Kerana Janji
Bab 163
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 04 Disember 2017
Usah berjanji andai tidak mampu untuk tunaikan. Kerana janji yang tidak tertunai boleh buat seseorang menderita. Tapi bertindaklah dan buktikan kerana itu lebih baik dari menabur janji tinggal janji.
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
84

Bacaan






Alhamdulilah aku dah sihat. Malam tadi balik dari rumah Faliq aku terus tidur, memang tak larat, boleh pula demam tiba-tiba. Abang cakap demam kepenatan. Pagi tadi sebelum abang pergi kerja, abang dah siap sediakan breakfast untuk aku. Aku bangun terus makan dan telan ubat. Sembuh sudah. Walaupun ada pening-pening lalat lagi. Sedap abang buat spagetti pagi tadi. Aku yang minta malam tadi, teringin nak makan. Memang gemuklah lama-lama macam ni. Bangun tidur makanan dah terhidang. Bertuah punya adik. Hehe..

Tengahari tadi abang tak balik, banyak kerja katanya. Dan, abang pesan. Kalau tak sembuh juga, nanti petang dia balik terus nak bawa aku ke hospital. Hohoho.. Taknak dah pergi hospital. Tak laratlah nak makan ubat je. Tekak ni pun dah tak mampu nak menelan. Sebab tu aku kuatkan juga badan ni. Kena lawan segala kelemahan badan. Macam-macam aku buat nak bagi keluar peluh. Aku kemas bilik, dapur, bilik air, halaman rumah, belakang rumah semualah. Lagipun dah lama tak buat kerja-kerja ni, busy memanjang.

Aku ke dapur, buka peti sejuk. Banyak lauk. Ada ayam, ikan, daging, sayur pun banyak. Ini mesti abang baru shopping barang dapur ni kut. Stok untuk seminggu. Okey!! Aku nak masak special untuk abang buat makan malam nanti. Aku cadang nak masak ayam masak kunyit, sawi tumis, ayam masak kicap dan ulam kacang bendi dengan sambal jawa. Lama dah tak tunjuk bakat ni. Nak minta abang komen nanti.

Tangan ligat memasak,mulut bising menyanyi. Happy nya aku hari ni. Tak fikir apa-apa pun. Tenang dan entahlah, seronok pula. Layan punya layan  masak. Yeah!! Siap!! Aku susun lauk pauk diatas meja. Jarum jam dah menunjukkan tepat 6.30petang. Siap juga dengan air sirap sejuk. Semua sudah terhidang, tinggal makan je. Tapi kenapa abang tak balik lagi ni. Abang cakap hari ni nak balik awal. Ni dah dekat nak maghrib tak sampai lagi pun. Aku menutup hidangan dengan tudung saji dan melangkah ke ruang tamu. Baru je nak duduk, muncul kereta abang masuk ke halaman rumah. Aku dengan senyuman terus bangkit menjemput abang balik. Aku tunggu abang didepan pintu.

" Abang..!! Kenapa balik lambat. Kata nak balik awal?!" Aku merungut. Abang membuka kasut dan masuk ke dalam. Aku mengekori abang.

"Banyak kerjalah dik. Dah sihat dah ek!!" Tanya abang.

"Dah.. Okey lah. Abang pergi mandi dulu. Nanti
solat sama ye, lama tak solat sama abang.." pintaku.

"Iyalah.. Hari ni nampak happy je ni. Ada apa-apa ke ni?!"

"Ada. Nak tahu tak?! Lepas solat nanti adik info.. " Sengaja aku nak kenakan abang. Padahal tak ada apapun. Kemudian, aku pun terus masuk ke bilik. Nak mandi, dah bau ayam dah ni. Aku ambil tuala dan masuk bilik air bersihkan badan. Selesai mandi, aku terus menuju ke bilik solat. Aku bentang tikar sejadah dan menyarungkan kain telekung. Tak lama abang muncul dengan lengkap berbaju melayu. Kami menunaikan kewajiban dengan penuh kusyuk sekali. Alhamdulilah, tiada yang lebih menenangkan kecuali bila menghadap ilahi. Allahuakhbar..!!

Aaminn.. Selesai solat, aku salam tangan abang. Aku masih duduk ditikar sejadah. Airmata tiba-tiba mengalir. Aku rindu ibu, aku rindu ayah. Waktu ibu ayah masih ada, setiap maghrib kami akan berjemaah dirumah bersama dan sementara menunggu isyak, biasanya ayah akan  suruh kami mengaji. Tapi biasa aku lari, macam-macam alasan taknak mengaji. Abang je rajin, aku ni malas. Kadang, sampai abang marah sebab malas. Kalau abang marah aku gerun sikit, garang. Ayah marah cara lembut, abang marah kasar. Sampai aku menangis. Hehe..!! Kenangan bersama arwah ibu dan ayah. Rindu sangat dengan ibu ayah.

"Kenapa nangis  ni?! Rindu ibu ayah ye..?!" Abang senyum. Aku mengangguk.

"Kalau rindu, sedekahkan Al Fatihah untuk mereka.." Abang menongkat dagu dengan tangannya. Menghadap aku.

"Kenapa Allah ambil ibu dan ayah cepat sangat abang. Adik masih perlukan mereka.." semakin deras airmata aku.

"Ish!! Tak baik cakap macam tu. Dah sampai masanya mereka kembali pada Allah. Kita pun akan menyusul. Cuma kita tak tahu bila masanya. Adik kan ada abang, ada Mak Long, Pak Long.." pujuk abang. Lembut suara abang.

"Kadang kan, adik jelous tengok mereka dengan mak ayah mereka bang. Dapat peluk mak ayah, dapat cium tangan mak ayah, dapat bermanja.. " Aku membiarkan airmata jatuh.

" Iya abang faham perasaan adik. Adik tahu tak, ada orang walaupun mereka ada mak ayah tapi kadang mereka tak dapat semua tu. Tak dapat nak cium tangan, nak peluk bermanja. Mak ayah sibuk dengan kerja, sampai abaikan mereka. Mereka lebih suka hidup sendiri. Adik beradik mereka tak rapat, selalu gaduh. Tak mesra. Tapi cuba adik tengok hidup kita. Ibu ayah kita dah tak ada tapi hubungan kita adik beradik. Sangat rapat kan. Abang jaga adik, adik dapat salam cium tangan abang, manja dengan abang walaupun adik abang ni dah tua kan. Ada tak yang abang tak bagi adik? Tak ada kan. Kasih sayang abang untuk adik sama seperti kasih sayang ibu ayah untuk anaknya. Ini yang depan abang ni,adalah tanggungjawab abang tau dan depan adik ni adalah abang, ibu dan ayah. Selalu abang cakap kan.. Lupa?!" Panjang lebar abang nasihat.

"Adik ingat, adik tak pernah lupa. Maafkan adik, bang...!!"aku cium tangan abang. Abang senyum.

"Tak apa nak dimaafkan pun. Dah ye. Abang lapar dah ni, nak masak ke nak beli?!" Tanya abang. Aku kesat airmata.

" Tak payah masak, tak payah beli.." kataku. Bangun dan tanggalkan telekung lalu ku sidai di kayu penyidai. Abang melipat sejadah.

" Habis nak makan apa?!" Abang berkerut. Aku ajak abang ke dapur. Sampai dapur, aku buka tudung saji.

"Wah!! Adik masak ke ni?!" Aku angguk.

"Rajinnya. Ada apa-apa ke ni. Ke nak bodek abang something ni ye..!" Hahaha... aku gelak kuat. Sambil tangan menyenduk nasi ke pinggan.

" Mana ada. Hari ni terrrajin pula. Tu yang masak. Tapi tak tahu sedap ke tak. Cheff Adil Hafiz tolong rasa masakan saya? Agak-agak boleh masuk pertandingan Master Cheff tak?!" Kataku . Abang merasa setiap satu masakan aku yang simple ni. Buat muka pelik. Aku dah cuak dah. Tunggu jawapan abang. Aku tuang air dan letak dihadapan abang.

"Sambal ni sedap, sawi ni kurang masin tapi okey lah. Hmm.. Ayam kicap dan ayam kunyit sedap. Keseluruhan okeylah. Tapi kalau masuk Master Cheff.. Kira minggu pertama tersingkir nii. So, perbaiki lagi.." Amboiii... Pengkritik.

"Hahaha.. Ok Cheff, nanti i perbaiki lagi ya..." Hahahaa.. Kami gelak. Melayan tekak dulu.
Seronok makan malam ni. Kami berdua je pun berborak macam 10orang. Kecoh. Selesai makan, aku kemas dapur. Abang ke bilik mahu solat isyak pula. Aku kembali ke ruang tamu. Duduk sekejab menonton tv. Tengok drama melayu. Tak tahulah cerita apa ni. Macam syok je. Ada Zul Ariffin tu. Macho!! Fokus tengok. Hehehe..!!

"Assalammualaikum.. " Aku terdengar suara orang menberi salam. Cepat-cepat aku ambil shawl cotton dan sarung di kepala.

" Waalaikumsalam.. " Aku membuka pintu. Dan.. Aku pula yang kaku sekejab. Nak lari tak patut pula. Tak apalah.

" Aliaa.. !!" Tercegat Faliq senyum memandang aku. Aku senyum biasa je. Hanya pandang sekilas je wajahnya. Aku senyap.

"Awak sihat?!" Tanyanya lembut. Masih senyum.

" Alhamdulilah sihat.."jawabku ringkas. Memandang ke arah lain. Aku buat selamba je. Sebenarnya tak sanggup nak menatap wajah Faliq. Tak sanggup.

" Aliaa.. Saya rindu awak. Maafkanlah saya. Saya sayang awak Aliaa.." Mendatar suaranya. Sayu je. Aku diam membisu tanpa langsung berkata-kata.

"Aliaa.. Saya tahu saya salah. Saya minta maaf. Berikanlah saya peluang untuk kali ni. Saya sayang awak Aliaa. Percayalah Aliaa. Hanya awak je boleh buat saya bahagia.." Aku tetap mendiamkan diri. Aku pandang wajahnya dan senyum.

"Tunggu sekejab ya. Abang saya solat kut. Abang..!! Kawan abang datang.. " Aku terus je masuk ke dalam. Meninggalkan Faliq yang masih berdiri di depan pintu. Terpinga-pinga seorang. Aku ke dapur. Duduk di kerusi. Menarik nafas dalam. Mencari kekuatan diri. Ya Allah!! Kuatkanlah hatiku. Aku dengar suara abang menjemputnya masuk. Aku mengeluh.

Aku ambil dua gelas kaca dan letak didalam dulang. Aku bancuh air sirap dan isi ais kiub sikit ke dalam gelas kaca tadi. Aku angkat dulang itu dan melangkah ke ruang tamu. Faliq duduk di sofa.

 Memandang aku tidak berkelip mata. Aku buat selamba je. Aku beri segelas air sirap tadi pada Faliq dan juga pada abang. Aku meletakkan dulang di bawah meja dan bangun mahu meninggalkan mereka. 

" Aliaa.. Janganlah lari dari saya lagi. Saya perlukan awak. Saya minta maaf..!!" Faliq memanggil aku. Langkahku terhenti. Aku menarik nafas dalam lagi, memejamkan mata. Istighfar dalam hati. Minta diberi kekuatan.

Aku menoleh padanya. Aku senyum.

