Cinta! Come Back!
Bab 23
Genre: Cinta
Kategori: Novel
Paparan sejak 02 Februari 2018
Syazwan - Perempuan, kenapalah susah sangat aku nak lupakan kau? Zafwan - Kau dah buang masa aku. Aku cuma fikir pasal kau je. Zafriel - wei perempuan gila! Apa kau dah buat kat aku ni ha? Aku dah jatuh suka kat kau lah! Diari Syazwan mengajar anaknya, Zafriel tentang rasa cinta dan akhirnya dia pun jatuh cinta tapi alamakk~ abang kembarnya juga jatuh cinta pada gadis yang sama! Nak buat apa sekarang ni? Takkan nak berebut pulak? Dia sayang abang namun bagaimana dengan kebahagiaannya? Kemunculan Husna membuatkan kepala makin serabut. Siapa pulak Datin Karleen ni? Ah bengang lah!
Penilaian Purata:

Senarai Bab :
37

Bacaan






“ Assalamualaikum!!!!! Girlllll!!!!!”, Bifa meloncat masukkerumah sahabatnya. Dia memang tak lagi kekok sebab dah biasa dengan rumahMaisarah.

 “Wa’alaikumsalambaby!!!”, Maisarah dan Bifa saling berpelukkan. Baru je berpisah dua hari tapi bepeluk macam orang yang tak jumpasetahun. 

  “ My goodness! Okay!Aku nak kau cerita dari rambut sampaiii hujung kaki macam mana boleh kaucollapse”

  “ Bifa, kalau ye punjom teman aku kat dapur dulu. Kita sediakan snacks, minuman apa semua, lepas tuas usual we go to my room. Baru aku cerita”, celoteh Maisarah.

  “ ye la.. Family kautakde ke?”, Bifa melihat sekeliling. Sunyi je macam takde orang dirumah.

  “ Ni kan hari Rabu.Mummy dan babah kerja. Kahfii biasalah. Sekolah..”

  “ Ooo.. Patut lasunyi..”

  “ Dah la. Jom kitagi ke dapur.”, ajak Maisarah.

   “Aku nak pergitoilet jap. Nak tekucil ni~”, Bifa buat aksi macam tak tahan nak kencing.

   “ Kau ni~ pergi lahkat toilet.  Macam kau tak biasa rumahaku “, kata Maisarah berseloroh.

  “ Okay..”,sahabatnya tu dah pecut ke tandas. Nasib baik sempat kalau terkencing ataslaintai, nak difikir jugak tu.

  Selesai saja sesitoilet Bifa, dia pergi kedapur menolong Maisarah  menyediakan makanan dan minuman yang diperlu.

*****

   Mulutnya luasterlopong setelah mendengar curahan hati Maisarah. Macam tak pecaya je.

  “ Boleh tak kaututup mulut kau tu? Kalau ada lalat masuk nanti padan muka”, tegur Maisarahyang mengunyah keropok Twisties. Lepas bercerita lapar pulak perut tu.

  “ Seriously? Kau!Kawan baik aku diselamatkan oleh anak buah boss Benjamin?”, Bifa siap pegangkedua bahu Maisarah. Matanya masih tidak berkelip.

  “ Correction!Anak-anak buah, okay? Diorang tu rupanya kembar seiras tapi perangai takserupa”.

  Makin terkejut Bifa.“ Ye ke? Tak perasan pulak aku selama ni..”

  “ Iyee.. Tak perasansebab diorang tu tak sama department.  “,kata Maisara. Bifa yang terlebih excited sedangkan dia hanya mempamerkan mukakosong.

  Bifa yang geramdengan ekspresi temannya terus menampar bahu Maisarah. Mengaduh gadis itu. “Kau ni apahal? Siap bantai bahu aku..”, Maisarah mengusap bahunya. Sakit yo!

  “ Kau tu ! Macam orangyang tak menghargai pertolongan orang je. Si Zafwan tu siap sampai lawat kaukemarin.  “ , getus Bifa.

  “ Bukan takmenghargai tapi aku segan. Ye lah. Kita ni orang biasa lepas tu tak fasa-fasalend up kat rumah besar. “ , Maisarah memeluk bantal guling.

  Bifa melepaskankeluhan. 

  “ Boleh tak kitacakap pasal lain?”, pinta Maisarah. Sememangnya dia sudah malas nak membahassoal ni. Buang tenaga je. Ya, dia telah menceritakan segalanya pada Bifatermasuk waku dia tiba-tiba terjaga dirumah Benjamin tapi dia ‘adjust’ sikitcerita. Tentang dia berada dibilik Zafwan ditukar dengan terjaga di ruang tamu.Tak sekali-kali dia menceritakan bibirnya telah merasa sentuhan bibir lelakiitu. Bukan dia tak pecayakan Bifa tapi sahabatnya ini mudah terlepas cakaplagipun kalau hal yang terlalu peribadi macam ni,  dia lebih suka simpan sendiri. 

  Sahabatnya itukelihatan seperti memikirkan sesuatu lalu memandang Maisarah seperti PuteriBunian nak menggoda sang manusia. Berdiri bulu roma Maisarah.

  “ Oi! Apahal kaupandang aku macam tu?”, sesungguhnya dia masih ‘normal’.

  “ Siapa yang lebihhandsome? Zafwan ke Zafriel?”, keningnya naik turun beberapa kali. Sama  macam filem Hindustan yang pernah ditontonsatu ketika dulu.

  Maisarah sudah taktentu rasa. Cuba nak disembunyikan tetapi gagal. “Malas aku nak fikirkan siapalagi handsome!”, jawabnya acuh tak acuh. Keropok Twisties makin rancakdikunyah.

  “ Kalau ada one ofthem yang suka kau, kau pilih siapa?”, terkaku Maisarah mendengar soalan tu.Dia sekarang seperti seseorang yang meronta-ronta ingin dilepaskan.

  “ Cakap pasal lainla~ Pleasee~”, siap buat muka kesian pulak. Dalam diam Maisarah cubamenyembunyikan perasaan gemuruh yang bergelora dihati. Hubungannya denganZafwan sedikit demi sedikit membaik. Dia juga sudah semakin selesa denganlelaki itu. Dengan Zafriel lain pula ceritanya. Akan tetapi dia dapat merasaperasaan yang berbeza terhadap mereka berdua. Paling menjengkelkan awalakhirnya wajah jin Ifrit Zafriel yang kerap muncul. Dia betul-betul tak faham.Bosan!

  Contohnya sajasemalam. Dia bermimpi dikejar oleh raksaksa menakutkan tapi tak lama kemudianada pahlawan bertopeng  datangmenyelamatkannya. Ketika topengnya ditanggalkan, ternyata wajah Zafriel! Hish!

Bifa sengaja nak mengusik Maisarah sebenarnya sebab diaperhatikan dari tadi sepanjang Maisarah curhat, pipinya merona merah. Sudahlama dia tidak melihat Maisarah begitu. Terakhir pun dulu waktu denganQusyairy. Mungkinkah ada diantara kembar siam itu mencuit hati temannya? Sudahterbukakah hati Maisarah untuk mencinta kembali?

Mereka menghabiskan masa melihat series Korea ‘GOBLIN’  sebelum Bifa pamit nak kerja memandangkanshift nya sebelah petang.

******

 Zafwan mengemaskertas kerja yang berselerakan dimeja ketika menyedari jam sudah menunjukkan waktu habis kerja. Insan-insan yangsudah kelelahan menatap computer sepanjang hari sudah mengatur langkah nakkeluar pejabat. 

 Perutnya sudahberkeroncong hebat minta diisi.  “Tiba-tiba je teringatkan McDonald. Kalau makan burger pun sedap ni”, katanya.Dia mengambil iphone dari poket seluar. Screen nya di ‘scroll’  lalu mencari nombor telefon Maisarah. Entahkenapa dia tidak mengajak Zafriel padahal selalunya apa-apa rancangan makanluar adiknya itu yang didahulukan.

   Tanpa berfikir panjangdia terus menelefon gadis itu.

  “ Hello?”,kedengaran suara Maisarah.

  “ Hello? Maisarah?Assalamualaikum..”

  “  Wa’alaikumsalam. Yes Maisarah ni. Who isthis?”, tanya gadis itu.

  “ Kawan yang melawatawak semalam..”, jawab Zafwan dengan senyuman.

  “ Huh? Zafwan?”,tekanya. Dari suara gadis itu kedengaran terkejut. Memang tidak menyangkaZafwan menelefonnya sekarang.

  “ Hehe ye.. “

  “Kenapa awak callsaya?”

  “ Umm.. I waswondering kalau awak sudi temankan saya dinner. Saya lapar..”, kata Zafwan.Gadis itu tergelak sikit. Rasa comel pulak Zafwan mengajaknya makan luar.Zafwan pula berdoa agar jawapannya positif.

  “ Kenapa pulak sayayang kena temankan? Adik awak kan ada..” , soalnya.

  “ Saya nak makandengan awak.. Adik saya tu dah selalu temankan saya makan..”, jawabnya.

  “ Aww.. Laa~ Awakni.. Okay lah. Saya temankan.. Pukul berapa kita jumpa?”

  “ Sekarang sayaambil awak..”

  “ Err.. Kita meetpoint je la ek? Saya pakai kereta sendiri.. ” , pinta Maisarah. Dia sebenarnyamenjaga maruah. Ye lah kan. Tak manis kalau orang tengok dia balik malam ikutlelaki yang bukan muhrim. Nanti apa pula jiran kata. Tambahan lagi dia anakperempuan.

  “ Baiklah.. Sayafaham. Janji awak sudi temankan saya”, kata Zafwan yang mengerti akanpermintaan Maisarah itu. Setelah menyatakan tempat nak menikmati juadah, merekamematikan talian. Hati Zafwan begitu senang sekali. Tak sabar rasanya nakberjumpa Maisarah. Bahagia terasa semakin dekat menghampirinya.

  Segera selepas itudia menelefon Maryam untuk memberitahu supaya wanita itu tidaktertunggu-tunggu. Setelah menjelaskan, Maryam membenarkannya tapi diberiperingatan jangan balik lambat. 

***** 

  Zafwan meletakkeretanya berdepanan restoran McDonald. Maisarah yang belum nampak kelibatnya.Niat nak menelefon terbantut tatkala Maisarah sendiri yang menghubunginya.

  Dia menjawabpanggilan itu. “ Hello?”

  “ Zafwan. I’m heredekat pintu masuk. Awak kat mana?” , tanya Maisarah.

  Zafwan terus melihatdipintu masuk McDonald dan ternyata betul ada Maisarah disitu. “ Okay awak.Kejap ye saya turun dari kereta. “

  “ Alright. Take yourtime” .

   Selepas memastikanpenampilannya baik, baru lah dengan yakin dia turun dari kereta dan mendapatkanMaisarah yang menunggunya.

   Gadis itumenghadiahkan senyuman manis pada Zafwan. “ Well.. That took you long enough..”, ujarnya.

  Zafwan terpakuseketika. Maisarah kelihatan begitu ayu malam itu. Pakaiannya kelihatan trendytapi tetap menutup aurat. Tahulah dia sekarang Maisarah merupakan seorang yang‘fashionable’. Selama ini dia tak sedar pun semua tu kerana sudah seringmelihat Maisarah mengenakan uniform kerjanya.

  Tik! Tik!

  “Eh?”, Zafwankembali kedunia nyata. Rupanya Maisarah memetik jari beberapa kali untukmengembalikannya kedunia nyata.

  “ Aduhai~ ingat katsiapa tu? Buah hati ke? Sampai saya petik jari pun tak sedar..”

  Oh Tuhan! Suaranyasaja sudah dapat melemahkan lutut ni. Kuatkan lah aku.

  “ Tak ada lah.. Jomkita masuk..”, ajak Zafwan.

  “ Yeah lets go. I’mpretty hungry..”, rengek Maisarah. Memang dia lapar tahap kebulur punsebenarnya. Kalau bukan sebab nak temankan Zafwan dari tadi dah dia makan.

  Zafwan menolak pintumasuk. Dia membiarkan Maisarah melangkah masuk dulu sebelum dia. 

Nasib Zafwan dan Maisarah begitu baik sekali. RestoranMcDonald tidak bergitu ramai pelanggan. Hanya terdapat beberapa ahli keluarga,sekumpulan remaja dan dua orang asing yang kelihatannya berbincang soalperniagaan. Jadi ini maknanya senanglah nak memesan makanan dan minuman. Maisarahmemesan McDouble Cheeseburger set. Zafwan pula memesan MacDeluxe set.

   Mereka bersama-samamelangkah ketingkat atas restoran  sambilmembawa pesanan masing-masing ke meja dekat dengan tingkap. Sengaja Zafwanmemilih tempat itu kerana nak melihat bintang berkilauan dilangit mengenangkancuaca malam yang begitu tenang.

  Mereka duduk secaraberdepanan. Burger yang berbungkus dikeluarkan. Sama-sama mereka menikmatikesedapan makanan masing-masing. Maisarah tercengang melihat Zafwan. Lelaki itusangat tenang dan menjaga gaya selama ini tapi sekarang bertambah comel pulaketika dia bersikap spontan.

  “ Enoughobservation?”, tanya Zafwan tiba-tiba. 

  “ What?”, tanyagadis itu.

  “ Dah puas tengoksaya?”, wajah lelaki itu tersenyum mengejek.

  “ Takde benda lainlagi nak tengok, saya tengok awak lah..”

  “ Handsome kan?”

  Maisarah meletusketawa. Zafwan pun sama. “ Awak ni dalam diam ada penyakit perasan jugak ye,Zafwan”, kata gadis itu. Tawanya masih bersisa.

  “ Got it from mydad”, Zafwan buat gaya lelaki macho. Kolar bajunya ditarik seperti James Bond.Nak tunjuk gaya lah tu.

“ Ada-ada aje lah awak ni, Zafwan..”, tergeleng-gelengkepala gadis itu. Setengah burger diletakkan atas dulang yang masih berisikentang goreng dan minuman. Matanya terlalih pada awan.

  “ Cantik kan malamni?”, soal Maisarah yang kelihatannya tergoda dengan keindahan bintangdilangit.

  “ Awak lagicantik..”, bisik hati Zafwan.

  “ Saya suka kanbintang..”, kata Maisarah yang masih tak lekang dengan senyuman.

  “ Saya pun.. Arwahibu saya suka main ‘Jointed Star’. Dia selalu ajak saya dan Aril main dulu. Asa family..”, sebut saja ‘family’ terdengar nada suara Zafwan lemah sikit.

  Maisarahmemandangnya. Terdapat garis kesedihan diwajah Zafwan. Kesedihan yang berpuncadari perasaan rindu yang mendalam.

  “ You must missedher..”

  Jejaka itumengangguk lemah. “ A lot..”, jawabnya.

  “ Arwah ayah awak?”,tanya gadis itu. Tiba-tiba saja dia berminat nak mengetahui tentang kedua ibubapa Zafwan.

  Perkataan ‘ayah’ itusudah cukup membuatkan Zafwan tersenyum kecil.

  “ Saya dan ayah..We’re pretty close. Dia ayah yang terbaik didunia. Dari saya kecil lagi ayahdah ajar erti hidup dan berdikari. He made me what I am now. Saya ni kira thereflection of my dad..” , dari kata-kata Zafwan Maisarah sudah dapat mengagaklelaki ini amat mengagumi arwah ayahnya. 

  “ Its too bad diadan ibu telah pergi. They would’ve liked you, Maisarah..”, tambahnya.

  “ I think I mightlike them too.. ”, kata gadis itu. Alangkah indahnya jika mereka berdua masihhidup. Entah bagaimana agaknya rupa ayah dan ibu Zafwan dan Zafriel. 

  “ Maisarah.. Terimakasih..” , kata Zafwan secara tiba-tiba.

  “ For?”, tanya gadisitu.

  “ For giving me backthe light that was once lost..” , luahannya.

  “ You’re welcome,Zafwan.. And I just want you to know.. You’re not alone.. I’m always here ifyou need a friend to talk to”.

  Zafwan serta mertatersenyum. Tak mahu momen indah ini terhapus begitu saja.  Tangan Maisarah yang tidak jauh daritangannya ditarik perlahan dan digenggam erat. Wajah gadis itu sudah meronamerah. Kurang pecaya dengan tindakan Zafwan yang tiba-tiba.

  Jejaka itu pulamenundukkan wajah sedikit. Dia juga malu. Ini kali pertama dia menggenggamtangan perempuan selain arwah ibu. Tapi lama kelamaan digagahkannya diri untukmemandang mata Maisarah. Ada sinaran disana. Mungkin ini lah masanya.

  “ Maisarah.. “ 

  “ Hmm?..”, gadis itutidak pasti apa yang dirasakannya sekarang. Jantungnya berdegup kencang tapitidak sehebat waktu dia bersama Jin Ifrit. Seperti biasa wajah Zafriel taksemana-mana muncul difikiran tanpa diundang. Namun cepat-cepat dihapuskan wajahitu.  

  “ Saya..”, Zafwaningin mengatakan sesuatu yang cukup berat nak dikatakan.

  Gadis itu tetap diamseribu bahasa. Masih menanti apa yang bakal disampaikan oleh Zafwan. Hatimasing-masing berdebar.

 “ Sebenarnya saya..”

  “ Ye?..”

  “ Well..Sebenarnya.. “  ,

 “ EHEMM!!!!”

Deheman nyaring seseorang itu menyedarkan mereka. Teruslepas genggaman tangan Zafwan dan Maisarah apabila menyedari kehadiran manusiaitu secara tiba-tiba. Masing-masing terkejut melihat insan yang cukup dikenaliitu.

  “Zafriel? ”

  “ Aril?  ”

Kata mereka serentak. 



Klik di sini jika bacaan spam!

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

  Terhangat di Grup Buku