faliq.

" Papa malu sangat. Adil tu budak baik. Dua kali Angah buat dia. Dulu pasal nikah, yang ni pula adiknya Angah buat. Malu betul papa pada Adil. Rasa bersalah sangat. Kasihan Aliaa.. " keluh Encik Kamaruddin.

" Aik!! Papa tak kasihan dekat anak papa ni ke.. " saja Faliq bergurau.

" Nak juga!! Iyalah kasihan dekat Alang juga kan mama..." Senyum Encik Kamaruddin. Faliq gelak kecil.

" Besar ke luka dekat dahi Aliaa?!" Tanya Encik Kamaruddin lagi.

" Wan cakap kena tiga jahitan. Kira besar juga lah tu.." jelas Faliq. Dia sendiri pun tak pasti. Cuma tahu dari Zahwan saja.

"Allahuakhbar..!!" Encik Kamaruddin meletakan cermin matanya diatas meja. Simpati dan simpati.

" Mama teringin sangat nak jumpa Aliaa tu. Asyik tengok gambar je.."

" Nak buat macam mana ma.. Insha Allah ada rezeki nanti, mama dapat juga jumpa dia. Dan yang penting dapat menantu.. hehe.." Seronok Faliq.

" Alhamdulilah.. Aaminn.. Mama akan sentiasa doakan.." Faliq senyum gembira. Tak ada yang paling menggembirakan hatinya kecuali mama, papa, Aliaa dan sahabatnya. Insan yang sangat bermakna dalam hidupnya.

Faliq bangun dan menuju ke taman mawar. Lama dah dia tak tengok mawar itu. Faliq menghidu setiap kuntuman mawar. Harumnya.  Lama juga dia tak petik untuk beri pada teman sehati sejiwanya. Senyum sendiri. Teringat pada Aliaa. Sambil membelek-belek setiap kuntuman mawar, dia bernyanyi. Rindu teramat pada Aliaa. Rindu senyumannya, rindu gelak tawanya, rindu wajah garangnya, rindu jelingannya. Rindu segala-galanya pada Aliaa. Si penyeri hidupnya. Aliaa oh Aliaa!! Kaulah segalanya dalam hidup aku. Katanya sendiri.

Asnida muncul dengan agak kelam-kabut. Encik Kamaruddin memandang dengan bengis sekali. Melihatkan pakaian Asnida. Mengucap panjang dia. Faliq melihat Asnida, lalu menghampiri.

" Mama.. Papa.. Angah keluar dulu ya. Dah lambat dah ni.." Asnida membetulkan rambutnya yang panjang ikal itu.

"Angah nak pergi mana?!" Tanya Encik Kamaruddin tegas.

" Nak jumpa kawan.." jawabnya ringkas.

" Tak payah keluar.." Asnida tercengang. Berkerut. Muka bengang. Encik Kamaruddin pandang tepat pada wajahnya. Puan Asmah membisu.

" Kenapa pula pa.. Angah dah janji dengan kawanlah pa.."

" Papa cakap tak payah keluar.. Masuk ke dalam.." Keras suara Encik Kamaruddin. Faliq hanya melihat. Sudah lama Encik Kamaruddin tidak marah. Kalau marah mahu naik tangan.

" Papa.. Ma.. kejab je kut Angah keluar. Angah janji.." Asnida tetap berdegil.

" Jangan sampai papa marah. Papa cakap masuk, pergi masuk. Tak payah keluar.." marah Encik Kamaruddin lagi.

" Pa.. please lah!! Angah dah besar kut, bukan budak kecil yang Papa Mama boleh marah-marah macam ni.." Faliq menggeleng kepala. Degil betul Asnida ni.

" Sebab Angah bukan budak kecil lah perangai Angah jadi terlampau kurang ajar macam ni. Cukuplah memalukan Papa dan Mama.. Papa cakap pergi masuk.." Encik Kamaruddin bangun dari kerusi. Berdiri dengan cekak pinggang.

" Ish!! Tension betul lah.. Alang tu boleh pula, Angah semua tak boleh.." Asnida merungut.

"Aik!! Alang tak buat apa-apa kut. Ada Angah nampak Alang keluar malam, balik lewat. Ada?!"

" Sama je semua. Tidur lagi bagus..!!" Asnida merungut lagi. Lalu terus masuk ke dalam rumah. Membebel sendiri.

" Kan bagus duduk rumah. Tidur, dapat juga rehat.." Faliq memerli. Senyum.

"Diamlah.!!!" Jerit Asnida dari dalam rumah.

Faliq tersengeh. Saja menyakat.

" Alang ni... makin sakit hati dia tu kang.." Faliq gelak kecil. Tiga beranak itu masuk ke dalam rumah.

Jam sudah menunjukan 9.50malam. Tak perasan waktu berjalan. Faliq terus naik ke biliknya. Handphone diambil, senyap sunyi. Tiada panggilan, tiada whatsapp. Handphone dia hanya untuk Aliaa saja. Sama seperti Aliaa. Handphone hanya untuk Faliq. Kalau ikutkan hati mahu saja dia hubungi Aliaa tapi bila fikir akan Adil. Dilupakan niatnya. Tak apa, esok dia cuba menghubungi Adil. Mahu jumpa Adil. Sementara Adil ada di KL. Harap Adil sejuk hatinya esok. Dia berharap sangat. Dia mahu keadaan ini seperti biasa. Dia mahu cepat selesaikan permasalahan  ini. Tidak sanggup dia menanggung rindu, menanggung perasaan yang begitu menyeksakan. Oh Aliaa..!! Bersabarlah. Sampai waktu, aku akan melamarmu menjadi permaisuri hidupku dan kaulah bidadari syurgaku. Bisiknya didalam hati.



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 | Bab 201 | Bab 202 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku