SOLATNYA YANG TERAKHIR
Mohd Fauzi
Kategori: Cerpen
Genre: Keluarga
Paparan sejak 25 Januari 2016
Posting ke 1

           Aku duduk di sisi Rizqie sambil mengelus-elus dahinya lembut, perlahan dan penuh kasih sayang. Sudah beberapa kali dahinya kukucup. Rizqie tidak menoleh. Matanya bulat ke atas, seperti enggan memandangku. Tubuhnya yang...

1112

Bacaan

Redup Cuaca
Mohd Fauzi
Kategori: Puisi
Genre: Keluarga
Paparan sejak 11 Februari 2016
Posting ke 1

Sebuah pondok sawah, usang dan berlumut bertiang nibung hanyut, beroti mengapit atap nipah tukangan kasar gemulah ayah masih utuh menongkat waktu berhujan panas di pinggir sawah Petang, redup cuaca mentari sebentar lagi akan pergi deburan ekor haruan galak membidas lelangit air menghambat anak pulang ke sarang sang raja udang...

279

Bacaan

Fahamkan aku
Lydia
Kategori: Cerpen
Genre: Keluarga
Paparan sejak 30 Januari 2016
Posting ke 1

“Hello, abah. Minggu ni adik balik. Abah nak ambil atau abah bagi adik balik sendiri?” “Abah ambil. Bas pukul berapa?” “Macam biasa.” “Okay.” “Alah betul ke tak boleh balik sendiri?” “Mana boleh. Jangan mengada lah.” · Sudah satu setengah bulan aku...

689

Bacaan

DARLINGKU MINAH ANGAU
Rabihah Nur Ridhuan
Kategori: Novel
Genre: Keluarga
Paparan sejak 16 Januari 2016
Posting ke 28

"Ya Allah, apa yang dah aku lakukan ni? Sudahlah mandikan Mishka dengan air sirap lepas tu buat Prof Melati syak yang aku dan Mishka ada apa-apa. Hu hu tak pasal-pasal malukan diri...

27129

Bacaan

KEHILANGAN
Lily
Kategori: Cerpen
Genre: Keluarga
Paparan sejak 23 Januari 2016
Posting ke 1

Kehilangan. Aku masih terpaku berdiri di sisi katil yang menempatkan tubuh yang sudah terbujur kaku itu. Sungguh walaupun aku tahu waktu perpisahan ini akan datang namun aku tidak menyangka akan berlaku secepat ini. Sepertinya...

635

Bacaan

masih malangkah mama
amira atiqa
Kategori: Cerpen
Genre: Keluarga
Paparan sejak 04 Februari 2016
Posting ke 1

Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibubapa.” [al-An’aam 6:151] DI KETIKA aku menaip...

601

Bacaan

ANUGERAH
SHAHLAWATI
Kategori: Cerpen
Genre: Keluarga
Paparan sejak 11 Februari 2016
Posting ke 1

Ayah merenung jauh ke luar jendela. Dia menghela nafas panjang. Entah apa yang bermain di kotak fikirannya. Lama sunggguh dia merenung hujan. Hujan yang turun dengan lebat begitu menarik perhatiannya, kelihatan titis hujan...

734

Bacaan

Titisan Kasih
Asyiqin Adir
Kategori: Cerpen
Genre: Keluarga
Paparan sejak 31 Disember 2015
Posting ke 1

Hujan lebat membasahi bumi. Bunyi guruh dan kilat yang sambar-menyambar menyesakkan dada Zahra. Sebelum ini, dia amat suka untuk mengamati air hujan. Namun sejak kebelakangan ini, dia sangat takut sehingga dia berasa mahu...

690

Bacaan

Seteguh Jiwa Menempuh Takdirnya
Mohd Fauzi
Kategori: Cerpen
Genre: Keluarga
Paparan sejak 02 Januari 2016
Posting ke 1

               Ini kisah jiranku bernama Linda, seorang isteri dan ibu muda yang mempunyai dua orang anak kecil. Linda tidak bekerja, surirumah sepenuh masa. Linda, suami dan anak-anak tinggal menyewa di sebuah rumah teres...

703

Bacaan

luka noda silam
amira atiqa
Kategori: Cerpen
Genre: Keluarga
Paparan sejak 06 Januari 2016
Posting ke 1

“Tidak ada bagimu kuasa menentukan sesuatu pun dari urusan mereka, sehinggalah Allah menerima taubat mereka itu ataupun menyeksa mereka. Sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim.” Ali Imran:128 “ASSALAMUALAIKUM!” Suara Encik Ariff yang memberi salam...

890

Bacaan

Instagram @ilhamkarangkraf