"Saya minta diri dulu. Bye!!" Aku terus berlalu masuk ke bilik. Aku tutup pintu dan bersandar di pintu. Airmata menitis lagi. Tapi kali ini menitis kerana Faliq. Aku tak tahu kenapa aku harus menangis begini. Aku tak tahu, macam mana hati dan perasaan aku sebenarnya pada Faliq. Masih sayang lagikah? Atau aku yang masih kecewa? Aku buntu. Aku tak tahu apa perlu aku buat. Entahlah.. Aku masih perlukan masa, aku masih perlukan ruang. Bukan untuk masa terdekat ni dan mungkin satu masa yang lama. Iyeke?? Aku tak berani nak beri jawapan. Biarlah macam ni, biarlah...



Klik di sini jika bacaan spam!
Senarai Bab :
Bab 1 | Bab 2 | Bab 3 | Bab 4 | Bab 5 | Bab 6 | Bab 7 | Bab 8 | Bab 9 | Bab 10 | Bab 11 | Bab 12 | Bab 13 | Bab 14 | Bab 15 | Bab 16 | Bab 17 | Bab 18 | Bab 19 | Bab 20 | Bab 21 | Bab 22 | Bab 23 | Bab 24 | Bab 25 | Bab 26 | Bab 27 | Bab 28 | Bab 29 | Bab 30 | Bab 31 | Bab 32 | Bab 33 | Bab 34 | Bab 35 | Bab 36 | Bab 37 | Bab 38 | Bab 39 | Bab 40 | Bab 41 | Bab 42 | Bab 43 | Bab 44 | Bab 45 | Bab 46 | Bab 47 | Bab 48 | Bab 49 | Bab 50 | Bab 51 | Bab 52 | Bab 53 | Bab 54 | Bab 55 | Bab 56 | Bab 57 | Bab 58 | Bab 59 | Bab 60 | Bab 61 | Bab 62 | Bab 63 | Bab 64 | Bab 65 | Bab 66 | Bab 67 | Bab 68 | Bab 69 | Bab 70 | Bab 71 | Bab 72 | Bab 73 | Bab 74 | Bab 75 | Bab 76 | Bab 77 | Bab 78 | Bab 79 | Bab 80 | Bab 81 | Bab 82 | Bab 83 | Bab 84 | Bab 85 | Bab 86 | Bab 87 | Bab 88 | Bab 89 | Bab 90 | Bab 91 | Bab 92 | Bab 93 | Bab 94 | Bab 95 | Bab 96 | Bab 97 | Bab 98 | Bab 99 | Bab 100 | Bab 101 | Bab 102 | Bab 103 | Bab 104 | Bab 105 | Bab 106 | Bab 107 | Bab 108 | Bab 109 | Bab 110 | Bab 111 | Bab 112 | Bab 113 | Bab 114 | Bab 115 | Bab 116 | Bab 117 | Bab 118 | Bab 119 | Bab 120 | Bab 121 | Bab 122 | Bab 123 | Bab 124 | Bab 125 | Bab 126 | Bab 127 | Bab 128 | Bab 129 | Bab 130 | Bab 131 | Bab 132 | Bab 133 | Bab 134 | Bab 135 | Bab 136 | Bab 137 | Bab 138 | Bab 139 | Bab 140 | Bab 141 | Bab 142 | Bab 143 | Bab 144 | Bab 145 | Bab 146 | Bab 147 | Bab 148 | Bab 149 | Bab 150 | Bab 151 | Bab 152 | Bab 153 | Bab 154 | Bab 155 | Bab 156 | Bab 157 | Bab 158 | Bab 159 | Bab 160 | Bab 161 | Bab 162 | Bab 163 | Bab 164 | Bab 165 | Bab 166 | Bab 167 | Bab 168 | Bab 169 | Bab 170 | Bab 171 | Bab 172 | Bab 173 | Bab 174 | Bab 175 | Bab 176 | Bab 177 | Bab 178 | Bab 179 | Bab 180 | Bab 181 | Bab 182 | Bab 183 | Bab 184 | Bab 185 | Bab 186 | Bab 187 | Bab 188 | Bab 189 | Bab 190 | Bab 191 | Bab 192 | Bab 193 | Bab 194 | Bab 195 | Bab 196 | Bab 197 | Bab 198 | Bab 199 | Bab 200 |

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku