Kerana Janji
Bab 143
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
85

Bacaan






Hari ni dia tiada mood nak teruskan kerja. Semua appointment dibatalkan. Buat apa semua tak kena. Entah kenapa dia rasa sangat bersalah. Menyalahi diri sendiri. Terasa diri sangat bodoh, sangat tidak berguna. Boleh dia hanyut dengan bisikkan syaitan. Bisikkan yang hanya  merosakkan hingga menyesal sebegini. Untuk apa menyesal, dah tak berguna pun. Terlajak perahu boleh berundur Faliq, terlajak kata tanggunglah sendiri. Terlalu ikut perasaan cemburu, dan akhirnya hilang sekelip mata. Hidupnya bagai tak ada makna. Kosong segalanya. Hatinya, jiwanya, perasaannya kosong. Memaki diri sendiri. Tidak dapat memaafkan diri sendiri. Dirinya semakin tak tentu arah. Dia dulu seorang jaga penampilan, sentiasa bergaya tapi kini, dia ibarat orang hilang akal. Serabut siapa yang melihat. Serabai penampilannya. Emosinya pun tak menentu. Berubah jadi pendiam dan sering menyendiri. Walaupun begitu, tapi bab kerja dia tetap terbaik. Tetap fokus. Sudah jarang balik rumah orang tuanya. Seminggu hanya dua tiga kali saja balik. Itupun balik terus berkurung dalam bilik dan kadang-kadang tak balik langsung. Makan minum pun tak menentu. Selebihnya banyak di Kondonya sahaja. Perubahan pada dirinya sangat ketara. Orang yang paling risau melihat keadaannya adalah Puan Asmah. Dia tak tahu kenapa Faliq jadi macam tu. Bila ditanya, langsung tiada jawapan. Keceriaan sudah tiada dalam diri dan wajah Faliq. Yang ada hanya kesuraman pada wajahnya.

Ikatan teman sehati sejiwa putus macam tu sahaja. Dia yang semakin tak boleh terima hakikat atas kesilapannya sendiri. Menyesal tak sudah. Ada juga terserempak dengan Aliaa, tapi dia lihat Aliaa seperti tidak ada apa-apa. Aliaa tetap seperti biasa. Sentiasa senyum, sentiasa ceria. Tenang..! Tapi dirinya. Sangat tidak terurus. Mahu menegur Aliaa tapi egonya tetap tinggi. Sudahnya, hanya berpandangan dan senyum dan berlalu pergi. Betapa dia merindui Aliaa, wajah Aliaa seringkali bermain dikelopak mata. Dan, tanpa Aliaa sendiri sedar hampir setiap pagi dia mengintai Aliaa disebalik tiang batu. Seperti yang dia pernah lakukan dahulu sewaktu mahu mendekati Aliaa. Tapi kini, semakin menjauh.
Benarlah.. Wanita tak sekuat lelaki, dan lelaki tak setabah wanita. Itu hakikat. 

Dia balik rumah mamanya. Kerja setengah hari saja. Puan Asmah sedang sibuk mencuci pinggan  mangkuk selepas makan tengahari tadi. Terus ke dapur dan minum. Senyap sunyi saja. Hanya mengukir senyuman tawar apabila ditanya oleh Puan Asmah. Tetap tiada jawapan. Dan, terus naik ke biliknya. Puan Asmah mengelap tangan. Risau dan semakin risau melihat Faliq. Dia kena tanya dan kena tahu apa yang dah berlaku. Puan Asmah mendaki satu persatu anak tangga. Dan menuju ke bilik Faliq. Dah lama dia tak masuk bilik anaknya itu, asyik dikunci saja. Sedangkan sebelum ni tak pernah dikunci kalau ketiadaan dia. Pintu bilik diketuk perlahan-lahan. Beberapa kali ketuk tapi tiada respon. Puan Asmah ketuk lagi.

"Boleh mama masuk?!"  Pintu dibuka. Faliq mengangguk perlahan.

"Maaf ma bilik bersepah. Nak sempat nak kemas.." Faliq menggaru kepala sendiri. Sambil tangan mengutip segala kertas bersepah dilantai dan dimeja tulis.

" Ya Allah..!! Kenapa bersepah sangat ni.." Faliq sengeh. Puan Asmah duduk di katil. Terkejut Puan Asmah bila tengok gambar Aliaa ditutup dengan kain. Gambar potret di atas mejanya di telangkupkan. Gambar-gambar Aliaa bersepah atas meja. Ada yang tak kena ni, cetus hati Puan Asmah. Menggeleng kepala. Membiarkan Faliq mengemas atas mejanya.

" Alang.. duduk sini kejab...!!" Pinta Puan Asmah. Faliq mengikut saja arahan Puan Asmah. Dia duduk disebelah Puan Asmah. Puan Asmah menggenggam tangan Faliq. Merenung wajah anak kesayangannya itu.

" Alang.. Apa sebenarnya yang berlaku? Kenapa tiba-tiba Alang jadi macam ni?" Tanya Puan Asmah, lembut saja suaranya. Faliq hanya senyum.

"Tak ada apalah ma.."

" Alang.. Cakaplah. Jangan buat mama risau. Mama tak sanggup tengok Alang macam ni. Hati mama tak tenang. Cakaplah kenapa.." Puan Asmah  memujuk. Entah kenapa begitu payah Faliq mahu cerita. Faliq menarik nafas panjang.


" Alang dan Aliaa dah putus ma..!!" Faliq menekup wajah.

"Ya Allah..!! Kenapa sampai putus Alang. Siapa yang minta putus ni.." Terkejut besar Puan Asmah. Jadi sebak hatinya.

" Semua salah Alang ma. Alang terlalu ikut perasaan. Alang terlalu cemburu. Salah Alang ma. Alang menyesal. Alang sayang Aliaa ma.." Airmata jantan menitis deras.

" Alang sayang Aliaa ma.." tersekat-sekat suaranya. Puan Asmah turut menitiskan airmata. Dia sendiri pun kecewa dengan tindakan Faliq.

" Kenapa Alang?. Mana Alang yang mama kenal selama ni. Kenapa buat keputusan melulu macam tu. Aliaa tu baik, mama sayang Aliaa tu macam anak mama sendiri. " Nada kecewa. Sayu saja.

"Ma... maafkan Alang ma. Maafkan Alang..!! "
Suasana memang sedih. Faliq menggenggam tangan Puan Asmah, mencium-cium tangan tua itu. Memohon maaf. Teresak- esak tangisan dua beranak itu.

" Alang menyesal ma.. Alang takkan maafkan diri Alang.." sambung Faliq lagi.

" Sudahlah Alang. Nak menyesal pun dah tak guna. Tiada jodoh Alang dengan Aliaa.. " sayu saja suara Pjan Asmah. Harapan tinggi mahu Aliaa menjadi menantunya tapi kecewa. Harapan tinggal harapan.

" Ma.. Alang akan pujuk Aliaa semula ya. Alang nak kami bersama lagi. Alang tak boleh tanpa dia. Alang akan usahakan ma. Alang janji. Mama tolong doakan ma. Alang tahu ma, Aliaa masih sayang Alang, dia mesti nak kami bersama semula.." Kata Faliq. Senyum dalam kesedihan. Penuh keyakinan.

" Jangan terlalu yakin Alang. Hati perempuan yang sudah dilukai takkan sama seperti asal. Memaafkan mungkin boleh tapi mustahil untuk Aliaa terima semula.." kata Puan Asmah.

"Tak.. Tak ma..!! Aliaa tak macam tu. Alang.. Alang tahu Aliaa macam mana. Esok Alang jumpa Aliaa ya.."

" Alang.. Tolong cerita dekat mama. Apa punca semua ni? Dah berapa lama?!" Pinta Puan Asmah. Dengan berat hati Faliq menceritakan segalanya. Dia langsung tak menyalahi sesiapa, tapi lebih menyalahi dirinya sendiri. Berkali-kali memohon maaf pada mamanya. Puan Asmah mendengar dengan tekun sekali.

" Alang.. Alang sedar tak. Semua yang berlaku ni ada kaitan dengan Angah? "

" Apa maksud mama?!"

" Mama tahu, ni semua kerja Angah. Dia kaburi kita dengan perubahan dia tapi hakikatnya dia tak berubah pun Alang. Dia baik didepan Alang, sebab itu yang Alang nak selama ni. Dia ikut semua apa yang Alang cakap. Bila dia dapat yakinkan Alang yang dia dah berubah, semua cakap Angah. Alang percaya. Sebab tu apapun yang Aliaa jelaskan sikit pun Alang tak fikir. Sebab Angah dah racun fikiran Alang.."

"Tak mungkin ma.. Takkan Angah tipu Alang sampai macam ni sekali. Habis, dia solat, dia pakai tudung semua... Ish!!.." Hati Faliq jadi tak keruan.

"Alang lupa ke, apa yang dia dah buat pada Adil, pada Aliaa sebelum ni. Sanggup nak membunuh bagai. Dia lakukan semua ni, biar kita semua nampak hubungan Alang dan Aliaa terputus kerana kecurangan Aliaa pada Alang.
Tiada siapa yang tahu sebenarnya inilah plan dia hingga Alang sendiri terkena.." terang Puan Asmah panjang lebar. Faliq hanya mendengar.

" Mama bukan nak tuduh anak sendiri jahat. Tak Alang..!! Mama pernah terdengar perbualan Angah dengan Zahwan melalui telefon. Dan, pernah Angah terlepas cakap. Naluri ibu sangat kuat.."

" Zahwan??!" Puan Asmah mengangguk.

" Iya.. Tapi mama tak berapa pasti sama ada Zahwan bersubahat atau teraniaya oleh Angah.. Alang kena jumpa Zahwan, bincang baik-baik. Mama tak fikir Zahwan sanggup lakukan semua ni. Mesti ada sebab.. Jangan cepat menghukum tanpa tahu kebenarannya. Ingat tu.. Jangan terlalu ikut emosi, tengok apa dah jadi sekarang.. Istighfar banyak-banyak, ingat Allah.. Bukan buat keputusan ikut nafsu, jangan lemah dengan hasutan syaitan.." Nasihat demi nasihat Puan Asmah untuk Faliq. Faliq hanya mendengar.

"Maafkan Alang ma..!! Alang bersalah sangat dengan Aliaa, dengan Adil. Ya Allah..!! Bulan depan Adil balik, matilah Alang ma.. "

" Berani buat beranilah tanggung.." Perli Puan Asmah. Faliq bangun dan mengambil kunci kereta.

" Ma.. Alang nak cari Zahwan. Alang pergi dulu.. " Terus saja Faliq keluar. Tinggal Puan Asmah sendiri di dalam bilik Faliq.

Puan Asmah mengutip dan menyusun segala kertas yang bersepah. Menyusun gambar-gambar Aliaa.

"Alang.. Alang... !! Kenapalah buat keputusan terburu-buru. Kan sendiri yang susah. Hmm.. Tak dapatlah aku nak bermenantukan Aliaa!!" Keluh Puan Asmah.

Faliq terus memandu laju ke office Zahwan. Harap-harap dia ada. Banyak kali dia cuba menghubungi Zahwan tapi tidak dijawab. Mungkin tengah busy kut. Cetus hatinya. Dia kena jumpa juga Zahwan hari ini. Dia kena tahu semuanya. Dia kena cari kebenaran. Dia nak Zahwan berterus-terang padanya dan pada Aliaa juga. Dengan harapan, bila Aliaa dengar pengakuan dari Zahwan. Aliaa akan lembut hati, Aliaa akan percaya dan Aliaa boleh terima dia semula. Harapan sangat tinggi.

Dia mengaku, dia tak boleh tanpa Aliaa. Dia sayang Aliaa sangat. Hidupnya jadi tak menentu. Berpisah dengan Aliaa seperti berpisah antara jasad dan nyawa. Hidup jadi kosong. Dengan rasa bersalah yang teramat sangat.

Arhh Faliq!! Baru sekarang nak sedar? Baru sekarang nak fikir? Sebelum buat keputusan ada fikir? Langsung tak kan?!. Nasiblah Faliq. Belum tentu kau mengaku depan Aliaa, Aliaa akan terima. Belum tentu Aliaa mahu percaya semua penjelasan kau. Sedangkan kau sendiri pun tak mahu untuk percaya penjelasan Aliaa sebelum ini. Jika Aliaa mahu terima kau semula, itu rezeki. Tapi, jika Aliaa tetap tolak kau, itu padan muka kau..!! Hahaha..!!!!  Kata hati kecil Faliq. Mengejek dirinya sendiri.

" Iya..!! Aku bodoh..!! Aku bodoh lepaskan Aliaa. Aku salah.. Aku akan buat sampai Aliaa terima aku semula. Sampai mati pun aku akan usahakan..!! Aku sayang Aliaa..!! Aliaa.. aku sayang kau.. !!" Faliq bercakap sendiri. 



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku